Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


0kr från start

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-18, 16:34 #1
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Startade nyligen ett företag och jag börjar från 0kr. För att kunna dra igång med mina sajter/tjänster måste jag börja med ca 3000-5000kr, vilket jag har privat.

Om jag tar dessa till mitt företag, hur funkar det då? Alltså... Tar man in 5 000kr och betalar det man måste, sen när man tjänar in säg, 25 000kr i företaget. Kan man ta ut dessa 5 000kr som man tidigare la in.. eller måste man göra på något annat vis?

Berätta gärna, är nybörjare.
Rawal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 17:24 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
om du lånar pengar från dina egna fickor kan du ta ut dessa utan skattepålägg när du har fått igen dessa pengar in i företaget.
Så, ja - helt rätt.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 20:09 #3
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Som jag misstänkte då. Tack för svar!
Rawal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 21:44 #4
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Tänk dock på att avgifterna till exempelvis bolagsverket för registerering av firman inte är avdragsgillt. Så dom pengarna kan du inte plocka ut från firman senare utan att skatta för dom
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 22:43 #5
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Är det en enskild firma så påverkar uttag (eller insättningar) inte beskattningen direkt. Däremot så påverkar de indirekt. Men inte riktigt på det sätt du tänker dig.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 23:15 #6
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
vco-systems: "avgifterna till exempelvis bolagsverket för registerering av firma", den tanken har inte ens slagit mig. Men tack för informationen!

Unispel: Nej precis. Jag vill bara ta 5 000kr från fickan in i företaget för att jag behöver det nu i starten. Och undrade om det är OK att ta tillbaka dessa 5 000kr utan att göra något speciellt när jag tjänat in det i företaget.
Rawal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 04:30 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Du bör ha en registrerad enskild firma och skaffa ett eget bankonto för firman och ett bankgiro/plusgiro (gör man affärer med företag så är bankgiro absolut att föredra, det är problem med överföringar till/från plusgiro särskilt från SE-banken) .

Men åter till din fråga. När du har enskild firma kan du föra över pengar mellan firmans konto och ditt pivata konto utan begränsningar.

Det är först när du ska redovisa detta i bokföringen och till skattemyndigheten som det får konsekvenser.

Precis som andra har skrivit så har du rätt att "ta tillbaka" de pengar du satsat utan att skatta för dem.

Registreringsavgiften måste du dock betala direkt från din privata ficka, den kan du inte redivisa i firman (du har ju inte startat firman innan du fått den reggad så att säga). Men så fort du fått firman reggad så ska du redovisa alla kostnader i firman.

Var dock noga med att föra över pengar till firman först och att betala räkningar från firmans konto, annars kan skattmasen strula till det för dig, de är så nitiska att om de upptäcker att du tagit ut pengar från firman så räknar de alltid detta som lön, sen är det upp till dig att bevisa att du stoppat in pengarna i bolaget. Om du då kan bevisa att du gjort inbetalningar till firmans konto så blir det enklare för dig, för då kan skattmasen se det på kontoutdraget.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017