Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Leverantörer

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-10, 14:38 #11
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Tackar, tackar..

Jag mailar över detta till en kollega..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-10, 15:18 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag är lite osäker på hur det är i USA däremot eftersom jag kikar på en amerikansk leverantör till ett hobbyprojekt och de har ett "lägsta pris till slutkund".
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-10, 15:27 #13
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Ja, du djurbranschen verkar INTE följa samma affärstänkande som övriga så mycket kan jag säga efter fyra år, vare sig det gäller kunder, betalmetoder, leverantörer, antal order eller annat.

som hund och kattbutik på nätet, (en av de första som kom) så kan jag säga att det finns 2 leverantörer inom den branschen som vägrar sälja till e-butiker. De kräver precis det du säger fysikt butik med kontorstider.

Resterande leverantörer är det inte speciellt svårt att få handla ifrån. Har inte varit några problem. Har ni verkligen kontaktat dem???

Jag själv har däremot stångat mitt huvud blodigt mot en av de två leverantörerna bara för principens skull men alltid fått nej oavsett. Till och med när vi skaffade lokal och öppet på halvtid räckte det inte......

NU på sista tiden har det dykt upp fler och fler e-butiker med den leverantören som enda leverantör på deras sidor. Dessutom med deras produktbilder samt i stort sett hela deras produktkatalog utlagd i sin shop. En del av dessa tror jag inte har någon fysisk butik vad jag vet. Jag anar en komplott, och funderar på om det är människor med känningar inom leverantörsföretaget. Ibland har jag funderat på att göra leverantören uppmärksam på detta faktum med de nya butikerna, men samtidigt vill jag inte sätta en med e-handlare i klistret om det skulle vara så att de ljugit eller ej har tillstånd att använda bilder och dyl.

Ibland har jag funderat på om marknadsdomstolen kan göra ngt, eftersom man nekar vissa företag men välkomnar andra, men samtidigt känns det inte värt det.
När mina kunder frågar efter saker från det företaget säger jag bara som det är att jag kan inte tillhandahålla deras varor eftersom jag är nekad att handla från dem eftersom de inte ser mig som en riktig butik eftersom vi är en näthandel.
Det leder i alla fall till att kunderna blir upprörda och oftast väljer en liknande vara som jag har hemma.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-10, 15:30 #14
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@Aug 10 2006, 12:50
Alla leverantörer är oroliga för ordentliga prisdumpningar. Har du tex inte en lokal och bra öppettider så har du mindre kostander är vad en ren zoo-butik med lokal och normala öppettider. Du behöver därför mindre påslag. När en butik ser detta så kräver dom bättre inköpspriser från sin leverantör eller så byter dom leverantör. Leverantören är mer intresserad av att behålla "sina" butiker än att leverera till "massor" av små hemma försäljare (säger inte att du är det!). Därför har dom vissa regler så att dom kan sortera ut dessa tidigt. En leverantör får ju inte sätta ditt utpris eftersom det då blir något som kan likna en kartell. Därför kan dom inte säga rakt av varför dom inte vill ha dig som eventuell kund. Du måste visa för din eventuella leverantör att du inte är ute efter bla prisdumpning. Vidare så brukar etablerade zoo-butiker handla mer varje gång än en eButik eftersom dom visar produkterna i butiken. En leverantör vill gärna ha få order men dom ska vara stora.
Hmmmm

måste fråga.

VAD baserar du det på att vi zoo e-butiker beställer mindre varor än en vanligt butik?????
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-10, 15:33 #15
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Citat:
Originally posted by jocke4u@Aug 10 2006, 10:30
Hej,

Frugan vill dra igång med lite eHandel med djurartiklar (hund och katt). Hon har tittat på ett antal större svenska leverantörer men problemet är att de kräver en fysisk butik med normala öppettider. Finns det något regelverk från t.ex. konkurrensverket eller dylikt?

Som jag ser det (utan att själv ha letat leverantörer och/eller ställt dom mot väggen) så måste man leta sig utanför Sverige inom EU. Att man måste göra detta innebär ju bara att svenska leverantörer med sådana restriktioner bara biter sig själv i foten (och hårdare lär det ju bli med ökad eHandel)
Problemet där är att många inom EU vägrar sälja till oss i Sverige eftersom våra svenska grossister handlar av dem, så våra stora grossister är oftast andra eller tredjepartsgrossister redan....
När du då kontaktar företag så säger de ofta att du får handla av deras svenska partners.
Det är då du börjar bli frustrerad kan jag tala om. <_<

Skicka mig gärna ett PM om du vill veta mer så kanske jag kan vara till någon hjälp.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-10, 15:48 #16
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av SweCat
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Alla leverantörer är oroliga för ordentliga prisdumpningar. Har du tex inte en lokal och bra öppettider så har du mindre kostander är vad en ren zoo-butik med lokal och normala öppettider. Du behöver därför mindre påslag. När en butik ser detta så kräver dom bättre inköpspriser från sin leverantör eller så byter dom leverantör. Leverantören är mer intresserad av att behålla sina butiker än att leverera till massor av små hemma försäljare (säger inte att du är det). Därför har dom vissa regler så att dom kan sortera ut dessa tidigt. En leverantör får ju inte sätta ditt utpris eftersom det då blir något som kan likna en kartell. Därför kan dom inte säga rakt av varför dom inte vill ha dig som eventuell kund. Du måste visa för din eventuella leverantör att du inte är ute efter bla prisdumpning. Vidare så brukar etablerade zoo-butiker handla mer varje gång än en eButik eftersom dom visar produkterna i butiken. En leverantör vill gärna ha få order men dom ska vara stora.
Hmmmm
måste fråga.
VAD baserar du det på att vi zoo e-butiker beställer mindre varor än en vanligt butik?????
Det är en generalisering men min erfarenhet är att många eButiker håller ett mindre lager än en etablerad vanlig butik. En vanlig butik måste fylla på sina hyllor för att sälja. För en eButik räcker det med att ha en bild och text och inget på lager utan man beställer hem när man får en beställning. Oftast kan man får en leverans nästa dag, ibland även samma dag. En butik brukar lägga en order en gång i vecka, varannan vecka eller en gång i månaden. Då brukar den order vara större. Startar man en butik måste man fylla på butiken genom att köpa in ett lager för x:- pengar. Startar man en eButik börjar man med att lägga ut varorna och sen eventuellt köper in det som man tror går mest av. Det är som sagt en generalisering över eButiker i lag och inte enbart för zoo-butiker. Det var inte min mening att trampa någon på tån.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-10, 15:51 #17
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
Ursprungligen postat av SweCat
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Alla leverantörer är oroliga för ordentliga prisdumpningar. Har du tex inte en lokal och bra öppettider så har du mindre kostander är vad en ren zoo-butik med lokal och normala öppettider. Du behöver därför mindre påslag. När en butik ser detta så kräver dom bättre inköpspriser från sin leverantör eller så byter dom leverantör. Leverantören är mer intresserad av att behålla sina butiker än att leverera till massor av små hemma försäljare (säger inte att du är det). Därför har dom vissa regler så att dom kan sortera ut dessa tidigt. En leverantör får ju inte sätta ditt utpris eftersom det då blir något som kan likna en kartell. Därför kan dom inte säga rakt av varför dom inte vill ha dig som eventuell kund. Du måste visa för din eventuella leverantör att du inte är ute efter bla prisdumpning. Vidare så brukar etablerade zoo-butiker handla mer varje gång än en eButik eftersom dom visar produkterna i butiken. En leverantör vill gärna ha få order men dom ska vara stora.
Hmmmm
måste fråga.
VAD baserar du det på att vi zoo e-butiker beställer mindre varor än en vanligt butik?????
Det påstår han väl inte?.. Menar nog rent generellt att företag (grossiter, importörer, agenter) hellre tar emot större ordrar än portionerar ut till "små hemmaförsäljare"...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-10, 17:34 #18
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Ingen fara Jan, jag känner mig inte trampad på tårna.
Ja, i många fall kan man få leverans på en dag, men faktum är att precis som jag nämnde tidigare, så i djurbranschen fungerar det inte riktigt som i andra branscher.
Jag får ofta leveranserna en vecka efter jag beställt dem. Det gör att jag faktiskt måste ligga på lager eftersom mina kunder tolererar inte riktigt den leveranstid som det blir till dem som då blir på nästan två veckor. Det gör att jag tror att många i zoobranschen faktiskt köper in rätt stora mängder trots att vi är e-butiker. Man jag kan ha fel.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017