Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur långt fram ligger Sverige?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-07, 20:03 #1
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 374
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 374
Undrar lite hur pass långt vi svenskar har kommit i domänutvecklandet kontra övriga länder i närområdet (Danmark, Norge, Finland). Ligger vi före dessa i antal registrerade domäner samt i antalet färdiga internetsidor?

Är det så kanske det är dags för en språkkurs nämligen
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 21:29 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag har fått uppfattningen att både Norge och Finland ligger efter. Danmark tror jag är mer jämn
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 21:37 #3
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Sverige är bäst. De andra är betydligt efter. Säkert 1 år i bästa fall och 2 år i de värsta fallen
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 21:43 #4
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Danmark har fler registrerade domäner än Sverige.
Antalet utvecklade sidor vet jag inte.

Men det är lite mer konkurrens att optimera i Sverige än i t. ex Danmark. Har jämfört ett antal branscher.. Det skiljer sig ofta mellan ungefär lika lätt till dubbelt så svårt i Sverige. Notera att dem använder mycket engelska ord i Danmark, klart mer än i Sverige när dem söker. Sedan finns det iof fler engelska låneord i danskan med.

Gissar att Norge ligger en hel del efter; c:a 2-3 gånger lättare att optimera sökord i Norge jämfört med Sverige på några test jag genomförde.

Finland ska enligt vissa uppgifter vara ganska lätt. Å andra sidan får du nog lägga ner rätt mycket tid på att lära dig finska. Lättast är helt klart att lära sig norska och där finns nog störst potential också (för det är nog enklare att ranka där).
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 22:09 #5
novis novis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 60
novis novis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 60
Citat:
Ursprungligen postat av scrdj
Är det så kanske det är dags för en språkkurs nämligen

Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
Finland ska enligt vissa uppgifter vara ganska lätt. Å andra sidan får du nog lägga ner rätt mycket tid på att lära dig finska. Lättast är helt klart att lära sig norska och där finns nog störst potential också (för det är nog enklare att ranka där).
Håller helt med, finska är ingen lek att lära sig. Det enda som ska vara svårare för Svenskar är de kinesiska språken... Jag pratar lite finska, och det är ett HELT ANNAT språk än svenska/engelska/...
novis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 22:16 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by ztream@Aug 7 2008, 21:37
Sverige är bäst. De andra är betydligt efter. Säkert 1 år i bästa fall och 2 år i de värsta fallen
Jag har ingen uppfattning om "försprång" hur mycket bättre Sverige är i tid räknat, men annars håller jag med Dan i sin bedömning placeringsmässigt. Såväl vad gäller antal utvecklade siter som kvaliteten av desamma.


Betr. Macckes notering om antal domäner, så ser jag inte med de siffror som finns tillgängliga att det stämmer längre - Vi är ikapp antalsmässigt också - eller dött lopp, trots att .dk liberaliserades långt före .se och dessutom kostar mindre än 50% att förnya gentemot .se

- Danmark har fler landsdomäner registrerade än Sverige (ca 835K .dk) , men få .nu, ca 7K(ev. lite fler) och en hel del generiska - runt 343K (.com .net, biz, info, org), ca 42K .eu.
(1 227K)

Sverige har knappt 750K .se, ca 290K (.com, .net, .biz, .info, .org) och ca 110K .nu och ca 77K .eu
(1 227K)

Siffrorna inhämtade från Eurid, .SE, DK-Hostmaster, webhosting.info och min egen information om .nu-domäner.
-------------------

Kom på ett annat sätt jag brukar jämföra TLDer emellan, beträffande utvecklade domäner - enkelt men jämförbart:

.SE
http://www.google.se/search?sourceid=navcl...&q=site%3a%2ese
.DK
http://www.google.se/search?sourceid=navcl...&q=site%3a%2edk
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 22:21 #7
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Citat:
Ursprungligen postat av novis
Citat:
Originally posted by -scrdj@Aug 7 2008, 20:03

Är det så kanske det är dags för en språkkurs nämligen *



Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
Finland ska enligt vissa uppgifter vara ganska lätt. Å andra sidan får du nog lägga ner rätt mycket tid på att lära dig finska. Lättast är helt klart att lära sig norska och där finns nog störst potential också (för det är nog enklare att ranka där).
Håller helt med, finska är ingen lek att lära sig. Det enda som ska vara svårare för Svenskar är de kinesiska språken... Jag pratar lite finska, och det är ett HELT ANNAT språk än svenska/engelska/...
Jupp känns inte helt lätt med finska.
Men danska är klart mycket svårare än norska har jag märkt
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 22:24 #8
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Sverige är bäst. De andra är betydligt efter. Säkert 1 år i bästa fall och 2 år i de värsta fallen
Jag har ingen uppfattning om "försprång" hur mycket bättre Sverige är i tid räknat, men annars håller jag med Dan i sin bedömning placeringsmässigt. Såväl vad gäller antal utvecklade siter som kvaliteten av desamma.


Betr. Macckes notering om antal domäner, så ser jag inte med de siffror som finns tillgängliga att det stämmer längre - Vi är ikapp antalsmässigt också - eller dött lopp, trots att .dk liberaliserades långt före .se och dessutom kostar mindre än 50% att förnya gentemot .se

- Danmark har fler landsdomäner registrerade än Sverige (ca 835K .dk) , men få .nu, ca 7K(ev. lite fler) och en hel del generiska - runt 343K (.com .net, biz, info, org), ca 42K .eu.
(1 227K)

Sverige har knappt 750K .se, ca 290K (.com, .net, .biz, .info, .org) och ca 110K .nu och ca 77K .eu
(1 227K)

Siffrorna inhämtade från Eurid, .SE, DK-Hostmaster, webhosting.info och min egen information om .nu-domäner.
-------------------

Kom på ett annat sätt jag brukar jämföra TLDer emellan, beträffande utvecklade domäner - enkelt men jämförbart:

.SE
http://www.google.se/search?sourceid=navcl...&q=site%3a%2ese
.DK
http://www.google.se/search?sourceid=navcl...&q=site%3a%2edk
Intressant statistik.

Visste bara att Danmark låg en bra bit före Sverige tidigare i antalet ccTLD's registrerade. Det jag syftade på.
Men avståndet har ju uppenbarligen sjunkit rätt rejält på slutet, bara 85 000 fler registrerade .dk än .se.

Inom 1 år så har vi nog fler registrerade .se domäner än .dk.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 22:32 #9
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Ja, det är framförallt .se som minskat avståndet. De generiska domänerna ökar - men .com har nästan en försumbar ökning numera (drygt 1K i månaden) och .nu kommer ryckvis med toppar runt 3,5-4K vissa månader
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 23:16 #10
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 81
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 81
Tänkte bara fylla på statistiken.

Det finns för närvarande 184807 st registrerade .fi domäner enligt kommunikations verket (Viestintävirasto) Ficora, vilket är myndigheten som upprätthåller .fi domän servicen.

Vet inte hur många sidor som aktivt bedrivs, men .fi domäner är ju relativt dyra om man jämför med t.ex. .se. Det gör automatiskt steget högre att registrera en .fi domän endast för att så att säga äga den inför framtiden. Dessutom har ju redan registrerade företag och varumärken ett ganska gått automatiskt skydd till en icke-registrerad domän som är samma som företagsnamnet, vilket inte gör pressen så stor på att registrera en domän för ett mindre finskt företag.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om den finska domän och internet marknaden, eftersom det är väldigt intressant att jämföra den med den svenska. Har ju själv fötterna i båda lägren då jag är finlandssvensk och behärskar bägge språken flytande. Men följer utvecklingen med spänning och det kanske ger nya intressanta affärsideér...

/Sebbe
Sebbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017