Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Moms & skatter!?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-10-06, 17:37 #1
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Så äger man ett kommanditbolag och sitter med "Skatte- och avgiftsanmälan". Tänkte skaffa moms och f-skatt åt företaget.

Tänkte ställa några frågor, som antagligen är självklarheter för er företagare. (och hoppas givetvis på mindre kryptiska svar än jag fått av RSV). Har suttit timme ut och timme in och försökt gallra i information som säkert skulle kunna sammanfattas på 5 rader. Får inte riktigt ihop helheten. Vill bara få igång rutinerna...

Har som sagt ett kommanditbolag och är givetvis firmatecknare. Tänkte även ansöka om F-skatt och moms(moms-redovisning 1 gång om året & "bokslutsmetod"). Planerar inte på att anställa någon utan ska jobba med företaget själv.

Man tar moms på det man säljer och betalar moms på det man köper. I slutat av året räknar man ut om man får eller får betalla pengar från moms till lilla staten. Ganska enkelt, än så länge...

inkomstdeklaration, skattedeklaration, preliminär skatt, egenavgifter, hur jag kan ta ut lön, hur det ska deklareras och hur det sjunker ihop med min egen ekonomi är en ända röra.

Min bästa gissning om hur det funkar ser ut såhär:

"I och med att jag är filmatecknare och företagsägare tillfaller företagets f-skattsedeln automatiskt mig som person. Efter nyår deklarerar jag(RSV skickar givetvis rätt papper). Efter inkomster minus utgifter och all moms borträknad har jag förhoppningsvis en vinst. På vinsten drar jag egenavgifter på 31.01%. Efter det har jag en summa som jag antingen kan använda själv eller åt företaget utan vidare beskattning. Och så händer samma sak nästa år. Inga jobbiga förskottssbeskattningar varje månad eller nått sånt."

Men jag gissar att jag har fel på en massa punkter, eller!?

pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-06, 18:09 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Jag tror du måste beskatta vinsten även om du vill låta det stå i bolaget? Är så på ab & enskild iaf. På AB har du en vinstskatt på 28%, på enskild betalar du in egenavgifter + skatt på vinstbeloppet. (Vinst - Egenavgifter) - Kommunalskatt alltså. Då det är svårt att få igång cashflow i ett nystartat bolag råder jag dig att uppge att din vinst blir 0kr för dina preliminära beskattningar. Skulle det uppstå vinst betalar du in det i slutändan i vilket fall. Det är vanligt att görs så i nystartade bolag och såvitt jag vet är det inget fel med det (dvs rent lagligt sett?).

Du kan sätta pengar i expansionsfonder, räntefonder etc för att slippa skatta på dem (dvs skjuta vinsten framför dig) om du skulle generera en hög vinst i ditt bolag.

RSV hjälper till med dina frågor per telefon annars.. dock så brukar jag alltid vara paranoid och inte uppge företagsnamn när man ställer frågor som rör beskattning & råder dig till detsamma :)

Hoppas du fick lite info där iaf.. det spårade ut lite grand men jaja :))

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-06, 18:29 #3
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Det som dm.se skriver om beskattning av vinst för egenföretagare gäller även handelsbolagsdelägare (egenavgifter+skatt). Dock vill jag minnas att det kan vara annorlunda på någon punkt när det gäller kommanditbolag.

Skattemyndigheten vill att man gör en beräkning på inkomsten som ligger så nära verkligheten som möjligt, och betalar skatt därefter, för att det ska bli en jämn skattebelastning (är väl en jämn skatteintäkt de tänker på förvisso). Sant är som du säger att man brukar beräkna den väldigt lågt, eller till noll, det första verksamhetsåret. Tror absolut inte att det är emot lagen, jag heller.

Tycker man att det där med alla expansionsfonder och dess lika är för jobbigt, tar man skattesmällen istället *känna sig utpekad*

Var faktiskt på en träff anordnad av skattemyndigheten för att reda ut på de flesta konstigheterna, och kom ut dummare än jag kom in.

Ett tips är att hämta 200 sidor broschyrer att läsa igenom, så hittar du de 15 intressanta raderna på slumpvist utvalda platser.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-06, 18:42 #4
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Citat:
Tycker man att det där med alla expansionsfonder och dess lika är för jobbigt, tar man skattesmällen istället *känna sig utpekad*
För den här gången förlåter jag dig... men se till att skärpa till dig nästa år ;)

Citat:
Ett tips är att hämta 200 sidor broschyrer att läsa igenom, så hittar du de 15 intressanta raderna på slumpvist utvalda platser.
Kunde inte sagt det bättre själv! Jävla vansinne är det... Har många ggr funderat på att sammanfatta allt väsentligt på en site men sen har vi det där med tidsbrist också att ta hänsyn till...

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-06, 18:48 #5
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Det här blir bara krångligare och krångligare. "Preliminär självdeklaration" i "Skatte- och avgiftsanmälan" måste enligt broschyren fyllas i av delägarna i ett handelsbolag men inte av själva handelsbolaget. Undrar om samma sak gäller kommanditbolag!?

Undrar om det finns någon person(RSV, komunen, eller någon annan stans.) som bara kan berätta hur man ska göra. Så mycket information varav nästan all är överflödig och för.... akademisk.
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-06, 19:56 #6
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Kommer väl här med lite om vad jag vet...(i denna jä..a djungel)

För att kunna moms-redovisa 1 gång om året får företaget omsätta max 1 miljon.

Det lämpligaste är att lämna in en preliminär deklaration årsvis i förväg, då får du ett häfte med inbetalningskort på samma moms-belopp varje månad och slipper att ta "smällen" på momsen året efter.


Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en bokföringsfirma (behöver inte vara revisor eftersom det inte är AB) och låta dom göra bokslutet åt dig, det är en kostnad på ca 4000.-/bokslut på en omsättning på miljonen. Detta under förutsättning att du har skött den löpande bokföringen själv. Kontakta dom redan nu så kan dom hjälpa dig med alla frågor och krångliga papper. Dessutom får du ju proffesionella tips om periodiseringsfonder att "stoppa" vinster i o.s.v.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-06, 20:55 #7
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Sätter man vinsten lägre än väntat (ev. 0:- för nystartat bolag) kan man sätta undan pengar på sitt skattekonto/separat bankkonto varje månad för att slippa en smäll om året (för då har man redan pengarna undansatta). Sätter man siffrorna för högt på den preliminära självdeklarationen är det risk att man får en hård skattesmäll varje månad, om vinsten blir mindre än väntat.

Citat:
Undrar om det finns någon person(RSV, komunen, eller någon annan stans.) som bara kan berätta hur man ska göra.
Jag letade febrilt efter en sådan och kom fram till att dennes kontaktinformation förmodligen är hemligstämplad.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-06, 21:12 #8
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Citat:
Originally posted by Lastbryggan@Oct 6 2003, 16:56
Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en bokföringsfirma (behöver inte vara revisor eftersom det inte är AB) och låta dom göra bokslutet åt dig, det är en kostnad på ca 4000.-/bokslut på en omsättning på miljonen. Detta under förutsättning att du har skött den löpande bokföringen själv. Kontakta dom redan nu så kan dom hjälpa dig med alla frågor och krångliga papper. Dessutom får du ju proffesionella tips om periodiseringsfonder att "stoppa" vinster i o.s.v.

// Mats
Absolut, de pengar det kostar att anlita en revbyrå tjänar du snabbt in när de hjälper dig skyffla undan vinst (och därmed sänka din skatt).. Det är dessutom bra att kunna ringa någon när det uppstår frågor & man behöver svar snabbt.

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-06, 21:52 #9
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Citat:
Citat:
Undrar om det finns någon person(RSV, komunen, eller någon annan stans.) som bara kan berätta hur man ska göra.
Jag letade febrilt efter en sådan och kom fram till att dennes kontaktinformation förmodligen är hemligstämplad.
Var iaf skönt att höra att det inte bara jag har problem... Alla varkar ju ha det.... hehe

Citat:
Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en bokföringsfirma (behöver inte vara revisor eftersom det inte är AB) och låta dom göra bokslutet åt dig, det är en kostnad på ca 4000.-/bokslut på en omsättning på miljonen. Detta under förutsättning att du har skött den löpande bokföringen själv. Kontakta dom redan nu så kan dom hjälpa dig med alla frågor och krångliga papper. Dessutom får du ju proffesionella tips om periodiseringsfonder att "stoppa" vinster i o.s.v.
Lite av grundiden till mitt företag är att jag inte ska förlora lika mycket på mina nuvaande och kommande "privata" hemsidor. Och kunna få ett par programeringsjobb. Inte dra på mig yttligare utgifter. Just nu har jag ca: 15.000 kr om året i utgifter och runt 1000 kr i inkomster. Jag hade hoppats på att jämna ut det till 13.000 i utgifter och 5000-10000 kr i inkomster. Det finns inget utrymme för extra utgifter, som en bokföringsfirma.

Jag planerar att satsa på företaget efter studierna och nu bara bygga upp, sakta men säkert.... hehe

Föresten, många tack för alla svar, även fast jag inte blivit mycket klokare.
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-06, 22:23 #10
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tid = pengar ;)
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017