Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Youtube dumpar IE6-stöd

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-16, 13:12 #21
greenio.se greenio.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 106
greenio.se greenio.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 106
Citat:
Originally posted by Ireneri@Jul 15 2009, 19:43
Det är inte svårt att anpassa för IE6, om en webbutvecklare inte klarar det utan att lämna ifrån sig en sajt som ger "ett dåligt intryck" bör han/hon kanske ägna sig åt nåt annat.
Vad jag har sett tar det nya webbutvecklare ungefär ett års arbetslivserfarenhet för att få koll på alla kinks ie6 och ie-familjen i allmänhet har för sig jämfört med andra webbläsare. Åtminstone tills de har koll på det tar det massa extra tid för dem att i efterhand göra fulhack i den w3c-kompatibla koden, mycket googlande och hårslitande också.

Jag blir fortfarande förvånad över hur ie6 får för sig att rendera något ibland och då har jag ändå utvecklat för den ända sedan dess barndom. Nu när den är pensionär sitter vi alla och väntar på att den ska kola, ju förr desto bättre och ju fler stora siter som kan hjälpa till med det desto bättre.

Nu tror jag som någon sa att en väldigt stor del av de ie6-användare som är kvar sitter på företag och inte har något val själva så effekten är väl något försvagad tyvärr. Det finns en del företag som har system som är ie6-beroende och en hel del med bara väldigt sega eller resurssvaga IT-avdelningar. Sist jag var på ett handelsbankskontor satt de med ie6 t.ex.
greenio.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-16, 13:55 #22
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 129
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 129
Citat:
Originally posted by greenio.se@Jul 16 2009, 13:12
Vad jag har sett tar det nya webbutvecklare ungefär ett års arbetslivserfarenhet för att få koll...
Då har du väl haft otur med just deras kompetensnivå. Bra utvecklare uppfinner inte hjulet på nytt, de använder den information som redan finns. Och de använder flera browsers under utvecklingens gång. Det är varken svårt eller tidsödande, för den som jobbar på rätt sätt.
Därmed inte sagt att sexan inte ska bort, som sagt.

Ang hur stor andel av ie6-användarna som är låsta via sitt företag:
först gissar nån att det är "stor" andel. Sedan gissar du att det är en "väldigt stor" del. Jag gissar att den största andelen är privatpersoner...
Ireneri är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-16, 17:19 #23
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
IE6 - användarna sitter väl med fulkopierade windows som de inte får uppgradera pga att de inte klarar genunine advantage-spärren?
Sen finns det ju macare som sitter med IE5.5 också... men där tvärvägrar jag att anpassa.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-16, 18:25 #24
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Sen är väl frågan om YouTube verkligen bör anpassa upplevelsen efter folk som fulsurfar på arbetstid?
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-16, 19:17 #25
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by Ireneri@Jul 16 2009, 13:55
Ang hur stor andel av ie6-användarna som är låsta via sitt företag:
först gissar nån att det är "stor" andel. Sedan gissar du att det är en "väldigt stor" del. Jag gissar att den största andelen är privatpersoner...
Helsingborg Stads samtliga datorer kör IE6, inkl alla de kommunala skolorna.
Har starkt för mig att Arbetsförmedlingen kör IE6.
Handelsbanken skrev någon i tråden.

Orsaken att Helsingborg Stad inte byter är, vad jag förstått 3:

1. IE6 specifika system (ActiveX) som inte fungerar i senare IE-versioner.

2. Användarna - att byta IE6 till IE8 skulle kräva att man utbildar användarna. Tänk på att en arbetsgivare av den här storleken har allt från IT-freaket Jonas till tant Berit som ringer helpdesken några gånger i veckan.

3. Lathet i kombination med komplexiteten att uppdatera i en remote-desktop miljö av denna storleken.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-17, 07:24 #26
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Originally posted by Magnus_A@Jul 16 2009, 17:19
IE6 - användarna sitter väl med fulkopierade windows som de inte får uppgradera pga att de inte klarar genunine advantage-spärren?
Sen finns det ju macare som sitter med IE5.5 också... men där tvärvägrar jag att anpassa.
IE5.5 på Mac??? Du skojar??? IE5.1 är det närmsta du kommer innan MS beslutade att avsluta explorer för Mac.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-17, 08:16 #27
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Citat:
Originally posted by Magnus_A@Jul 16 2009, 17:19
IE6 - användarna sitter väl med fulkopierade windows som de inte får uppgradera pga att de inte klarar genunine advantage-spärren?
Sen finns det ju macare som sitter med IE5.5 också... men där tvärvägrar jag att anpassa.
Microsoft har ju markerat uppdateringen till IE8 som kritisk, och släppt den även för de som inte har genuina versioner.

Vad gäller IE på Mac så är det väldigt få... Av mina 300 000 senaste besök är det bara fem som har den kombinationen, och 9 som har kombinationen IE/Not set.
Däremot är det ju helt hopplöst att försöka få en webbsida att fungera ordentligt i den versionen.

Jag höll på att krångla som värst med en webbshop för ca 3-4 år sedan, och lyckades inte så bra i IE5 på Mac. Då ringde ett företag och erbjöd mig en färdig lösning, den skulle fungera i alla webbläsare. "Jaså, i IE på Mac också?" frågade jag. "Öhh, nää.. men.." fick jag som svar...
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-17, 08:24 #28
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
IE6 - användarna sitter väl med fulkopierade windows som de inte får uppgradera pga att de inte klarar genunine advantage-spärren?
Sen finns det ju macare som sitter med IE5.5 också... men där tvärvägrar jag att anpassa.
Microsoft har ju markerat uppdateringen till IE8 som kritisk, och släppt den även för de som inte har genuina versioner.
Vad gäller IE på Mac så är det väldigt få... Av mina 300 000 senaste besök är det bara fem som har den kombinationen, och 9 som har kombinationen IE/Not set.
Däremot är det ju helt hopplöst att försöka få en webbsida att fungera ordentligt i den versionen.
Jag höll på att krångla som värst med en webbshop för ca 3-4 år sedan, och lyckades inte så bra i IE5 på Mac. Då ringde ett företag och erbjöd mig en färdig lösning, den skulle fungera i alla webbläsare. "Jaså, i IE på Mac också?" frågade jag. "Öhh, nää.. men.." fick jag som svar...

IE 5.1 (68K & PPC) och 5.2 (PPC), är baserade på IE 5.0, iom 5.5 så kom lite nyare saker så som WYSIWYG editor mm.

Att utveckla för IE for Mac är som att utveckla för IE 5.0, rätt värdelöst idag.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-17, 08:39 #29
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Utvecklingskostnaden i att hela tiden anpassa sin sida efter webbläsare som knappt används måste ju överskrida eventuella intäkter, gång på gång..
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-18, 03:54 #30
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Bl.a. IDG och Loopia visar en varning högst upp på sina sidor om man kör med IE6. Det kanske är något som några här på WN kan ta efter?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017