Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbhotell och prestanda?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-19, 09:01 #11
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av iws Visa inlägg
Hej,

Som rubriken lyder så söker jag svar på en fråga. Det jag då undrar och hoppas på att någon erfaren kan svara på är "Hur många besökare kan man ta emot samtidigt om man har ett standard webbhotell hos CityNetwork." Det måste väll finnas någon begränsning antar jag?

Vill vara lite förberedd och skräddarsy en lösning om så behövs, tar helst inga risker. Därav frågan.

Tack på förhand!
Hej! Använt rätt kommer du väldigt långt med webbhotell. Vi ser sajter med över 20000 unika besökare på en dag som lätt klarar sig på webbhotell. Även långt mer har vi faktiskt sett. Men de flesta av dessa jobbar lite med sin sajt - om som sagts ovan - ser till att våra Varnish servrar också plockar mycket av lasten. Läs gärna mer om Varnish här. En rekommendation är att du kör "firebug" och kollar din sajt så Varnish plockar upp den. Vid större volymer kan det dock vara andra saker som gör att du vill gå till en virtuell server eller större lösning. Kör du WP vill du lägga in WP-total cache också.

https://www.citynetwork.se/webbhotell/varnish-cachning/

https://support.citynetwork.se/index...206/0/wp-cache

Självklart har vi begränsningar i vårt webbhotell! Vore oansvarigt annars. En stor bit av vårt jobb ligger på att levera god prestanda men också se till att en delad miljö verkligen fungerar väl för alla. Det innebär att om någon laddar upp dålig kod (som kan sänka vilken server som helst) så kan resurser begränsas. Du har heller tex inte obegränsat med minne för processer (PHP processer får tex 256 MB) eller tex databasanropen är heller inte obegränsade. Men som sagt - du kommer mycket långt om du använder det rätt.

För de flesta betyder ovan relativt lite. Man kör en vanlig WP-sajt (tex) och har normal trafik (dvs inte extremt åt ena eller andra hållet). Det bara funkar.

Lycka till och hör av dig till vår support om du har andra frågor. Finns på telefon även idag lördag om du behöver hjälp.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-21, 11:14 #12
iws iws är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 60
iws iws är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 60
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Hej! Använt rätt kommer du väldigt långt med webbhotell. Vi ser sajter med över 20000 unika besökare på en dag som lätt klarar sig på webbhotell. Även långt mer har vi faktiskt sett. Men de flesta av dessa jobbar lite med sin sajt - om som sagts ovan - ser till att våra Varnish servrar också plockar mycket av lasten. Läs gärna mer om Varnish här. En rekommendation är att du kör "firebug" och kollar din sajt så Varnish plockar upp den. Vid större volymer kan det dock vara andra saker som gör att du vill gå till en virtuell server eller större lösning. Kör du WP vill du lägga in WP-total cache också.

https://www.citynetwork.se/webbhotell/varnish-cachning/

https://support.citynetwork.se/index...206/0/wp-cache

Självklart har vi begränsningar i vårt webbhotell! Vore oansvarigt annars. En stor bit av vårt jobb ligger på att levera god prestanda men också se till att en delad miljö verkligen fungerar väl för alla. Det innebär att om någon laddar upp dålig kod (som kan sänka vilken server som helst) så kan resurser begränsas. Du har heller tex inte obegränsat med minne för processer (PHP processer får tex 256 MB) eller tex databasanropen är heller inte obegränsade. Men som sagt - du kommer mycket långt om du använder det rätt.

För de flesta betyder ovan relativt lite. Man kör en vanlig WP-sajt (tex) och har normal trafik (dvs inte extremt åt ena eller andra hållet). Det bara funkar.

Lycka till och hör av dig till vår support om du har andra frågor. Finns på telefon även idag lördag om du behöver hjälp.
Tack det var precis ett sådant svar jag sökte! Tack även till er andra med era inlägg om speciellt Varnish som jag tidigare inte hört talas om, men nu känner mig lite klokare på!
iws är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-21, 11:46 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Självklart har vi begränsningar i vårt webbhotell! Vore oansvarigt annars. En stor bit av vårt jobb ligger på att levera god prestanda men också se till att en delad miljö verkligen fungerar väl för alla. Det innebär att om någon laddar upp dålig kod (som kan sänka vilken server som helst) så kan resurser begränsas. Du har heller tex inte obegränsat med minne för processer (PHP processer får tex 256 MB) eller tex databasanropen är heller inte obegränsade. Men som sagt - du kommer mycket långt om du använder det rätt.
Vad har ni för gräns(er) på databasanropen? Var på er hemsida kan man läsa om dessa begränsningar?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-21, 19:27 #14
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Du har obegränsat antal anrop men max 40 samtida kopplingar (connections).
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-21, 19:59 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Du har obegränsat antal anrop men max 40 samtida kopplingar (connections).
Aha, det var trevligt med ett webbhotell som åtminstone är tydliga med begränsningarna, men var på er hemsida kan man läsa om dessa? Det är ju något som man bör kunna informera sig om innan man blir kund utan att behöva fråga supporten. Alla webbhotell är väldigt bra på att informera om allt bra man får men de flesta struntar i att informera om de begränsningar som finns
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-22, 10:22 #16
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Aha, det var trevligt med ett webbhotell som åtminstone är tydliga med begränsningarna, men var på er hemsida kan man läsa om dessa? Det är ju något som man bör kunna informera sig om innan man blir kund utan att behöva fråga supporten. Alla webbhotell är väldigt bra på att informera om allt bra man får men de flesta struntar i att informera om de begränsningar som finns
Kan hålla med dig. Du har även rätt att man har mer "säljande" information. Tror i ärlighetens namn att detta inte gäller "bara" IT utan alla verksamheter - det är rätt normalt även om man kan önska än mer info i alla lägen. Ta den där tröjan du köper på H&M. Du kanske skulle vilja veta mer om den förutom pris? Var är den gjord? Kvalitet? Under vilka förhållanden? Sweatshop eller är det en väl förhållen fabrik?

Man lyfter det man anser är det mer "goda" eller säljande så att säga. Kan också vara lite av att det är ett större jobb om alla detaljer skall ut och de skall hållas uppdaterade hela tiden. Var drar man gränsen på allt? Sedan är detta med information något som vi alla kan bli bättre på. Är ofta den största utmaningen för en organisation - både extern och intern info.

Ta sådan här info vi gör tillgänglig i större detalj - det finns att ta av i alla lägen. Överflöd i ena läget och saknad i andra...

http://linphpinfo.citynetworkhosting.com/

I detta specifka fallet ser jag det dock även som en "god" sak och borde kanske lyftas i säljande syfte lika mycket något annat. Jag anser att i delad miljö är det lika viktigt för mig som kund att webbhotellet ser till att ha begränsningar så jag inte påverkas av annan kund - samtidigt som dessa begränsningar skall ge mig fritt utrymme för allt vettigt som jag själv skall kunna göra. Detta gäller än mer de webbhotell som kör sina kunder på "singelservrar" då de är än mer känsliga för resurs-fel.

Vi håller helt enkelt med. Vi kan bli bättre på att informera om alla delarna. För tydlighetens skull så kan jag nämna att vi snackar om extremt få som når några gränser hos oss då vi sätter dem högt. Men kan som du säger - vara bra att veta.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-23, 21:20 #17
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Kan hålla med dig. Du har även rätt att man har mer "säljande" information. Tror i ärlighetens namn att detta inte gäller "bara" IT utan alla verksamheter - det är rätt normalt även om man kan önska än mer info i alla lägen. Ta den där tröjan du köper på H&M. Du kanske skulle vilja veta mer om den förutom pris? Var är den gjord? Kvalitet? Under vilka förhållanden? Sweatshop eller är det en väl förhållen fabrik?
Visst är det så men nu vet jag inte om ni vill jämföra er med H&M? Ingen handlar där på grund av kvalitet eller rättviseskäl utan alla är nog väl medvetna om att deras produkter tillverkats så billigt som möjligt i Kambodja, Bangladesh, Kina, Turkiet, Egypten och kanske något ytterligare land.

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Man lyfter det man anser är det mer "goda" eller säljande så att säga. Kan också vara lite av att det är ett större jobb om alla detaljer skall ut och de skall hållas uppdaterade hela tiden. Var drar man gränsen på allt? Sedan är detta med information något som vi alla kan bli bättre på. Är ofta den största utmaningen för en organisation - både extern och intern info.
Handlar det om prioritering av uppgifter som ska hållas uppdaterade så måste det väl ändå anses vara betydligt viktigare vilka övergripande begränsningar som gäller samtliga konton än exempelvis priset på en ..BZ-domän?

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Ta sådan här info vi gör tillgänglig i större detalj - det finns att ta av i alla lägen. Överflöd i ena läget och saknad i andra...

http://linphpinfo.citynetworkhosting.com/
Var på er sida länkas den? Har själv aldrig sett den förrän du länkade den här. Det är kanske inte så mycket att skryta med dock, vem som helst kan ju lägga upp en sådan på ett prova på-konto hos Binero, Loopia, Crystone eller något annat webbhotell. De flesta erbjuder väl någon form av öppet köp numera.

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
I detta specifka fallet ser jag det dock även som en "god" sak och borde kanske lyftas i säljande syfte lika mycket något annat. Jag anser att i delad miljö är det lika viktigt för mig som kund att webbhotellet ser till att ha begränsningar så jag inte påverkas av annan kund - samtidigt som dessa begränsningar skall ge mig fritt utrymme för allt vettigt som jag själv skall kunna göra. Detta gäller än mer de webbhotell som kör sina kunder på "singelservrar" då de är än mer känsliga för resurs-fel.
Håller med dig om att det inte är någon nackdel för webbhotellet, ser fram emot att något av de stora svenska webbhotellen börjar med detta Binero som predikat öppenhet kanske? Håller dock inte alls med om att det skulle vara någon skillnad för de som kör singel-servrar. Har man begränsningar så har man, oavsett hur systemen är uppbyggda.

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Vi håller helt enkelt med. Vi kan bli bättre på att informera om alla delarna. För tydlighetens skull så kan jag nämna att vi snackar om extremt få som når några gränser hos oss då vi sätter dem högt. Men kan som du säger - vara bra att veta.
256 MB php-minne och 40 samtida databasuppkopplingar är ju inget extremt. Ni, Binero och andra konkurrerar väl mer med låga priser och vill att mer krävande kunder ska lämna ett vanligt webbhotell bakom sig. Både Oderland och Space2U erbjuder ju dyrare och mer kraftfulla webbhotellkonton med 512 MB minne och betydligt fler samtida uppkopplingar. EgenSajt tycker jag för övrigt är bättre än de flesta på att lyfta fram tekniska specifikationer och begränsningar:

https://www.egensajt.se/webbhotell/kontojamforelse/

Men det beror väl också ganska mycket på vilken typ av kunder man riktar sig till.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-10-26 klockan 20:38
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017