Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Teckensnitt som inte finns som standard

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-15, 08:56 #11
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
Vi får verkligen hoppas det för jag tror skarpt att det är viktigt att webben ska kunna utnyttja samma möjligheter som ett ordbehandlingsprogrm när det gäller att typografera.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-16, 07:34 #12
Arood Arood är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 109
Arood Arood är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 109
Citat:
Originally posted by hubbert@May 14 2006, 19:54
Från sidan www.mikeindustries.com
Citat:
It accomplishes this by using a combination of javascript, CSS, and Flash.
Hm verkar inte några bilder enklare?
Det fungerar med samma princip som font-family i CSS. Först kollar scriptet om Flash är installerat. Är Flash installerat så byter den ut en tag mot en flash-fil med det speciella teckensnittet. Är Flash inte installerat så används ett vanligt teckensnitt (som man kan välja i CSS).

Det är bara att inkludera JS-filerna, så man behöver nästan inte koda nånting. Det enda man behöver fixa är vilka taggar som ska bytas ut till sIFR och vilket teckensnitt sIFR ska innehålla. Finns massor med guider.
Arood är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-16, 13:47 #13
Denkan Denkan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 49
Denkan Denkan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 49
Citat:
Originally posted by HenSod@May 15 2006, 08:56
Vi får verkligen hoppas det för jag tror skarpt att det är viktigt att webben ska kunna utnyttja samma möjligheter som ett ordbehandlingsprogrm när det gäller att typografera.
Rätta mig om jag har fel, men visst måste datorn ha samma teckensnitt installerat för att kunna använda det i ett ordbehandlingsprogram? Skickar du ett dokument som innehåller ett teckensnitt datorn inte har så ger det felmeddelande och ersätts med känt teckensnitt?

Så problemet gäller inte bara webben och jag har svårt att tänka mig att CSS3 skulle lösa det. Jag skulle personligen inte vilja ladda ner saker per automatik, även om det gäller teckensnitt.
Denkan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-16, 14:21 #14
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av Denkan
Rätta mig om jag har fel, men visst måste datorn ha samma teckensnitt installerat för att kunna använda det i ett ordbehandlingsprogram? Skickar du ett dokument som innehåller ett teckensnitt datorn inte har så ger det felmeddelande och ersätts med känt teckensnitt?
Helt riktigt. (Edit: Undantaget är pdf där typsnitten normalt skickas med så att det alltid ser likadant ut på alla datorer, men inget ordbehandligsprogram spara ju direkt i pdf-format)

Citat:
Ursprungligen postat av Denkan
Så problemet gäller inte bara webben och jag har svårt att tänka mig att CSS3 skulle lösa det. Jag skulle personligen inte vilja ladda ner saker per automatik, även om det gäller teckensnitt.
I css3 föreslås att fler och bättre sätt att ladda ner typsnitt som inte finns på datorn. Jag antar att dom tänkt igenom det där med säkerhet också. Hursomhelst lär det dröja ett bra tag tills det är tillgängligt i de flesta webläsare, så vi får väl se hur det blir eller t o m om det blir. IE Win har ju redan någon form av typsnittsnedladdning via css.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-16, 17:32 #15
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
Citat:
Originally posted by Denkan@May 16 2006, 13:47

Rätta mig om jag har fel, men visst måste datorn ha samma teckensnitt installerat för att kunna använda det i ett ordbehandlingsprogram? Skickar du ett dokument som innehåller ett teckensnitt datorn inte har så ger det felmeddelande och ersätts med känt teckensnitt?
Så problemet gäller inte bara webben och jag har svårt att tänka mig att CSS3 skulle lösa det. Jag skulle personligen inte vilja ladda ner saker per automatik, även om det gäller teckensnitt.
Du har så rätt Denkan. Fel av mig. Tänkte på dokument i pdf-format. Där ser det allt som oftast likadant ut oavsett om man har teckensnittet installerat på datorn eller ej.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017