Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Double.se

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-08, 12:19 #101
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by Kristofer@Feb 8 2005, 11:45
Jag måste säga att jag förstår mig inte på denna robertsson. Tycker double varit hur tillmötesgående som helst på kritik i den här tråden och iaf sagt att han ska åtgärda både det ena och det andra (jag har själv ingen koll på sakerna).
Finns ingen anledning att hetsa upp på det där sättet enligt mitt tycke <_<

Double verkar lyssna även om man skriver med gemener..
Double har varit tillmötesgående i den grad från att jag under 3 månaders tid blivit blåst på pengar (fått betala "arbetsgivaravgift" på utebetalningar till företag som double sedan stoppat i fickan) till att jag nu längre inte vet vad jag betalar för klick. Hade du varit i samma sits som annonsör så hade du nog också varit irriterad.

Double har sagt att han ska titta på krims krams, men hela grunden i hur man betalar på double är fel och måste åtgärdas!
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 12:43 #102
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Det är nästan lite sorgesam läsning i den här tråden. Att Double har svårt att förstå matematiken och procentberäkningar i synnerhet är ett faktum, men behövde ju inte vara så mycket med den saken om dom lyssnade på vad andra säger. Redan 1/10 2004 hade jag och Double ett meningsutbyte om matematiska frågor, då jag skrev:
Citat:
I alla fall så kan ni titta på den här matematiken (mitt privata exempel, så som jag räknar) och se om det faktiskt är så ni också har räknat:
Om vi ponerar att Skatteverket begär 27,7% i sociala avgifter samt 30% i preliminär a-skatt (exakt vad dom begär när jag som privatperson anlitar andra för tjänster), då blir uträkningen så här om den egentliga ersättningen ("lönen") är 100 kr:
27,7% uppepå 100 kr = 127,70 kr (uppepå "lönen" måste man betala in 27,7% i arbetsgivaravgift)
100 kr minus 30% skatt = 70 kr (minsta prel.skatt är 30% och beräknas på "lönen" inte på arbetsgivaravgiften)
70 kr = 55% av 127,70 kr (totalen 127,70 motsvarar ju er angivna kommission, den som ni gör avdraget ifrån)
På en total kommission av 127:70 kr ska det bli 70:- kr kvar, då blir ert avdraget 45%. (Absolut lägsta nivå i detta exempel, 2-3% högre är nog lämpligt).
(Reservation för om jag skulle ha räknat fel någonstans, som sagt, hör med Skatteverket.)
Lite ändrades efter detta i Doubles sätt att räkna, men fortfarande en egen lösning. Man kan inte begära att alla ska vara mattesnillen, men att lyssna på dom råd man får när man själv inte riktigt vet, det tycker jag är rimligt att begära.
Det finns ingen anledning att på något sätt blanda in utbetalningar till företag i detta, utan måste ske helt i samband med utbetalningen till en privatperson. Det finns inget sätt att förenkla detta, det är faktiskt inte svårt utan bara matematik. Att man som privatperson bara får hälften av den angivna kommissionen kvar till plånboken är ju ingenting nytt och det vet alla att det inte är Doubles "fel", utom nybörjare möjligen men dom får lära sig.
Hur mycket av egna avgifter en mellanhand vill ta utav en annonsör, det har ingenting alls med ovanstående beräkning att göra och sådana avgifter kan aldrig blandas ihop med skatter och arbetsgivaravgifter. TradeDoublers sätt att räkna har nämnts här, dom blandar inte ihop skatteavdragen med den egna avgiften utan håller isär dessa. Det måste man göra. Det är lite fel att tala om "TradeDoublers lösning" som i den här tråden, det handlar om den enda lösningen, faktiskt, och kalla det snarare "Skatteverkets rekommendation" istället.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 13:29 #103
doubles avatar
double double är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 158
double double är inte uppkopplad
Medlem
doubles avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 158
Jag anser inte att vi har blast nagon av vara annonsorer och kommer inte haller att ens komma pa den tanken! Jag har redan forklarat vad som hande med arbetsgivaravgiften nar vi inforde denna och tanker inte ga in pa detta igen.

Ni ar sa insatta i att det ska dras 50% fran affiliates att ni verkar ha svart for att smalta nya metoder. DoubleNet och TradeDoubler ar tva skillda foretag och vi jobbar inte pa samma satt. Jag anser inte att vi gor nogot fel. Ratta mig om jag har fel.

Bengt, om du ser nagot fel i vara utrakningar nu sa far du garna kontakta oss och beratta var felet ligger.

Jag forstar att de annonsorer som annonserar hos oss och hanger har pa WN garna vill paverka denna trad och fa oss att lagga avgiften pa affiliates istallet men tyvarr. Som jag sa, vi gor inte som "alla andra". De foretag som ar intresserade av att annonsera i varat natverk far garna hora av sig och se vara prislistor. Vi kommer som sagt aldrig att lura nagon av vara vardefulla annonsorer, da fel signaler verkar ha kommit ut i vissa av inlaggen i denna trad.
double är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 15:39 #104
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by double@Feb 8 2005, 13:29
Bengt, om du ser nagot fel i vara utrakningar nu sa far du garna kontakta oss och beratta var felet ligger.
Jag kanske skriver för långt och krångligt för att ni ska förstå. Sammanfattningsvis så är "felet" att blanda ihop egna avgifter och företagsutbetalningar med detta som Skatteverket begär av er vid utbetalningar till privatpersoner. Det är alldeles nödvändigt att hålla dom där sakerna som handlar om Skatteverkets krav för sig och sköta dom så som Skatteverket rekommenderar. Det kan aldrig sluta lyckligt annars.

Om ni faktiskt vill ha en differentierad kostnad för annonsörerna beroende på om det är ett företag eller en privatperson som är affiliate, då bör ni ändå inte blanda ihop det med arbetsgivaravgiften.
(För övrigt tror jag inte på denna idé med högre kostnader för annonsören om affiliate är en privatperson, det är inte att förenkla utan att krångla till det.)
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 17:28 #105
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Med doubles nya differentierade ersättning lönar det sig inte ta ut pengar till företaget.

Som bekant får en egen företagre som vill ta ut "lön" ut ungefär hälften av vinsten. D.v.s tjänar man 100 kr får man ut 50 kr enkelt räknat. Det innebär att man med doubles nya räknemetoder får ut 33% mindre som företagare. Är det nån slags straff för att man är företagare?
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 17:37 #106
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
fattar inte vad du pratar om... det har männts 50 ggr ovan att om du är registrerad affiliate som företag så får du provision + moms!!
känns bara som att du bara är ute efter att hitta något att klaga på :huh:
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 17:41 #107
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by dee@Feb 8 2005, 17:37
fattar inte vad du pratar om... det har männts 50 ggr ovan att om du är registrerad affiliate som företag så får du provision + moms!!
känns bara som att du bara är ute efter att hitta något att klaga på :huh:
Och du fattar inte vad du skriver om... Momsen har inget med saken att göra för den får jag betala in till staten.

Om du är registrerad hos double som företagare får du ut 33% mindre än om du är registrerad som privatperson, det är det hela saken gäller.

Exempel:

Om du på double tjänar 5000 kr som privatperson får du ut 6666 kr som blir ca 3333 kr efter skatt.
Om du på double tjänar 5000 kr som företagare får du ut 5000 kr som blir ca 2500 efter skatt.

Och ser man på det omvänt så får annonsörer betala 33% mer till privatpersoners klick än om det är ett företag som står bakom hemsidan.

Momsen har absolut INGENTING med detta att göra.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 17:44 #108
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
Citat:
Om du är registrerad hos double som företagare får du ut 33% mindre än om du är registrerad som privatperson, det är det hela saken gäller.
hur tänker du då?
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 17:46 #109
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by dee@Feb 8 2005, 17:44
Citat:
Om du är registrerad hos double som företagare får du ut 33% mindre än om du är registrerad som privatperson, det är det hela saken gäller.
hur tänker du då?
Om du på double tjänar 5000 kr som privatperson får du ut 6666 kr som blir ca 3333 kr efter skatt.
Om du på double tjänar 5000 kr som företagare får du ut 5000 kr som blir ca 2500 efter skatt.

Annonsörer får en straffavgift på 33% för hemsidor som ägs av privatpersoner.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 18:17 #110
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
aha.. du menar annonsörer... jo, de blir ju att annonsören i detta fall får betala 30% mer om privatperson skickar besök/kunder ja.

Men asså.. sådana är ju reglerna. Double vinner en hel del på glada affiliates kan jag tänka mig. Inte alla affiliates driver företag. Hade jag varit som du så hade jag varit glad att jag sluppit betala dessa 30% för företagsaffiliates och sett på det som positivt.
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017