Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hyresvärd vill höga lägenhetshyran pga kontor i lägenhet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-26, 16:13 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard Hyresvärd vill höga lägenhetshyran pga kontor i lägenhet

Som titeln säger vill hyresvärden höja priset från 12500kr i månaden till 14000kr. Det är egentligen en halv lägenhet, men han har byggt om det så det finns 1 kök, 1 toalett och ett stort huvudrum.

Här bor jag och jobbar 24/7. Jag förmånsbeskattas av skatteverket p.g.a. att jag bor här och allt står ju på företaget. Så allting är korrekt enligt skatteverket.


I kontraktet står det här bl.a.
****

Hyresperiod fr o m 2012-11-09 t o m 2014-10-31.
Hyresavtalet måste sägas upp för att upphöra att
gälla. Uppsägning till slutdatum skall ske senast tre
månader innan det specifika slutdatumet. Vid
utebliven uppsägning övergår hyrestiden till att löpa
vidare med tre månaders ömsesidig uppsägningstid.
Hyresvärden är normalt bunden av avtalet under
hela hyrestiden, emedan hyresgäst kan säga upp
avtalet före hyrestidens slut och då till det
månadsskifte som inträffar närmast efter tre
månader från uppsägningen.

Hyran utgår med: 12500 kr per månad.
Hyra för November om 9016 kr skall erläggas
tillsammans med depositionen (se §14) senast
2012-10-25, därefter skall hyran erläggas den 25:e
månadsvis i förskott.

förlust av inventarier svarar
hyresgästen.
§8 Hyresgästen skall väl vårda och akta den upplåtna
egendomen. Skulle skada inträffa, svarar
hyresgästen härför, såvida han inte kan visa, att han
eller någon han svarar för inte är vållande till skadan.
§9 Det åligger hyresvärden och hyresgästen att hålla
egna inventarier försäkrade.
§10 Avstående från besittningsskydd.
Ingår parterna sådan överenskommelse, som avses i
12 kap. 45a § första stycket 2 jordabalken gällande
avstående från besittningsskydd, är hyresavtalets
giltighet beroende av att överenskommelsen
godkännes av hyresnämnden, i fall då så skall ske.
§11 Det åligger hyresvärden att inhämta erforderligt
samtycke från fastighetsägaren respektive
bostadsrättsföreningens styrelse, eller tillstånd från
hyresnämnd till uthyrningen. Hyresavtalet är villkorat
av att fastighetsägaren respektive
bostadsrättsföreningens styrelse ger sitt samtycke till
valet av hyresgäst.
§12 Hyresgästen förbinder sig att följa de
förordningsregler hyresvärden har att iaktta i
förhållande till fastighetsägaren.

****
Hyresvärden sa att i kontraktet står det även att detär en bostad, och då jag har kontor där också så vill han införa en höjning. Han hyrde ut till mig genom bostaddirekt och den var annonserad som en företagslägenhet. Så jag tycker inte det är helt konstigt att företag använder det som ett kontor.

Har hyresvärden eller jag rätt? Ska jag betala höjningen fastän vi har en överrenskommelse om en annan summa?

Han sade att antingen accepterar jag det eller så avslutar vi det, så det blev rätt allvarlig ton. Men ville ändå kolla med er som är mer erfarna först.

Senast redigerad av Lancelot den 2013-07-26 klockan 16:16
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-26, 16:35 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Hyresvärden har rätt att säga upp avtalet vid dess utgång. Det kan du inte göra något åt som jag ser det. Eftersom det är företaget som står för bostaden så vet jag inte hur det är med besittningsrätt så om du verkligen inte vill betala den höjda hyran och ändå bo kvar så får du nog ta och kontakta jurist för då måste ärendet upp i hyresnämnden.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-26, 16:44 #3
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Hyresvärden har rätt att säga upp avtalet vid dess utgång. Det kan du inte göra något åt som jag ser det. Eftersom det är företaget som står för bostaden så vet jag inte hur det är med besittningsrätt så om du verkligen inte vill betala den höjda hyran och ändå bo kvar så får du nog ta och kontakta jurist för då måste ärendet upp i hyresnämnden.
Tack Westman! Nu i oktober får han alltså inte säga upp det? Det är ju kontrakt på 2 år, och i oktober har det gått 1 år?

Edit: Kan han möjligtvis säga upp det innan kontraktet är slut då vi använder det som kontor och har ett lager här också?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-26, 16:50 #4
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Hittade det här på internet:

Lägenheten används i strid mot upplåtelseändamålet

Enligt 7 kap 6 § Brl får bostadsrättshavare inte använda lägenheten för något annat ändamål än det avsedda. Bostadsrättslägenheter upplåts i regel för bostadsändamål. Lokaler som är upplåtna med bostadsrätt får användas för näringsverksamhet.


Jag sade att jag ska ringa han nästa vecka, men då blev det otrevlig ton och han sade att antingen tar jag det eller så åker jag ut. Så funderar på att ringa han snart och bara ta det. Orkar inte med massa tvister och strul.

Edit:

3. Vad får man använda lägenheten till?
Du får endast använda lägenheten till det den är till för. Det är alltså inte OK att använda en
bostadslägenhet till kontor. Du måste vårda och sköta din lägenhet, men du är oftast inte skyldig
att själv underhålla lägenheten. Det ska hyresvärden göra. Om något skadas måste du berätta det för
hyresvärden så snart som möjligt, så att inte skadan blir värre.
Självklart får du måla, tapetsera och göra annat på egen bekostnad så att lägenheten blir som du vill.
Men det ska vara professionellt gjort och inte för extremt. Du får inte ändra planlösning, ta bort
väggar eller ändra på fast inredning, så som skåpen i köket.

Källa:
http://www.bostadsregistret.se/Att%2...0hyresgast.pdf
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-26, 17:57 #5
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Antagligen är det liknande regler som för konsumenter - d.v.s. som näringsidkare har du betydligt mindre skydd när det gäller hyra.

Jag är osäker på om ens hyresnämnden kan hjälpa dig. Men det borde inte vara några konstigheter att ta reda på.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-26, 20:07 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Snacka med en riktig advokat, vad jag kan se så är avtalet skrivetmed ditt företag och då har ni ett giltigt avtal, att du använder en del av lägenheten som kontor och en del som bostad har inte hyresvärden med att göra så länge som det gäller dig själv.

Den ton hyresvärden använder med hot om omedelbar vräkning om du inte accepterar hans nya villkor tyder på att denne inte vet vad han pratar om.

Dessutom är hyra hiskeligt dyr, bor du i en 7 rummare på strandvägen eller?

Jag har en 2:a på 55 Kvm byggd 1992 i Vallentuna (40 km norr om Stockholm) som kostar 6228 kr per månad, inklusive värme, garageplats och basutbudet på kabel-TV (ca 26 kanaler). Jag hyr den iofs privat men jag kan ju ha ett skrivbord och en kontorsstol utan att hyresvärden har något med det att göra.

Du skriver inte hur stor din lägenhet är eller var den ligger, samt vilket byggår huset har.

Jag bodde tidigare (flyttade 2004) inne på Hallandsgatan på centrala Södermalm och då hade jag 33 kvm i ett hus byggt 1926. Kostade 1472 kr i månadsavgift och ca 4000 kr totalt inklusive lån.

Med den månadskostnaden kan du köpa en bostadsrätt och bo i första hand för en lägre kostnad. Jag tror det blir ett bättre alternativ för dig. men acceptera inte förslaget på hyreshöjning, det är ett avtalsbrott. Ta kontakt med en advokat som hjälper dig att pratat honom tillrätta, byt sedan bostad frivilligt till bättre alternativ.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-26, 20:36 #7
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Låter helt sjukt dyrt, som Conny sa - vad är det för lägenhet? Jag betalade själv 11.000kr för en 164m2 sekelskifteslägenhet med 6 rum och kök samt fungerande kakelugnar i alla rum i centrala Norrköping. Ett av rummen var mitt arbetsrum som mitt företag bekostade och kostnaden drogs av hyran helt enligt regelverket.

Senast redigerad av jayzee den 2013-07-26 klockan 20:42
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-27, 00:17 #8
logic logic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 160
logic logic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 160
Det är troligen Stockholm. Jag har två bekanta som bor på vardera ca 40 kvm relativt centralt, och den ena betalar 11 000 kr för markplan och den andra 12 000 för sin på andra våningen. Då betalar de el, TV och internet separat.

Det är inte billigt att bo i storstäder!
logic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-27, 10:09 #9
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
Det är troligen Stockholm. Jag har två bekanta som bor på vardera ca 40 kvm relativt centralt, och den ena betalar 11 000 kr för markplan och den andra 12 000 för sin på andra våningen. Då betalar de el, TV och internet separat.

Det är inte billigt att bo i storstäder!
Det här står i kontraktet:
***
Hyresvärden uthyr till hyresgästen för bostadsändamål sin innehavda del av bostad om 1,5 rum och trinettkök, 65kvm

***

Det är väll där som han menade att jag endast fick använda den som bostad, och inte får ha kontor eller lager här.
Det roliga är att han vill höja priserna till 14 000, och det är inte ens en hel lägenhet. Utan bakom en av mina hyllor är en dörr som går in i hans del av lägenheten. Nu har vi separata portar och det är som 2 olika lägenheter, men ändå inte.

Har ett lager och kontorsinventarier här så känns jobbigt att behöva flytta på allt. Mest därför jag funderar på att betala höjningen.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-27, 10:19 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Det här står i kontraktet:
***
Hyresvärden uthyr till hyresgästen för bostadsändamål sin innehavda del av bostad om 1,5 rum och trinettkök, 65kvm

***

Det är väll där som han menade att jag endast fick använda den som bostad, och inte får ha kontor eller lager här.
Det roliga är att han vill höja priserna till 14 000, och det är inte ens en hel lägenhet. Utan bakom en av mina hyllor är en dörr som går in i hans del av lägenheten. Nu har vi separata portar och det är som 2 olika lägenheter, men ändå inte.

Har ett lager och kontorsinventarier här så känns jobbigt att behöva flytta på allt. Mest därför jag funderar på att betala höjningen.
Ta ett banklån och köp en bostadsrätt med samma yta du har idag så får du en lägre månadskostnad....

Sen kan du använda den som kombinerad bostad/kontor om du vill utan att behöva krusa något idiot.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017