Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Avdrag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-22, 16:49 #1
madwax madwax är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 35
madwax madwax är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 35
hej hej,

Nu sitter jag här och har en fråga som jag nog själv anser är dum, men det sägs ju att det inte finns några dumma frågor så here we go:

Detta med avdrag hur fungerar det egentligen?

Är det så att jag som egen företagare (enskild firma) beskattas endast på den vinst som mitt företag gör. Om jag har gjort något som jag kan få avdrag för, t.ex. köpt en dator så kan jag dra av det på vinsten så att jag får mindre skatt.

Tack på förhand!
madwax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-22, 20:37 #2
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Inventarier under 5000 kr exkl moms om du är momspliktig får dras direkt, värde över 5000 kr(gäller hela utrustningens pris ej per del) dras genom avskrivning
Huvudregel 30 % av bokfört värde inkl inköp och försäljningar. kompl, reg, 20% per år av anskaffningsvärdet .
Dessa två metoder är det lägsta tillåtna värde skatterättsligt och belopp som överstiger avskrivning enligt plan som vanligt vis är mellan 5-20 år går in på dessa så i stort sett alla inventarier skrivs av på fem år med undantag av bla fastighet, konst o dyl.
Finns ett rättsfal som medger avdrag av hela beloppet på data men använder ni det yrka öppet så ni slipper ev skattetillägg. ( avdrag medgavs av RR ( RR ref 1995:96) ( KR sthlm mål nr: 6289-1998, utbildningsföretag fick rätt) för utrustning som användes i reklamproduktion) Det är den skattskyldige som skall bevisa att ekonomiska livslängden är mindre än tre år.

Ja avdrag är en kostand som minskar vinsten hur det dras av vet du ej före ett år efter taxering som SKM har möjlighet att ompröva, Så det beror på vilken bevisning du har på livslängden...

h34r:
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-22, 22:34 #3
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Jag tycker att användandet av ordet avdrag blir felaktigt när man pratar företagande. Ett bättre och kanske mer korrekt ord är att man kostnadsför.

Pengarna måste ju likförbannat tjänas in...

Även om avdrag är mer gångbart bland "gemene man", men om man har som målsättning att vara företagare tycker iaf jag inte att det skadar att använda lite mer korrekta termer.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-23, 03:19 #4
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Citat:
Jag tycker att användandet av ordet avdrag blir felaktigt när man pratar företagande. Ett bättre och kanske mer korrekt ord är att man kostnadsför.
Skatterättsliga termen är avdragsgill kostnad, medans kostnadsförd ej behöver vara avdragsgill, vilka båda påverkar resultatet redovisat resultat och skattemässigt resultat.

"Att kostnadsföra en avdragsgill (post) kostnad ( att kostnadsföra ett avdrag)"

Avdrag hör i allra högsta grad hemma i företagande....
h34r:
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-23, 04:17 #5
madwax madwax är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 35
madwax madwax är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 35
tack för hjälpen, men bara för att vara på den idiotsäkra sidan så här ett väldigt (för mig iaf) relevant scenario.

Jag får betalt för en tjänst med säg 20 000kr + 5 000kr moms.

* Ponera nu att jag inte gör några som helst köp eller försäljningar med mitt företag. Då borde jag skatta ca 50% på 20 000kr vilket ger mig en vinst på 10 000kr.

* Ponera att jag samma år köper en dator för 10 000kr som jag kan bevisa att jag vill skriva av på ett år eftersom det är mitt huvudsakliga arbetsverktyg som behöver uppdateras för att kunna köra senaste programmen. Då skattas jag först enl. exemplet ovan och får 10 000kr över som jag köper datorn för och har då 0kr över, men datorn är ju avdragsgill så då borde jag få tillbaka hur mycket? 10 000kr till mitt skattekonto? eller hur räknar jag ut det?

tack för ert tålamod med en ung nyföretagare...
//jan
madwax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-23, 07:48 #6
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
Citat:
Originally posted by madwax@Feb 23 2004, 02:17
Jag får betalt för en tjänst med säg 20 000kr + 5 000kr moms.

* Ponera nu att jag inte gör några som helst köp eller försäljningar med mitt företag. Då borde jag skatta ca 50% på 20 000kr vilket ger mig en vinst på 10 000kr.

* Ponera att jag samma år köper en dator för 10 000kr som jag kan bevisa att jag vill skriva av på ett år eftersom det är mitt huvudsakliga arbetsverktyg som behöver uppdateras för att kunna köra senaste programmen. Då skattas jag först enl. exemplet ovan och får 10 000kr över som jag köper datorn för och har då 0kr över, men datorn är ju avdragsgill så då borde jag få tillbaka hur mycket? 10 000kr till mitt skattekonto? eller hur räknar jag ut det?
Du räknar i lite fel ordning. Du skattar inte för vinsten på 20.000 kr före datorköpet dras av. Så här blir det:

Vinst 20.000 kr
Avdrag för datorköp: -10.000 kr
Vinst att skatta för: 10.000 kr
Ca skatt: 5.000 kr

Sedan har du ju momsen också. Den påverkar ju inte ditt resultat på något sätt, men det gäller att ha pengar kvar så du kan betala in momsen. I det här fallet ska du betala in moms på 2.500 kr. Du fick in 5.000 kr i moms, och du betalade 2.500 kr i utgående moms. Skillnaden därimellan betalar du in.

Kan också vara värt att kontrollera med länsstyrelsen om det finns några bidrag som kan vara aktuella för dig. När jag startade företag 1997 fick jag något som heter Mikrobidrag när jag köpte dator. Mikrobidraget är till för små investeringar (max 40.000 kr) i små företag (1-3 anställda). Mikrobidraget var 50%. Nu vet jag inte om jag fick det bara för att jag bor i en kommun som räknas till glesbygd, kan ha varit det. Men det är värt att kika på länsstyrelsens hemsida iaf! www.[länstbokstav].lst.se

Hoppas det klarnat lite för dig. Jag hjälper gärna till om det är något mer du undrar över!

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017