Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Upphovsrätt t.ex dikter, i dödsannonser?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-23, 08:14 #1
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Vem - Webmastern/Webmistressen eller ägaren av siten?

Hej jag undrar om någon kunnig kan hjälpa mig angående upphovsrätten?
Saken är den att jag fått i uppdrag att göra en hemsida åt en stiftelse för att hedra en överkörds ung pojkes minne.
Jag blir ombedd att publicera de allra vackraste dikterna, utan källor. När jag berättar om upphovsrätten, och att man förvisso kan nyttja citaträtten för ngn enstaka vers eller strof ur ett större verk om man anger källa osv., så säger min uppdragsgivare att hon ofta ser att vissa dikter upprepas i dödsannons efter dödsannonser och att man har rätt att publicera dem.
Finns det sådana undantag?
Kan dagspressen ha ngn slags liknade "stim-deal" (minns ej vad det hette ang. det med litterära verk) - eller begår de övertramp. Vissa rader låter ju yngre än sjuttio år…

Nu tror jag förstås inte någon författare skulle misstycka, ej heller att någon av dessa skulle vredgas över att vara med i ett sådant fint ändamål - men ändå? Om vi finner en dikt från någon okänd??? Hur ses det då, om man anger att man inte vet källa och att man behöver hjälp att finna den så man kan fråga upphovsmannen/upphovskvinnan om lov?
Om Nu det värsta sker, att vi gör ett övertramp, är det då Jag - eller kanske mitt KB-bolag - (som jag ansvarar för till 100%) som är juridisk ansvarig, som publicerar det min kund önskar eller är det kunden eller kanske stiftelsen?
Själv anser jag, att som nystartad företagare att det är upp till mig att veta vilka spelregler som gäller och att vi båda kan anses som ansvariga…
Vem ansvarar egentligen för hemsidans innehåll? Webmastern/Webmistressen eller ägaren av siten?
Jag har startat i liten skala, ifrån hemmet, och har ingen företagsförsäkring i fall de blir ngn juridisk tvist. Vore tacksam för hjälp i detta delikata lilla dilemma… Ha det Gott!
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-23, 10:17 #2
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Man har ingen automatisk rätt att publicera någon annans verk. Man bör se till att man har på fötterna innan man publicerar, speciellt om man inte tänker ange källan. Nu tror jag att det ska vara en verkligt lättretad författare som ge sig på en ideéll hemsida om en påkörd pojke. Men att ange källan är åtminstonde god ton tycker jag.

För övrigt är det hemsidans redaktör som ansvarar för innehållet, dvs din uppdragsgivare. Du är lika lite ansvarig för innehållet som t.ex. en layoutare på en tidning.

Tycker jag, men jag kan ha fel...
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017