Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


FS Data-statistik publikt tillgängligt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-25, 11:44 #31
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Snabb lösning var det ja... hmmm.
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-25, 17:28 #32
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Jo, de ligger fortfarande öppna... Det skrämmande ställningstagandet verkar ha bestått. Lite synd att man misshandlar tekniskt okunniga småföretag på det sättet och stå för det kan man tycka ...

Att kunna lämna en sådan situation att bestå under så lång tid gör verkligen att man borde varna alla för företaget...
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-25, 19:31 #33
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Jo, de ligger fortfarande öppna... Det skrämmande ställningstagandet verkar ha bestått. Lite synd att man misshandlar tekniskt okunniga småföretag på det sättet och stå för det kan man tycka ...

Att kunna lämna en sådan situation att bestå under så lång tid gör verkligen att man borde varna alla för företaget...
De ligger öppna som default men man kan lösenordsskydda katalogen i kontrollpanelen vilket en del kunder uppenbarligen gjort sedan dess. Informationen till kunderna är däremot urusel förutom det faktum att det borde vara näst intill brottsligt att behandla företagsdata på det här viset.

En del av arkiveringssajterna har också indexerat vissa av statistiksidorna vilket inte ser så bra ut.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-02-25 klockan 19:34
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-25, 20:26 #34
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Precis. De blev varnade för länge sedan. De beslutade att inte göra något åt det mer än stoppa google-indexering, vilket var ett medvetet val för att underlätta för kunder.

Resultatet blir att oförsiktiga eller tekniskt okunniga kunder läcker sin egen information som inte alls bör vara publik. FS Data var väl underrättade och det var enkelt att stoppa. Men de valde populism framför pålitlighet.

Hela deras inställning är skrämmande, minst sagt.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-25, 23:33 #35
AmoZ AmoZ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 178
AmoZ AmoZ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 178
Valde också att kila vidare faktiskt. Inte bara på grund av detta, men jag är allmänt missnöjd och över hur deras kontrollpanel är. Kan väl vara för att jag är van med andra, men jag tycker det finns andra alternativ som är mycket smidigare.
AmoZ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-26, 00:33 #36
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av AmoZ Visa inlägg
Valde också att kila vidare faktiskt. Inte bara på grund av detta, men jag är allmänt missnöjd och över hur deras kontrollpanel är. Kan väl vara för att jag är van med andra, men jag tycker det finns andra alternativ som är mycket smidigare.
Kontrollpanelen har förbättrats en del men visst är den fortfarande ganska primitiv. FS Data är emellertid ett av de absolut snabbaste webbhotellen i Sverige för mig så det är verkligen synd att de ska förstöra för sig själva med såna här onödiga skitsaker som kan fixas till hur enkelt som helst.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-26, 15:03 #37
AmoZ AmoZ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 178
AmoZ AmoZ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 178
Tyvärr så passade det i alla fall inte mig. Jag har inte heller kravet på snabbhet som det ser ut i dagsläget med dem sidor som kördes där(snabbheten som normalt ligger bland flera andra hotell räcker väl), och eftersom jag inte kom bra överrens med kontrollpanelen så kör jag nu på ett annat alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Kontrollpanelen har förbättrats en del men visst är den fortfarande ganska primitiv. FS Data är emellertid ett av de absolut snabbaste webbhotellen i Sverige för mig så det är verkligen synd att de ska förstöra för sig själva med såna här onödiga skitsaker som kan fixas till hur enkelt som helst.
AmoZ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-26, 15:13 #38
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av AmoZ Visa inlägg
Tyvärr så passade det i alla fall inte mig. Jag har inte heller kravet på snabbhet som det ser ut i dagsläget med dem sidor som kördes där(snabbheten som normalt ligger bland flera andra hotell räcker väl), och eftersom jag inte kom bra överrens med kontrollpanelen så kör jag nu på ett annat alternativ.
Av ren nyfikenhet undrar jag vad just du tyckte var dåligt med kontrollpanelen? Förhoppningsvis kan FS Data ta till sig konstruktiv kritik och förbättra sig med tiden. De förändringar som gjorts hittills är visserligen små men det är ändå små steg i rätt riktning.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-28, 12:07 #39
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Det som har hänt sedan senast, det är att vi har stoppat indexeringen från Google av våra kunders statistik. Om man googlar och väljer att visa resultat från det senaste året så finns där ingen kundstatistik.

Vi har även haft långa interna diskussioner och utfört ett flertal olika tester för att se hur vi ska gå vidare med detta. Med tanke på hur statistiken är integrerad i vårt system så är det rätt svårt att hitta en bra lösning för att automatiskt lösenordsskydda statistiken.

Vi har istället valt att kontakta alla tekniska kontakter för våra webbhotellskunder och uppmana dem att lösenordsskydda sin statistik. Ett e-postutskick om detta, med hänvisning till https://fsdata.se/manualer/hemsida/s...a-statistiken/, går ut här idag.

Till sist så nöjer vi oss inte med det här. Vi kommer att ordna en mer permanent lösning och det lutar åt att nuvarande statistik kommer att ersättas helt. Det finns ett antal olika alternativ där och jag kan inte sia om när/hur detta faller ut riktigt än. Oavsett vad så är det något som kommer att lösas, det är jag säker på.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Av ren nyfikenhet undrar jag vad just du tyckte var dåligt med kontrollpanelen? Förhoppningsvis kan FS Data ta till sig konstruktiv kritik och förbättra sig med tiden. De förändringar som gjorts hittills är visserligen små men det är ändå små steg i rätt riktning.
+1 på det. Vi är väldigt intresserade av att höra vad våra kunder tycker om vår kontrollpanel. Alldeles nyligen så uppdaterade vi gränssnittet så det matchar vår hemsida. Vi har även infört en riktig domänhantering (https://fsdata.se/blogg/hantera-era-domaner-hos-oss/) och vi fortsätter att arbeta aktivt med vår kontrollpanel. Bland de saker vi har planerade är bl a ett helt nytt (och mer logiskt/bättre konstruerat) gränssnitt och one click-installerare. Om ni har input här, dra gärna några rader om det till mig på [email protected].
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-28, 12:55 #40
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Om det är svårt att automatiskt lösenordsskydda statistiken så är det så att ert system är dåligt strukturerat och kanske borde byggas om från grunden eller så behöver ni rekrytera kompetent personal. Förstår emellertid inte hur det kan vara svårt att göra detta när man själv kan göra det på egen hand i er kontrollpanel. Det är väl knappast något er support sitter och gör manuellt?

Noterade också att ni skickade ut information om hur man lösenordsskyddar sin statistik idag. Synd bara att det tog ett år att få ut det mailet Det hjälper ju emellertid inte nya kunder, det allra viktigaste är att man får denna information direkt när man blir kund hos er och det borde lyftas fram i kontrollpanelen innan ni väljer att lösa problemet på riktigt. Det behövs uppenbarligen en rejäl spark i baken för att den minsta lilla förändring ska vara aktuell. När man sprider företagshemligheter publikt på detta vis utan att det avtalats så är det något som borde prioriterats upp rejält för länge sen. Att istället prioritera huvudsakligen kosmetiska förändringar av kontrollpanelen känns ganska märkligt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-02-28 klockan 13:04
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017