Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Företagsform?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-18, 02:57 #1
Hjalmars avatar
Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 151
Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad
Medlem
Hjalmars avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 151
Tja, vi är två killar som håller i en sida som nu börjar dra lite trafik. Vi tänker då starta ett företag.

Problemet är att min kompanion har ett osäkert jobb och har inte enligt facket rätt till a-kassa om han blir arbetslös vid ägande av företag om inte det varit i bruk över 6 månader.

Vi räknar inte med att tjäna några större pengar den första tiden, vilket också gör att jag nog får svårt att anställa honom och ligga över minimilön...

En lösning kanske kunde vara att ha aktiebolag men hundratusen har vi inte på fickan.

Någon som har en lösning?
Hjalmar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-18, 04:58 #2
Jockes avatar
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 690
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jockes avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 690
vad är minimilön? Tror inte det finns någon! men om det finns så är det väll bara att säga att han har jobbat typ 2 timmar eller någon.


Om man startar ett AB så behöver man inte ha 100´000;- i kontanter tror man behöver 50 resten kan man man ha har i tillgångar. altså typ era datorer, server och annat. är inte säker på gränsen 50 tusen men jag tror det va så...
Jocke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-18, 09:30 #3
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Det finns ingen gräns för tillskjutande av apportegendom, men jag skulle nog säga att apportförfarandet är förhållandevis ovanligt (utan att ha någon statistik på fickan). Jag skulle prata med en (lokal) revisor, de brukar ha järnkoll på hur man går till väga vid apport och AB-bildning utan att behöva hosta upp (alla) pengar.
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-18, 09:54 #4
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
Troligvis löser Ni inte problemet med att bilda ett AB däör Ni äger 50% vardera, om man är delägare i ett AB eller har vesäntligt inflytande i verksamheten brukar man inte vara berättigad till a-kassa hos de vanliga facken. Blir man arbetslös och har registrerad firma AB, KB, HB eller enskild firma som bedriver liten eller i princip ingen verksamhet vid sidan om brukar a-kassan brinna inne. Ett alternativ kan vara att undersöka om en a-kassa som är avsedda för småföretagare kan vara en lösning, www.smakassa.se, dock kan jag tänka mig att även de kräver att verksamheten ej skall vara aktiv för att betala ut a-kassa.

Välokommen till livet som egenföretagare...
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-18, 12:30 #5
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Apport egendom finns en spärr regel (två) år från bildandet, gäller minst 10 % av aktiekapitalet. Där styrelsen skall upprätta en redogörelse för de omständigheter som kan vara vid vikt för värdering enligt avtalet. denna redogörelse och avtal skall sedan en aukt/godk, revisor yttra sig om samt bolagsstämman skall godkänna förvärvet. ABL (1975:1385) 2:9a§
Vid bildande genom sk apport kommer sannolikt PRV's jurister granska avatal & apportegendomens väredering.

Ett enklare alternativ dock utan förvärv från aktieägare, är att sätta in 100 kkr på banken i ett konto för AB under bilande samt få ett bankintyg på att pengarna är insatta.
Detta intyg visar att bolaget har aktiekapital sedan kan pengarna plockas ut för inköp av maskiner/inventarier ovh betalning av bolagets övriga kostnader.

Kostanden att registerabolaget till kommer med 1.700 kr
om du upprättar alla handlingar själv så behöver ni 101.700 kr, att be någon upprätta handlingarna kostar runt 5.000 kr exkl moms.

ett annat alternativ är ju att bedriva verksamheten genom så kallat företagshotell

Handligar
Ansökan PRV
Stiftelseurkund ett orginal och en bevittnad kopia
Förslag till bolagsordning (2 ex)
Konstituerande stämmoprotokoll Bevittand kopia
Bankityg 1 orginal
detta vid kontantinsatts mer handlingar krävs vid apport avtal redogörelse, yttrande från revisor detta yttrande kostar sannolikt en slant.

(mallar på dessa handlingar kommer på min sida för fri nedladdning inom den närmsta tiden, utan regisrering eller kostnad, några andra mallar finns redan nu)
www.skatt.info
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-19, 01:50 #6
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 73
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 73
Varför ska ni registrera bolag öht? Använd ett företagshotell eller liknande om ni behöver fakturera kunder. Annars låter det enklare att låta bli. Bolagsbolaget är ett av de som man kan använda. (Lägg till www. före och .se för webbadressen.) Jag har aldrig använt dem och har inte heller något med dem att göra, men det jag läst om dem verkar vettigt.
Ett annat förslag är ju annars att kolla om ni kan få startaeget bidrag.
jannne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017