Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Timlön för webbutvecklare?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-16, 22:33 #1
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Hej,

Jag undrar hur hög en vanlig timlön borde vara för en ung (25) resp. en äldre (32) webbutvecklare?

Den yngre har 3 månaders arbetslivserfarenhet och den äldre 2 år. Dom har bra personlighet och är villig att lära sig.

Det handlar alltså om timanställning.
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-16, 23:28 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Hur länge rör det sig om?
Jobbar dom mer än en månad så måste du även betala ut semesterersättning (12%) om dom inte skall ha semesterdagar.

En rimlig timlön rör sig mellan 120-150kr (det blir 19200-24000 innan skatt)
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-16, 23:41 #3
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Mm, detta med att man måste kanske räkna med semesterersättning tog lönekonsulten upp. Får rådfråga henne igen imorn om detaljer.

Men ok, mellan 120-150 kr. Så om det är en med 4 års utbildning men med 0 arbetslivserfarenhet då?

Tror ni 110 kr/h då är ok och man får höja den med tiden när han bevisar att han borde ha mer?
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-17, 00:05 #4
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Originally posted by fabianjakobsson@Jun 16 2009, 23:41
Mm, detta med att man måste kanske räkna med semesterersättning tog lönekonsulten upp. Får rådfråga henne igen imorn om detaljer.
Men ok, mellan 120-150 kr. Så om det är en med 4 års utbildning men med 0 arbetslivserfarenhet då?
Tror ni 110 kr/h då är ok och man får höja den med tiden när han bevisar att han borde ha mer?
Runt 110kr/h är vad en undersköterska inom kommunen har...
Börja med att båda har lika mycket till en början och belöna sedan hur bra dom presterar... Det kan vara så att den yngre killen presterar bättre än den äldre med erfarenhet. Är det rättvist att den äldre ha högre lön då?
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-17, 06:49 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
110 kr är väl i lägsta laget, men det beror lite på arbetsuppgifter och effektivitet.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-17, 08:47 #6
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
Men ok, mellan 120-150 kr. Så om det är en med 4 års utbildning men med 0 arbetslivserfarenhet då?
Är det fyra års högskoleutbildning eller gymnasiet+kortare påbyggnadsutbildning?
Är det 4 års högskola/universitetsutbildning kan en lämplig lön ligga på 20-25' i månaden utan erfarenhet.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-17, 21:05 #7
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Lönelistan.se
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 11:07 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Enligt IDGs lönebarometer:

För 25 åringen med mindre än 1 års erfarenhet verkar lönenivån ligga på ca 22 000 SEK/Mån oavsett om det är en webbdesigner (20 000 eller 24 000 median 22 000 SEK, eller som programmerare 22 000 SEK)
http://csjobb.idg.se/Lonebarometern.nsf/Lo...we=0&nav=4&id=5

För 32 åringen med 2 år erfarenhet verkar lönenivån ligga på 20 000 till 30 000 med en median på 28 000 SEK.
http://csjobb.idg.se/Lonebarometern.nsf/Lo...we=2&nav=4&id=5


Det är stor skillnad beroende på var man bor i landet, ovanståe nde siffror är genomsnitt för hela Sverige, men det var ganska magert statistiskt underlag så siffrorna är ganska osäkra. Botanisera lite på lönebarometern själv för att få en uppfattning vad dina konkurenter betalar för samma tjänster.

För Malmö/Göteborg får du räknamed en 5% högre lönenivå och i Stockholm med 10% högre än riksgenomsnittet. I övriga landet kan man räknamed motsvarande lägre nivåer.

När det gäller hur du räknar ut timlönen så är det enklaste att ta månadslönen gånger 12 och den produkten blir i ovanstående fall 264000 SEK/år för 25 åringen och 336 000 SEK/år för 32 åringen.Därefter ska du ta årslönen och dividera med 1760 (som motsvarar 44 veckors heltidsjobb) och då får du en timlön på 150 SEK för 25 åringen resp 190,91 SEK/tim för 32 åringen.

När du betalar per timme kommer inte arbetstagaren att få betalt under semestern så då måste du även betala lagstadgade 12% semesterersättning (vid 25 semesterdagar) utöver timlönen, inom vissa avtalsområden kan det öven förekomma högre ersättningsnivåer. Har arbetstagaren fler semesterdagara så är semesterersättningen högre så den kompenserar för inkomstbortfallet.

Under provanställningsperioden kan arbetsgivaren vägra att arbetstagaren får ta ut semester på fullt legala grunder då det är just provanställning (en testperiod) men arbetstagaren har då rätt till ekonomisk kompensation genom att du betalar ut semesterersättningen samtidigt med ordinarie lönen, så får arbetstagaren själv spara till sin semester. Men detta med när semesterersättningen betalas ut kan man oftast komma överens om olika individuella lösningar som passar båda parter.

Timanställning finns inte som avtals form, Det finns tillsvidareanställning som är default om inget annat skriftligen avtalats. Överenskommen visstidsanställning som jag skulle tro passar bäst i detta fall. Den bortre begränsningen kan definieras som ett datum eller annan lämplig begränsning som vid projektets avslutande eller dylikt.

Sen kan man väl tillägga att när man anställer folk på visstidsanställning så tar arbetstagaren en betydligt större risk och borde rimligen även kompenseras ekonomiskt för den risken. Et påslag på lönenivån för de som anställs under visstidsanställning vore helt rimligt exempelvis att man då får 10% högre lön än en person på fast anställning skulle haft. Arbetsgivare tar ju faktiskt en betydligt mindre risk och har betydligt lägre kostnader i och med att arbetsgivaren slipper många kostnader som utbildning, troligen är en visstidsanställd sjuk i betydligt mindre omfattning är övriga anställda, och andra ganska omfattande kostnader.

Så de nivåer jag presenterat här får man nog betrakta som miniminivåer för att uppträda som en anständig arbetsgivare.

Sammanfattning:

25 åringens lön: 150,00 SEK/tim + 12% semesterersättning.
32 åringens lön: 190,91 SEK/tim + 12% semesterersättning.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 11:16 #9
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Ibland glömmer man bort att det alltid finns en ConnyWetsh på WN=) Tack för en grundlig genomgång!

Fick en bra fingervisning om lönenivåerna nu. Har bara en fråga ang. detta med semsterersättning.

Pratade med min löneadministrationskonsult. Hon sa att det finns 2 vägar att gå på här:

Antingen anger man under "Timlön" 120 kr exkl. semesterersättning.
Eller så skriver man 120 kr inkl. semesterersättning.

Om man anger exkl. semesterersättning så kommer hon ta hela beloppet de tjänat ihop under en viss period och sedan multiplicera med 0.12 (12%) som jag ska betala dom som engångssumma.

Eller så anger man inkl. semesterersättning t.ex. 134.4 inkl. semesterersättning så får de den betalad i månadslönen varje månad.

Oavsett väg, så betalar jag exakt lika mycket semesterersättning för dem, skillnaden är bara NÄR jag betalar den. Stämmer detta Conny?

Förresten, vad jobbar du med? Du verkar vara väldigt vass på företagsregler=)
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 11:45 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Man måste alltid specifiicera vad som är semesterersättning separat. Man kan inte skriva enbart "inkl semesterersättning". Semesterersättningen är lagstadgad.

Vad din lönekonsult troligen menade var troligen mer komplext.

När man har en arbetstagare som jobbar med månadslön så är det absolut vanligaste att man helt enkelt betalar ut månadslön under hela semestern (sen gör man redovisning på nästa lönespec hur många semesterdagar som tagits ut och så betalar man en mindre ersättning, minns inte på rak arm nivån men det är kanke 0,8% eller nåt åt det hållet). Så var det alltid när jag jobbade på Skatteverket (7 år) och WASA Försäkring (5 år), Även när jag jobbade på två mindre konsultbolag LAN International AB (2 år) och MagicIT AB (1 år) så betalades alltid månadslön även under semesterperioden.

När man arbetar med timlön så måste man då kompensera arbetstagaren för man betalar normalt inte timlön under semesterperioden. En del arbetsgivare kommer överens med arbetstagaren att de inte får ta ut semester eftersom de ka nske jobbar kortare perioder eller som vikariat. Då är det vanligt att man helt enkelt betalar ut semesterersättningen i samma veva som vanliga lönen betalas så är problemet ur världen och arbetsgivaren har gjort vad den ska och arbetstagaren har fått full kompensation.

Att jag vet en del om detta beror helt enkelt dels på lång erfarenhet som anställd (15 år), dels på att jag varit företagare i 10 år. Jag har även haft ca 8-9 anställda i min verksamhet (när den gick bra).

När jag ser ett problem eller en fråga som jag själv är lite nyfiken på så gör jag först en del research på fackföreningarnas (JUSEK, SIF, LO,TCO mfl), arbetsgivares (Svensktnäringsliv, Almega mfl) och branchtidningar (IDG.se har en hel drös).

Sen bryter jag ned problemet i sina minsta hanterabara beståndsdelar genom att ställa olika frågor:

- Vilket yrke gäller det?
- Var i landet ska arbetstagaren jobba?
- Hur ser aktuell lönestatistik ut?
- Vilka statistikkällor kan jag använda gratis på nätet?
- Har jag någon kompis som jag kan rådfråga?
- Har jag själv något fragment av erfarenhet jag kan använda mig av och komplettera med det som fattas så jag får en mer komplett kunskap?
.
.
.
.

Den lärande processen är ganska stimulerande så jag tycker det är värt att lägga lite energi på att hjälpa andra som inte har samma erfarenhet som jag själv, så de slipper göra om alla misstag jag gjorde en gång i tiden (jag slutar dock aldrig att göra misstag, om nu någon trodde det... men de blir kanske färre och lindrigare om jag lär mig mer först...).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017