Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Altus i blåsväder

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-04, 09:36 #31
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Njaaa,

Tidningen idg belyste snarare VAD endel aktörer inom SEO branchen saknar nämligen; kund vård, moral, öppenhet, vett och etikett. (resultaten blev en kund mindre för det omtalade företaget i artiken).

Tyvärr, vilket ofta kommer fram bl.a i detta forumet på olika satt av olika personer.

SEO är en relativ ny branch som många har hoppat på. Många av oss kommer val ihåg IT cirkusen på det glada 90-talet.

Alla ”visste vad som var rätt inom IT”. Resultat vet vi. Aktörerna som var ärliga, korrekta och hade vett och etikett, är dom som fortfarande finns kvar i branchen, oftast med ett mycket gott rykte ochså.

Dom av Er som är kloka nog och jobbar ärligt, uppriktigt och långsiktigt med Era kunder/klienter/företag/siter är Ni som kommer att lyckas i SEO branchen. Det kostar mycket mera att hitta en ny kunden, än att sköta om dom man har. (En nöjd kund är den bästa och billigast reklamen Ni kan få)

Angående Vett och Etikett på detta Forumet...
Många uppför sig som barnungar i en sandlåda eller som en bunke kärringar. Skarp Er Förf***n.
Sluta med smutskastningen och fara ut med spydigheter mot KOLLEGOR OCH VäNNER.

Detta är ett forum for att byta/erhålla information, råd, tips och kunskap.
Sundream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-05, 09:26 #32
llr llr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 10
llr llr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 10
IDG skriver om oseriös SEO och länkfarmar.
Intressant att man bland SEO-konsulterna kallar det ”sitemap”. Självklart är det för att det låter helt ok att säga till kunden: ”Vi behöver lägga upp en site-map för att förbättra dina placeringar”. Kunden tror, helt naturligt, att det handlar om en ”sajtkarta” och inget annat.
Ikanobanken tycks vara ett undantag vilket förmodligen beror på att ätgärden inte ligger på marknadsnivå utan i ”serverkällaren”.

Det finns nog en hel del SEO-konsulter med liknande arbetsmetoder som önskar att de kunde radera i Google-cachen.
llr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-05, 10:06 #33
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Citat:
Det finns nog en hel del SEO-konsulter med liknande arbetsmetoder som önskar att de kunde radera i Google-cachen.
Det finns det säkert.

Men frågan handlar om vad som betecknas som "länkfarm" och inte.
Samtidigt är igentligen inte det heller relevant utan frågan är om en länkfarm eller om externa länkar överhuvudtaget skadar en hemsida.

Mitt svar är nej.

Hela Google's och dom andra spindlande sökmotorernas tekniker BYGGER PÅ LÄNKAR.
Om du inte har några länkar till din sida så hittar inte robotarna din sida.
Glöm anmälningsformuläret på t ex Googles hemsida, ni tror väl för allt i världen inte att Google tar hänsyn till dom ?
Det har dom inte gjort på många år nu.

Så, slutsats:
Du måste ha länkar.

Vi säger så här.
Om nu Google skulle stänga av någon för att dom har för mycket, irrelevanta, skumma länkar till sin sida skulle man ju enkelt kunna stänga av sina konkurrenter. På Googles sida står det:
Citat:
There's almost nothing a competitor can do to harm your ranking or have your site removed from our index.
Jag vet att det står "almost", garantier finns aldrig gentemot Google. Det står också:
Citat:
Fiction: Joining a link exchange or "free-for-all" link program will boost my rankings.
Fact: Linking schemes will often do a site more harm than good. Many sites that advertise link-sharing programs not only offer little value, but will distribute your email address without your permission, resulting in an increased volume of unwanted mail.
Missa nu inte att det står "free-for-all" link program"
OCH
"Many sites that advertise link-sharing programs not only offer little value"
Självklart, icke temabeserade länkar till en site ger ytterst lite värde, men dock ändå ett värde.
Skulle ALDRIG få Google att stänga av någon för att dom är med i t ex en "Webbring", "bannerbyte" eller annat som är samma sak.

Vad som däremot "kan" stänga av någon är den osynliga länken till "sitemappen" eller "länksidan" eller oavsett vad den kallas.
"Avoid hidden text or hidden links.", självklart, det är ju "cloaking".

Vi har flera kunder här inne som läser. Alla är av samma uppfattning att det som görs är korrekt, följer reglerna.
Altus/Webanalys/Jajja/Relevant Traffic gör alla samma sak, liksom övriga aktörer i branschen.
Några döljer det, några visar dom öppet eftersom det är så man skall göra om man följer reglerna.
Alla har sina länkmetoder, t om dom minsta i branschen, t om alla ni som skrivit här.
Skillnaderna är att ALLA SEO FÖRETAG länkar mellan sina kunder för att hålla kontroll på vilka som är med.
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-05, 12:52 #34
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Sitemaps länkning kan inte tolkas på annat sätt än att det är länkfarmer.

Varför?

1) Länkarna har ingen som helst koppling till varken hemsidan eller content/innehåll.
med andra ord länkarna är inte relevanta för 5 öre.
(Och sökmotoroptimering handlar ju bland annat om relevanta länkar. RÄTTA MIG om jag har fel.)

2) Länkarna är uppradade snyggt på rad med den länktext/sökord som man hoppas få bra placering på dvs. Enda syftet med länkarna är att få inlänkar till en viss hemsida.

Sen kan man som Hans skriver fråga sig om länkarna skadar hemsidan..
rent tekniskt så gör dom inte det.
Men man bör samtidigt INTE glömma följande saker...

1) Man riskerar att länka ihop konkurrerande verksamheter/företag

2) Man riskerar att styra bort en besökare som använder sitemappen
till andra sidor genom att servera externa länkar där.

3) Även om man inte länkar till sexleksaksbutiker så finns ändå risken att
man länkar ihop hemsidor som varken bör eller vill ha något med varann att göra.

Om man leker med tanken skulle det i teorin kunna innebära att man
länkar ihop ett fondbolag som håller på med etiska fonder som tar avstånd från vapen etc. med en svensk vapenhandlare som säljer pistoler, jaktvapen och ammo
och som har en hemsida där dom har info om sina produkter.

Det skulle framstå precis på samma sätt som det altus just lyckats med.

Eller?
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-05, 13:40 #35
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Här har ni min personliga åsikt i ämnet: (För de av er som orkar bry er)

1 - Jag anser att det är fel att representera något som en sitemap, om det inte är det. Sitemap = Översikt av en webbplats med länkar till samtliga webbsidor på webbplatsen.

2 - Så länge som kunden informeras om att deras webbplats kommer att användas för att ge länkar till andra webbplatser, och att det är OK för dem kan man ju knappast kritisera SEO företagen för detta.

3 - Jag själv tycker att det är pinsamt att SEO branschen inte kommit längre i detta hänseende. Att gömma länkar på olika sätt och att inte informera sina kunder om hur man uppnår sina resultat, är för mig ytterst oproffesionellt.


Att marknadsföra sig på Internet, genom bla sökmotormarknadsföring, är en unik möjlighet för företag att nå ut till sina kunder på ett sätt som inte går att uppnå genom något annat medium. Därför tycker jag att det är synd att det finns och har funnits aktörer inom SEO branschen som gör att man snart inte vågar kalla sig för SEO expert. Då det snart blivit synonymt med skumraskaffärer, otydlig avtal och rena lurendrejerierna.

/berneboy
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-05, 13:53 #36
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Citat:
TjörnDesign: Samtidigt är igentligen inte det heller relevant utan frågan är om en länkfarm eller om externa länkar överhuvudtaget skadar en hemsida.

Mitt svar är nej.
Ur sökmotorsynpunkt håller jag med dig, att det inte kan skada en webbplats att ha varken inkommande eller utgående länkar (idagsläget i alla fall).

Men det kan väl inte råda några som helst tvivel om att Bukowskis (eller hur det nu stavas) skadats av att de länkat till sexbutiker. Famförallt i och med att det har blåsts upp i media som det har.

Om jag, med de förkunskaper som jag har, vore inköpschef på ett företag och skulle välja leverantör för någon produkt, skulle jag definitivt kolla vilka som länkar till de olika leverantörernas webbplatser och vilka de i sin tur länkar till. Om jag då märker att en av leverantörerna länkar till porrsiter eller annat, så lär de ju inte precis tjäna på det, om du förstår vad jag menar.

Då kan man ju iofs tycka att det inte är många oinvigda som skulle kontrollera något sådant. Och det kan ju stämma idag, men hur ser det ut om tio år? Då inköpschefer och andra viktiga poster innahvs av den generation som "fått Internet med modersmjölken" så att säga.

/berneboy
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-05, 14:49 #37
eldsjäl eldsjäl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 20
eldsjäl eldsjäl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 20
Har följt denna tråd ett tag ett tag nu och vill påpeka vissa saker

Berneboy:
Citat:
Ur sökmotorsynpunkt håller jag med dig, att det inte kan skada en webbplats att ha varken inkommande eller utgående länkar (idagsläget i alla fall).
Detta stämmer inte. Du har däremot rätt i att länkar du får till dig inte kan skada dig.
Däremot påverkar länkar du lägger till andra siter. Det är rätt logiskt. Du är webmaster och har därför kontroll på din sida inkommande länkar kan du inte påverka.
Har du inte kontroll över ditt content (forum etc.) rekommenderar vi "rel=nofollow" på de ställen användare får mata in information. Fundera även på hur länkarna återfinns kontextuellt är de mitt i texterna eller på avgränsade områden?

Tjörndesign:
Citat:
Samtidigt är igentligen inte det heller relevant utan frågan är om en länkfarm eller om externa länkar överhuvudtaget skadar en hemsida.

Mitt svar är nej.
Externa länkar påverkar inte negativt då du inte har kontroll över dessa.

Tjörndesign:
Citat:
Hela Google's och dom andra spindlande sökmotorernas tekniker BYGGER PÅ LÄNKAR.
Om du inte har några länkar till din sida så hittar inte robotarna din sida.
Glöm anmälningsformuläret på t ex Googles hemsida, ni tror väl för allt i världen inte att Google tar hänsyn till dom ?
Det har dom inte gjort på många år nu.
Du har både rätt och fel. Sant är att det troligtvis inte ger dig bättre placeringar. Däremot kan det vara ett bra sätt att få med en ny sida i sökmotorn om man inte har inlänkar.
Ni får fundera lite om det kan vara positivt eller negativt

llr:
Citat:
Intressant att man bland SEO-konsulterna kallar det ”sitemap”
Kan inte annat än att hålla med. Den viktiga frågan är dock i mitt tyckte inte att man använt en felaktig benämning, utan snarare att kunden är medveten om metodiken som används.

Tjörndesign:
Citat:
Skillnaderna är att ALLA SEO FÖRETAG länkar mellan sina kunder för att hålla kontroll på vilka som är med.
Det är väl ändå inte därför ni använder er av denna metod? Snarare är det väl för att det är svårt att skaffa bra kvalitetslänkar?

Min personliga syn:

Jag kan förstå varför SEO bolag använder denna metod för att bygga länkvärde. Länkar byter väldigt mycket för sökmotorer.
Personligen tycker jag att den är helt okej så länge det är en synlig länk (inte bara Noframes) samt att kunden är medveten om metoden som används.

En bra tumregel för sökmotorer att följa är att man skall kunna förklara vad man gjort och varför. Det är t.ex. därför vissa sidor med cloaking (redirects baserat på vart i världen du bor) finns kvar - även om det på inga sätt rekommenderas och kan ställa till andra problem för dig.

Att skaffa bra länkvärde är svårt. Det är vi medvetna om. Det bästa rådet jag kan ge er dock är att fokusera på ert erbjudande och innehåll. Sökmotorer gillar mycket unikt innehåll.
En annan sak som jag är lite förvånad över varför ingen i Europa tagit tag i ännu bland SEO:er är SEO-PR. Få siter, tidningar och annat att förstå det unika i vad era kunder gör.
Är någon intresserad av detta läs gärna mer på http://www.seo-pr.com/.

Summering:
* Content IS king
* Bra siter blir länkade till. Se till att bygga ett intresse!
eldsjäl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-05, 16:15 #38
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Citat:
Eldsjäl: En annan sak som jag är lite förvånad över varför ingen i Europa tagit tag i ännu bland SEO:er är SEO-PR. Få siter, tidningar och annat att förstå det unika i vad era kunder gör.
Är någon intresserad av detta läs gärna mer på http://www.seo-pr.com/.

Summering:
* Content IS king
* Bra siter blir länkade till. Se till att bygga ett intresse!
Håller med till 100%.

Citat:
Eldsjäl: Detta stämmer inte. Du har däremot rätt i att länkar du får till dig inte kan skada dig.
Däremot påverkar länkar du lägger till andra siter. Det är rätt logiskt. Du är webmaster och har därför kontroll på din sida inkommande länkar kan du inte påverka.
Sälvklart, var kanske lite snabb på tangenterna. Utgående länkar kan skada ur sökmotorsynpunkt.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-05, 16:37 #39
llr llr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 10
llr llr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 10
Tjörn-design skriver:

Citat:
”frågan är om en länkfarm eller om externa länkar överhuvudtaget skadar en hemsida. Mitt svar är nej”
Man kan inte skada en hemsida. Man kan däremot skada syftet med hemsidan, varumärket eller den algoritm och system som bygger på. Det bästa och mest relevanta innehållet visas högre i träfflistan. Vitsen och själva grunden med PageRank och andra system för länkpopularitet är att människor gärna refererar och länkar till bra innehåll. Med mängder att artificiella länkar ”skräpas” sökmotorernas index och sökmotoranvändarna får sämre kvalitet vilket på sikt får effekten att sökmotoranvändarna letar i andra kanaler. Resebranschen är ett sådant exempel.

Länklistor eller länkfarmar som inte är relevant innehåll d.v.s är till för sökmotorer och inte besökarna är Cloaking och inget annat. En länklista som däremot länkar till de egna sidorna från den egna domänen i syfte att få spindlarna att ”klättra över” javaScript-menyer” och andra tekniska trösklar är en annan sak.

Citat:
”Vi har flera kunder här inne som läser. Alla är av samma uppfattning att det som görs är korrekt, följer reglerna”. ”Altus/Webanalys/Jajja/Relevant Traffic gör alla samma sak, liksom övriga aktörer i branschen.
Några döljer det, några visar dom öppet eftersom det är så man skall göra om man följer reglerna.”

Underlig inställning. Tacka f… för det. Annars hade väl just dessa inte varit kunder. Du glömmer att syftet med att lägga upp massor av artificiella länkar till sig själv, sin kundkrets, är att lura Googles algoritm som bygger på att folk länkar till sidor som de tycker är bra. Alla åtgärder som går ut på att försöka få en placering som är bättre än webbplatsen förtjänar strider mot idén med en bra sökmotor.

Det är också som någon uttryckte det på IDG:s forum ”sunkigt”. SEO-branschen i Sverige, både har och är på väg, att få riktigt dåligt rykte. Att dessutom använda argumentet att: ”Alla aktörer gör samma sak” låter som ett lite desperat försvarstal.

Seriös SEO bygger på några grundstenar:
- Se till att webbplatsen är tekniskt optimal
- Visa kunskap om målgruppernas sökbeteende
- Bra och rätt disponerat innehåll
- Bra ”conversion rate”. Trafik är inte ett självändamål
- Registrering i relevanta index och uppföljning

Det är bra att IDG lyfter fram konkreta exempel. Debatten kan på sikt leda till en viss upprensning. Jag tror att vi får se mer.
llr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-05, 17:49 #40
namerunner namerunner är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 41
namerunner namerunner är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 41
Jag kan själv väldig lite om sökmotorsoptimering, istället anlitar vi ett av de bolag som nämnts i debatten.

Om vi tar bort allt tekniksnack för ett ögonblick och istället funderar på de moraliska aspekterna;

Är det något fel i att SEO företagen bryter mot googles "regler" (även om det skulle vara på de mest uppenbara och brutala sätt) förutsatt att kunden är korrekt informerad?

Alltså att SEO företaget har berättat för kunden om potentiella fördelar resp. nackdelar med att bryta mot reglerna (ex. möjlighet till högre ranking samt risk för att bli bannade).

Kommentarer?
namerunner är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017