Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


E-postmarknadsföring till företag/kommuner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-26, 09:55 #1
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
Standard E-postmarknadsföring till företag/kommuner

Hej, mitt första inlägg här.

Jag kommer skicka ut reklam med hjälp av e-post till kommunanställdas e-postadresser inom ett visst yrkesområde. Adresserna kommer jag manuellt hämta in från kommunerna genom att surfa runt på deras hemsidor.

Meddelandet kommer följa Swedmas etiska regler för E-postmarknadsföring

Fråga 1:
Vad händer om jag av misstag råkar skicka reklam till anställda där mitt erbjudandet inte är relevant för deras yrkesroll? Vilka påföljder är det då jag riskerar att få? Som jag har fattat det så blir det troligtvis en åtsägelse från DM-nämnden. Vill det sig illa så kan jag också bli utdömd att betala en marknadsstörningsavgift? (inte då från DM-nämnden givetvis)

Fråga 2:
Om jag blir dömd att betala en marknadsstörningsavgift så verkar avgiften vara på minst 5000 kr och högst 5 000 000 kr, dock max 10% av min förra årsomsättning.

Vad händer om två kommuner anmäler mig samtidigt? Jag antar att jag bara kan krävas på avgiften en gång eller? Lite dålig på detta.


Slutligen vill jag säga att reklamen är relevant för mottagarna men jag kan ju råka skicka fel och vill därför veta vad det värsta som kan hända är.

Tack för att du tog tid tid att läsa hela inlägget.

Senast redigerad av MagnusJohansson den 2010-02-26 klockan 12:13
MagnusJohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-16, 09:37 #2
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
Standard Svar från

Jag skicka frågorna vidare till DM-nämnden och svaren blev:

1. "De påföljder du kan råka ut för är fällning i DM-nämnden, Dom i Marknadsdomstolen – fälls du kommer du att få betala motpartens rättegångkostnader."

2. "Då blir det två marknadstörningsavgifter"
MagnusJohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-16, 10:02 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Ha med en avregistreringslänk i brevet och en liten text där du ber om ursäkt ifall det inte är relevant för deras yrkesroll. Jag tvivlar på att någon skulle gå vidare och anmäla dig någonstans om du haft med en avregistreringslänk och en seriös avsändaradress som de kan nå dig på.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-16, 13:48 #4
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Om personerna står med på kommunens hemsida som ansvarig för ett visst område och du skickar till dom i egenskap av representant för kommunen så borde det inte kunna klassas som spam.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-16, 14:50 #5
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems Visa inlägg
Om personerna står med på kommunens hemsida som ansvarig för ett visst område och du skickar till dom i egenskap av representant för kommunen så borde det inte kunna klassas som spam.
I mitt fall handlar det om att jag kommer skicka ut reklam till förskolors personal och dessa rektorer. Jag antar att det på många förskolor är så att personalen har en påse pengar som de får använda för sin verksamhet och att rektorn inte är direkt inblandad hur pengarna används. Så jag tycker reklamen är relevant. Men det kan ju också vara så på vissa ställen att personalen inte är inblandad alls utan allt ska gå via rektorn. Mailet kommer innehålla en avregistreringslänk och i övrigt följa Swedmas riktlinjer

Senast redigerad av MagnusJohansson den 2010-03-16 klockan 22:14
MagnusJohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-16, 22:35 #6
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 43
Standard Svar från advokat Katarina Ladenfors

Denna information kanske kan vara till nytta för andra. Jag ställde nedan frågor via Advokatfirman för Marknadsrätt AB:s onlineservice på adressen http://www.marknadsratt.se/online.asp och med tillstånd från Katarina publicerar jag hennes svar.

Mina frågor
Vi vill marknadsföra butiken www.ansiktsfarg.se genom att skicka ut reklam med hjälp av e-post till personal på förskolor, fritidshem, grundskolor årskurs 1 och fritidsgårdar. Vi kommer manuellt inhämta e-postadresser från kommunernas eller från enskilda/privata förskolors hemsidor. E-postadresserna kommer både vara personliga (fö[email protected]) och "funktionsbrevlådor" ([email protected]). Meddelandet kommer följa Swedmas etiska regler för E-postmarknadsföring.

Det jag är lite orolig för är att åka på någon marknadstörningsavgift för att ha skickat icke-relevant reklam till de personliga e-postadresserna.

I Swedmas etiska regler för E-postmarknadsföring kan man läsa detta:
"En e-post som skickas till en adress som är direkt kopplad till ett företag, exempelvis [email protected], är alltid att anse som ett buisness-to-business (B2B) e-post. Inom detta begrepp ingår även de tillfällen då en person kontaktas i sin yrkesroll. I dessa fall krävs det inte ett aktivt samtycke från företaget eller personen, så länge det kommersiella meddelandet är relevant för dennes yrkesroll"

Fråga 1:
Jag antar att det är ok att skicka till rektorer eller inköpsansvariga, men är det ok att exempelvis skicka till både rektorn och personalen på en viss förskola? Finns det några vägledande fall vart gränsen går huruvida "meddelandet är relevant för dennes yrkesroll"?

Fråga 2:
Om vi skickar reklam till någon som vi av misstag har fått med i sändlistan, exempelvis en vaktmästare. Riskerar man någon påföljd på detta om det var ett misstag?


Svar från Katarina
Hej Magnus,

Som svar på din första fråga så är det vår bedömning att ni kan skicka marknadsföringen till personal på förskolor och dylika verksamheter, oavsett om de har en inköpsroll eller inte. I detta fall är det fråga om en produkt som har anknytning till förskoleverksamhet och är således relevant för personalen i sin yrkesroll.

Bestämmelsen har framför allt till syfte att förebygga att näringsidkare kringgår marknadsföringslagens (MFL) 19 § om krav på föregående samtycke vid obeställd marknadsföring via e-post till fysiska personer. Man skall således inte kunna skicka sådan marknadsföring till anställda vid företag om den egentligen riktar sig till dem i egenskap av fysiska personer.

Att exempelvis skicka marknadsföring om hudvårdsprodukter för vuxna till personal på en förskola skulle vara ett sådant kringgående som bestämmelsen avser att förhindra. Det går däremot bra att skicka sådan marknadsföring till anställda vid en skönhetssalong.

Avseende din andra fråga så är en förutsättning för påföljd att någon som av misstag fått marknadsföringen, exempelvis vaktmästaren i ditt exempel, anmäler detta till Konsumentombudsmannen (KO). Det är en liten risk att KO väljer att ta upp ärendet och föra talan vid domstol om det enbart har drabbat någon enstaka person och KO inte kan se något annat skäl av allmänt intresse att ta upp frågan. KO kan i sådant fall väcka talan vid Marknadsdomstolen och yrka att ni förbjuds vid vite att i fortsättningen använda marknadsföringen.

Praxis visar att domstolarna har en tendens att se blidare på överträdelser av liknande slag om näringsidkaren kan visa att man vidtagit åtgärder för att undvika att sådan överträdelse sker. Det kan därför vara en god idé att i början av e-postmeddelandet definiera vem marknadsföringen riktar sig till och att detta sker i dennes egenskap av yrkesperson samt uppmärksamma den som av misstag fått marknadsföringen att bortse från det fortsatta meddelandet.

Marknadsstörningsavgift kan enligt 29 § MFL inte utdömas enbart på den grund att ni riktat direktmarknadsföring till en fysisk person utan föregående samtycke. Däremot utgör underlåtenhet enligt 20 § MFL, att ange en adress till vilken mottagaren kan sända en begäran om att marknadsföringen skall upphöra vid marknadsföring med elektronisk post, grund för utdömande av marknadsstörningsavgift. Detta gäller oavsett om marknadsföringen riktar sig till en fysisk eller juridisk person.

Det är även viktigt av det tydligt framgår av e-postmeddelandet att det är fråga om marknadsföring, att det är ni som är avsändare av marknadsföringen samt det närmare syftet med kontakten, i detta fall försäljningssyfte.

Lycka till med er marknadsföring och hör gärna av er till oss om ni har några ytterligare eller övriga frågor eller vill diskutera igenom vår bedömning per telefon.

Med vänlig hälsning
Katarina



Katarina Ladenfors
Advokat/delägare
MagnusJohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
dm-nämnden, marknadsföring, marknadsstörningsavgift, reklam, swedma


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017