Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Förhandla priser med Posten

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-03, 13:32 #11
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Man ska upp i ganska höga volymer innan det betalar sig med frankeringsmaskin för Pitney Bowes och de vet verkligen hur man tar maximalt betalt för allt. Laddningsavgifter, serviceavgifter, snordyra bläckpatroner, snordyra frankeringsetiketter toppat med avgifter. Om brevvolymerna inte är vädligt stora så är frankeringsmaskinens enda fördel att det är enklare än att stå och slicka frimärken.
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-03, 14:03 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by Henke76@Mar 3 2008, 14:32
Man ska upp i ganska höga volymer innan det betalar sig med frankeringsmaskin för Pitney Bowes och de vet verkligen hur man tar maximalt betalt för allt. Laddningsavgifter, serviceavgifter, snordyra bläckpatroner, snordyra frankeringsetiketter toppat med avgifter. Om brevvolymerna inte är vädligt stora så är frankeringsmaskinens enda fördel att det är enklare än att stå och slicka frimärken.
Jag vet inte om jag håller med. Köp självhäftande frimärken så går det fortare än att använda frankeringsmaskinen så länge du inte har någon som väger och frankerar helt automatiskt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-03, 14:36 #13
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Henke76@Mar 3 2008, 14:32
Man ska upp i ganska höga volymer innan det betalar sig med frankeringsmaskin för Pitney Bowes och de vet verkligen hur man tar maximalt betalt för allt. Laddningsavgifter, serviceavgifter, snordyra bläckpatroner, snordyra frankeringsetiketter toppat med avgifter. Om brevvolymerna inte är vädligt stora så är frankeringsmaskinens enda fördel att det är enklare än att stå och slicka frimärken.
Är det ingen som slänga ihop en frankeringsmaskin emulator i Visual Basic.. :-)

PB tar svinaktig bra betalt.. Det sällan lönar det sig, om man inte har extremt stora volymer, men då kan man lika bra köra portobetalt.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-03, 15:01 #14
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Frågan har redan besvarats, så med risk för att jag upprepar vad andra redan ha sagt så tänkte jag klargöra hur det ligger till.

Posten får inte ge rabatter på brev och brevtjänster. Skrymmande brev, brevpostförskott och rekommenderad post är det därför lönlöst att förhandla priser om. Det är Posten Meddelande AB som hanterar brevpost. Posten får inte bestämma priserna helt efter eget huvud, utan våra politiker har ett finger med i spelet.

Vad gäller paket så är det däremot fritt fram att förhandla om pris. Det är Posten Logistik AB som hanterar alla pakettjänster. Posten Logistik AB konkurrerar på sätt och vid med Posten Meddelande AB. Skickar man mycket skrymmande brev så har man alltså en bra förhandlingssituation om man vill byta över till paket.

Angående frankeringsmaskin så får man en något lägre portokostnad med en sådan. Nu minns jag inte hur mycket lägre, men det rör sig om några procent. Den största fördelen med en sådan maskin som jag ser det är att man slipper kontrollera fakturor mot följesedlar. Det händer nämligen att Posten gör fel ibland och för upp större volymer på fakturan än vad som fanns på följesedeln.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-27, 22:07 #15
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 88
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 88
Med större volymer kan man absolut förhandla sig till bättre priser på paket.
Kan ju vara lönt att bekosta aningen mer i porto för att undvika avitramset som det skrivits om i annan tråd.

Vad kostar krånglet med försvunna avier, brev och missnöjda kunder för postens osmidiga hantering(eller kanske rentav brist på hantering öht) av skrymmande brev.
Vi har gått från självklistrande frimärken via porto betalt till frankeringsmaskin för att senaste halvåret gått över mer o mer till paket.
Pruta så mkt du orkar med posten Logistik...
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-28, 08:47 #16
Jares avatar
Jare Jare är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 46
Jare Jare är inte uppkopplad
Nykomling
Jares avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 46
Har du volym så kan man förhandla om priserna, helt klart.
Om inte jag minns fel så finns det en gräns på 500 försändelser/dag, når du den så har du ett ganska hyffsat avtal.
Jare är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-28, 10:58 #17
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Skickar man 500 lika stora försändelser kan man använda massändning och priset på massändningar kan man förhandla priset på.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-20, 18:39 #18
Marcin Marcin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 77
Marcin Marcin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 77
Frimärken:

Köp en "Porto betalt"-stämpel. Kostar 100kr, köpt på Posten Företagscenter, rekommenderat av de själva.


Volymer på skrymmande brev:

Jag har skickat upp till 400 identiska (vikt/storlek) skrymmande brev per dag. Posten tvärvägrade ge rabatt ändå.

Vad jag har förstått så beror det väldigt mycket på vem på Posten man pratar med, även inom samma kontor.


Paket:
Jag skickar mycket skrymmande brev på 500-2000gr. Vilka priser för paket får ni på det? Postens prislista börjar på 140kr för upp till 3kg, och det är både onödigt hög viktgräns och alldeles för dyrt för oss.
Marcin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-20, 18:47 #19
Marcin Marcin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 77
Marcin Marcin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 77
Jag pratade precis med Posten Logistik gällande paket 500-2000gr och fick först svaret att det INTE är förhandlingsbart. När jag nämnde att jag har har läst att man kan förhandla fick jag svaret: "Ja... ... det kan gå men då måste man ha väldigt stora leveranskostnader"

Hehe, man hålls i mörkret.
Marcin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-20, 19:44 #20
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Man får lägre porto om man använder frankeringsmaskin än om man använder frimärken eller följesedel (50 öre rabatt per 5,50 kr). Det är en rabatt som inte är relaterad till de 50 kr i avgift som Posten tar ut om man lämnar in en följesedel som understiger 300 kr exkl moms. Men i stort sett inga frankeringsmaskiner kan hantera EDI och därför kan det ändå bli dyrare att skicka med frankeringsmaskin än att lämna in följesedel. Jag talade med Pitney Bowes senast idag och passade på att informera dem om att de inte kommer att ha en enda kund kvar om de inte uppdaterar sina maskiner snart. Det är dock en teknisk begränsning som gör att EDI inte finns tillgängligt för nio av tio frankeringsmaskiner.

Marcin - Om du redan skickar skrymmande brev och vill gå över till postpaket så kommer du garanterat att få en offert med rabatter från Posten Logistik. Avgörande är att du kan visa på att du redan har volym. Volymen i sig behöver inte vara särskilt stor. Jag vet företag som har fått rabatter redan vid ca 3500 paket/år.

Jag tror bara du fick tala med "fel" person hos Posten Logistik. Ring igen och be om att få tala med en säljare. Eller meddela din kontaktperson (om du har någon) att du vill bli uppringd av någon som har befogenheter att ge dig rabatter.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017