Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Relevansa AB, känns oseriöst

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-04, 23:38 #21
redrum redrum är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 24
redrum redrum är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 24
Det finns ingen personlig vendetta. Tyvärr har väll min ton blivit något hårdare längre ner i tråden, om så har det blivit när jag har svarat på Relevansa admin's inlägg. Trots Relevantas återkommande påståenden om att jag håller på med egentolkning, smutskastning och att de kallar mig något som jag varken är eller har som nick tycker jag att jag är ganska behärskad.

Jag blev bara så trött på deras säljsnack och skrev om det, och jag tycker inte att det var någon smutskastning jag skrev. Och att relevansa sedan påstår att diktat ihop detta är tragiskt.

Det är väll bara att hålla tummarna och hoppas att jag inte får lida konsekvenser för att jag lackade på Relevansas säljteknink och delade med mig om det.
redrum är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-05, 00:27 #22
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
Tänkte skriva ett långt inlägg här, men jag orkar inte. Att försöka förklara fördelen med att bemöta kritik (oavsett om den är befogad eller inte) med en trevligare ton verkar inte gå in.

Tror jag går och jonglerar med några marsvin istället, har ju tydligen inget bättre för mig
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-05, 00:40 #23
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Snälla, kan någon bekräfta att "Relevansa admin" inte representerar företaget Relevansa AB. Inget företag kan väll ha så dålig koll på kundrelationer och PR?

Skadan som "Relevansa admin" orsakat företagets förtroende genom sina inlägg är ju många gånger värre än de påståenden redrum kommer med.

För att komma med ett exempel, har raden "Webgains är det oseriösaste skitföretag som finns." i min signatur(jag vet, inte så seriöst). Blev mäktad irriterad efter att blivit både spammad av företaget, haft säljare som försökt lura en och påståenden på deras webbsida som inte stämmer. Men en representant för företaget kontaktade mig efter att ha sätt min signatur, frågade vad som gick fel och lovade att åtgärda problemen. Jag är fortfarande inte speciellt förtjust i webgains men känner att det börjar bli dax att ändra signaturen, de visade respekt och lyssnade på mig. Om de däremot hade gjort som "Relevansa admin" och kallat mig lögnare och oseriös hade det bara gjort mig mer förbannad... Få företag tjänar på att kriga mot sina potentiella kunder...

EDIT:

Citat:
Ursprungligen postat av digi Visa inlägg
Tänkte skriva ett långt inlägg här, men jag orkar inte. Att försöka förklara fördelen med att bemöta kritik (oavsett om den är befogad eller inte) med en trevligare ton verkar inte gå in.
digi: Ditt inlägg var för övrigt det mest seriösa och konstruktiva i tråden. Att "Relevansa admin" inte kan bemöta det säger en hel del...

Senast redigerad av pontus den 2011-10-05 klockan 00:43 Anledning: Bemöter nytt inlägg från d....
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-05, 00:47 #24
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
Tack pontus Bra att du förtydligade min poäng också, håller tummarna för att Relevansa läser/tänker igenom ditt inlägg
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-05, 02:49 #25
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Häromdagen (2011-09-30 kl 09:07:57) fick jag också telefon från Relevansa (http://www.relevansa.se/ ). Telefonnummret 076-942 97 34 står på Relevansa AB, Geijergatan, 21613 Limhamn.

Jag fick erbjudandet att de skulle öka trafiken till min webbsida med 700 klick för kostnaden 6995 kr genom Google AdWords.

De hävdade även att de är licencierade/certifierade av Google för Adwords (https://adwords.google.com/professio...09773944&hl=en ). Jag fick inget erbjudande om att de skulle bygga om min webbsida eller skapa en ny. Jag fick dock intrycket att de kollat ordentligt på min webbsida för de hade sökt på vissa ord och fick 0 svar i Google, det kan mycket väl vara så.

Vi resonerade vidare och de frågade hur mycket en genomsnittlig kund beställer och jag svarade ca 695 kr (ink moms) men vi räknade på 500 ex moms för att hålla god marginal i kalkylen antar jag (vilket i sig är bra).

Den jag pratade med dem resonerade vi kring att kanske 35 st (5%) av de 700 klicken skulle leda till affär, vilket väl inte är helt orimligt.

35*500 kr är 17500 kr i ökad försäljning. Men jag har ju inte 100% marginal på produkterna i just denna produktkategori i min webbshop som vi diskuterade, utan i detta fall är det mellan 15-20% (i snitt 16%). Jag sa då att jag har ca 15% bruttomarginal så då blir det 17500 kr*15% dvs 2625 kr kvar, i bruttomarginal, av den ökade försäljningen. Det betyder att jag har skulle betalat 6995 kr för att öka bruttomarginalen 2625 kr, dvs jag har gjort en förlust med 4370 kr (6995-2625).

Så jag sa då att det erbjudande du gett mig kommer att generera en ren förlust på 4370 kr.

(Som parentes kan jag säga att jag vill ha minst 50% avkastning på en marknadsföringsinvestering i detta fall, då är värdet på erbjudandet 1312,50 kr)

Då fick jag ett nytt erbjudande som skulle ge ca 400 klick och 20 nya kunder och så vidare....

Till slut var vi nere i att det skulle bli 4 nya kunder som beställde för 500 kr. Jag gjorde då en snabbkalkyl att 4*500 kr blir 2000 kr i ökad försäljning och 15% av detta blir 300 kr i marginal för min webbshop och att det skulle då ha ett värde av ca 150 kr för min webbshop, om jag vill ha 50% avkastning på min investering.

Jag tackade till slut nej till erbjudandet, eftersom leverantören inte kunde presentera en rimlig investeringskalkyl för mig.

Jag tycker det var bra att försöka visa hur man investerar i marknadsföring, men man måste också förstå att kalkylen måste gå ihop ekonomiskt innan man presenterar den, annars tackar i vart fall jag nej.

Jag har lärt mig en hel del från Dragons´ Den som är nyttigt. Det är säljarens sak att presentera en investeringsbar kalkyl, inte köparens. Och stämmer inte siffrorna, eller att vinsten är för liten, så tackar man helt enkelt nej till erbjudandet. Med en annan kalkyl kanske jag har svarat annorlunda, vem vet.

Det man måste förstå som säljare är att jag som kund inte är ett dugg intresserad av ett ökat antal klick på min webbplats, utan om ökad vinst, inget annat. Ökad försäljning är inget mål i sig, jag kan acceptera minskad försäljning, om jag samtidigt ökar vinsten, dvs säljer mer av produkter med högre marginaler, samtidigt som lågmarginalprodukter minskar sin försäljning.

Jag är medveten om att marknadsföring är kolossalt viktigt. För industriprodukter kan man lätt få lägga ner 40% av omsättningen på marknadsföring, för tidiga innovationer kanske 80-90% eller ibland ännu mer, men man måste ha en investeringskalkyl som visar på vinst så småningom i alla fall. Om jag har en bruttomarginal på en produktkategori på ca 15% så kan jag i detta fall max lägga 5-7,5% på marknadsföring. För andra produktkategorier är det andra siffror. Men jag ser inte marknadsföring som en kort kampanj utan som en kontinuerlig investeringskostnad i verksamheten, denna investering måste betala sig som alla andra investeringar.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-10-05 klockan 10:59
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-05, 07:12 #26
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Alltså okej om försäljningsmetoden är skum. Men om jag förstår rätt så startar ni upp en adwordskampanj mer eller mindre för dessa 6900kr. Vad händer efter att ni levererat dessa 400 besök? Avslutar ni kampanjen? Får kunden betala ytterligare 6900kr för 400 nya besök?
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-05, 09:43 #27
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Ja, medlemmar kan ha tvivlat på redrum och hand agerande här, men de flesta litar på ConnyWesth och ser ut att ni har erbjudit ~6995,- paket via telefon, vilket gör dig till en stor lögnare här på forumet, då du själv skrev i början:

Citat:
Tror det har blivit ett missförstånd eller att du inte är tillräckligt lyhörd, vi har inga engagemang för 6990kr

Så tråden borde låsas, för vi vet definitivt nu att deras säljmetoder och priser på tjänster kan liknas med många andra skräpföretag i braschen - bara slänga i soptunnan!
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-05, 09:52 #28
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Är det bara jag som får känslan av att det här gäller någon typ av personligt vendetta och att det egentligen inte handlar om en oseriös säljare?

Redrum har inte gjort ett enda inlägg, trots att han reggade sig 2004. Sju år senare blir det helt plötsligt flera inlägg i följd, som alla handlar om hur dåligt ett visst företag är. Företaget i sin tur reggades hos bolagsverket 2011.

Jag försöker inte baktala redrum eller försvara Relevansa. Men jag tycker att alla som läser den här typen av trådar bör förhålla sig ganska kritiska till innehållet.
Håller med dig i principsaken men nu verkar det ju vara flera som råkat ut för samma sak. Dessutom kvarstår faktum att det ger ett mycket oseriöst intryck att vara anonym i en företagspresentation, i synnerhet i en bransch där många oseriösa fortfarande verkar. Då bör man inta försvarsställning direkt. Det är ju inte särskilt svårt att göra en koll på Allabolag.se så vad är egentligen poängen med att inte gå ut med denna information direkt?

Kanske vill man undvika att skylta med den tidigare kopplingen till Hittaföretag.se? De har ju fått ganska trevliga omdömen:

http://egenfirma.se/forum/viewtopic.php?t=2211
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-10-05 klockan 10:59
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-05, 10:44 #29
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
vilket gör dig till en stor lögnare här på forumet
Ska man vara petig är 6 995 kr inte 6 990 kr .

Och Relevansa admin är fortfarade anonym, vilket är synd. Bluff och båg känns det tyvärr som.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-05, 14:37 #30
Relevansa admin Relevansa admin är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 9
Relevansa admin Relevansa admin är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 9
Denna tråd har tydligen spårat helt, men vi på Relevansa vill ändå klargöra för de tjänsterna vi erbjuder, eftersom det är vad tråden/inlägget började med.
Freddan/Redrum hade blivit uppringd av en säljare, där han blivit erbjuden en tjänst på 6990 kr som vi nämnt i tidigare inlägg har vi ej något engagemang för den summan.

Om vi skall prata om vad vi erbjuder:
Vi tar inte enbart betalt för klick, det vi genererar kunden är även god service och ett starkt administrativt arbete. Vi är på alla sätt missnöjda med summan av denna tråd, då vi skiljer oss från andra företag i denna bransch.
Rent mjöl i påsen, inget att dölja och redo att hjälpa vilket företag som helst med lösningar gällande internetmarknadsföring.

Vi ber om ursäkt för missförstånd kring vissa inlägg och tar till oss all konstruktiv kritik som framkommit under denna tråd. Det vi vill hjälpa företagare med idag är att hitta rätt plats att lägga sina pengar när det kommer till marknadsföring, eftersom det finns så hutlöst många andra företag idag som är ute efter att stjäla pengar, från mindre företagare som inte förstår sig på denna breda marknad.

Att vårt engagemang löser problem är något vi värderar högt och alltid siktar efter.

Vi tycker det är sunt att ämnen som dessa kommer fram och diskuteras på olika forum eftersom vi själva hela tiden strävar efter att bli bättre och effektivare när det kommer till kundrelationer och PR.

Vi har inget att dölja vad det gäller personer bakom Relevansa, precis som en av medlemmarna på WN skriver är det ganska lätt att ta reda på vem som står bakom företag.

Vi förstår dock inte kopplingen till hitta.se? som en av deltagarna i tråden tog upp.

Vid frågor eller andra åsikter är ni mer än välkomna att kontakta oss, vi tar gärna emot mer konstruktiv kritik och svarar på frågor.

040-150057
[email protected]

Väl mött

Senast redigerad av Alex den 2011-10-07 klockan 17:31 Anledning: Återställt inlägg
Relevansa admin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017