Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


EU-valet!

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Nya Moderaterna 24 17.27%
Socialdemokratiska Arbetarepartiet 7 5.04%
Centerpartiet 4 2.88%
Folkpartiet Liberalerna 4 2.88%
Kristdemokraterna 2 1.44%
Vänsterpartiet 2 1.44%
Miljöpartiet de Gröna 3 2.16%
Junilistan 2 1.44%
Sverigedemokraterna 7 5.04%
Piratpartiet 84 60.43%
Antal röster: 139. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-10, 19:21 #11
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
gummianka: Det är ju trevligt att du tror att Piratpartiet kommer få 6 mandat. Med tanke på att Falkvinge har plats 6 på valsedeln.

Och hur kan du tror att man gör det för pengarna när just Falkvinge sa upp sig från sitt jobb 2006 och tog ett banklån för att kunna göra det på heltid. Om han nu skulle göra det för pengarna skulle han inte placera sig själv högst upp på listan då? Eller lagt ner det hela när de inte kom in i första riksdagsvalet.

Själv får jag förakt mot politiker när de säger att de inte ska jaga ungdomar som fildelar och sen stiftar de lagar om IPRED.

För mig handlar inte en röst på Piratpartiet ingenting om fildelning. Jag laddar iprincip inte ner någonting så för mig kvittar det. För mig handlar det om min personliga integritet. Jag vill inte ha lagar som IPRED, FRA, ACTA, Telekompaketet eller Datalagringsdirektivet. Jag hade gärna röstat på något annat parti om det nu fanns något som inte var för alla dessa skitlagar.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-10, 19:56 #12
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Originally posted by WizKid@May 10 2009, 19:21
gummianka: Det är ju trevligt att du tror att Piratpartiet kommer få 6 mandat. Med tanke på att Falkvinge har plats 6 på valsedeln.
Och hur kan du tror att man gör det för pengarna när just Falkvinge sa upp sig från sitt jobb 2006 och tog ett banklån för att kunna göra det på heltid. Om han nu skulle göra det för pengarna skulle han inte placera sig själv högst upp på listan då? Eller lagt ner det hela när de inte kom in i första riksdagsvalet.
Själv får jag förakt mot politiker när de säger att de inte ska jaga ungdomar som fildelar och sen stiftar de lagar om IPRED.
För mig handlar inte en röst på Piratpartiet ingenting om fildelning. Jag laddar iprincip inte ner någonting så för mig kvittar det. För mig handlar det om min personliga integritet. Jag vill inte ha lagar som IPRED, FRA, ACTA, Telekompaketet eller Datalagringsdirektivet. Jag hade gärna röstat på något annat parti om det nu fanns något som inte var för alla dessa skitlagar.
Bra sagt, tyvär så är Piratpartiet det enda partiet som verkar ha förstått värdet av den personliga integriteten.
Och ni kan ärligt inte säga att eran integritet inte har ett värde - det är det mest värdefulla vi har.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-10, 21:06 #13
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult
Det är ju klart att EU - Lönen måste vara hög det ska ses som en slags muta. Mot det egna landet/befolkningen.
Det där får du ju gärna förklara, om du kan...

Att skicka en flock populister till EU-parlamentet med miljonlöner är ju skrattretande. De skall sitta och jamsa där nere och de tycker och tror (den röstande) majoriteten här på WN är en bra väg att gå för att få till en förändring...?

Jösses.
Kan inte se samband med mitt inlägg och ditt citat? Men jag tror att du menar att vad ska piratpartiet göra Bryssel?

När man agerar i en demokratisk ordning så gnälls det?

Är det inte bra att man försöker ändra på lagar genom att förankra och förmedla sin syn på rådande brister på nuvarande integritetsproblem genom en demokratisk ordning? Ska man inte ska få sin röst hörd, tryckas ner i skosulorna och inte få komma till tals?

Vem ska få bestämma när man kan vara en politiker? Du, Jag , Massmedia?? Äntligen kan ungdomarna kanske börja intressera sig för politik och då gnälls det??

Det här är superkul rör om i grytan låt rövslickarna få svettas och drömma mardrömmar om Jolly Roger! RÖSTA!

"Det här kan vara den viktigaste rösten i modern tid!!"
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-10, 21:39 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Tycker det känns otroligt farligt för samhället i framtiden med den populism som driver en ganska stor andel av ungdomen idag. Det är ganska, eller snarare mycket, naivt att rösta på ett enfrågeparti som Piratpartiet. För 50 år sedan ville ungdomsgenerationen förbättra samhället, den drivkraften saknas hos alltför många idag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-10, 21:44 #15
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Men hallå! Dom är ju inte ensama i bryssel. Det är ju tusentals politiker.
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-10, 21:48 #16
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:
Ursprungligen postat av WizKid
gummianka: Det är ju trevligt att du tror att Piratpartiet kommer få 6 mandat. Med tanke på att Falkvinge har plats 6 på valsedeln.
Och hur kan du tror att man gör det för pengarna när just Falkvinge sa upp sig från sitt jobb 2006 och tog ett banklån för att kunna göra det på heltid. Om han nu skulle göra det för pengarna skulle han inte placera sig själv högst upp på listan då? Eller lagt ner det hela när de inte kom in i första riksdagsvalet.
Själv får jag förakt mot politiker när de säger att de inte ska jaga ungdomar som fildelar och sen stiftar de lagar om IPRED.
För mig handlar inte en röst på Piratpartiet ingenting om fildelning. Jag laddar iprincip inte ner någonting så för mig kvittar det. För mig handlar det om min personliga integritet. Jag vill inte ha lagar som IPRED, FRA, ACTA, Telekompaketet eller Datalagringsdirektivet. Jag hade gärna röstat på något annat parti om det nu fanns något som inte var för alla dessa skitlagar.
Bra sagt, tyvär så är Piratpartiet det enda partiet som verkar ha förstått värdet av den personliga integriteten.
Och ni kan ärligt inte säga att eran integritet inte har ett värde - det är det mest värdefulla vi har.
Vänsterpartiet driver mig veterligen precis samma linje i alla nämnda frågor inför valet till EU-parlamentet. Jag tror också uttalandena från de flesta, om inte alla, alliansens ungdomsförbund går på samma linje. Miljöpartiet är inte heller så farligt långt borta i frågan (Peter Sunde gick väl t ex med där?), eller kanske till och med rakt på de också.

Sen är lönedelen av arvodet som EU-parlamentariker får på 56 000, men kommer i sommar (eller om det var efter sommaren) att höjas till 86 000. På det ska sen skattas runt 50% (EU-skatt + nationell tilläggsskatt). Men sen kommer det traktamente som lätt kan gå upp över 40 000 för de som faktiskt vill jobba. Sen vida omfattande kostnadsersättning och ersättning för alla resor. I slutet kan det, utan att räkna orimligt högt, mycket väl hamna på runt 145 000 skattefritt.

Det finns flera parlamentariker från i princip alla medlemsländer som skänker bort en väsentlig del av detta till partierna eller välgörande ändamål som protest mot att de tycker att nivån är alldeles för hög. Jag har för mig att PPs förstanamn i EU-valet har sagt att han ska följa den linjen, men är inte helt säker.

Sen tycker jag också man kan försöka hålla kritiken mot röstvalen på en vettig nivå. Angrip sakfrågan och/eller visa på och motivera alternativ. Allt försök till förlöjligande osv ger med rätta (förhoppningsvis) bara ett negativt intryck av personen som uttrycker det.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-10, 22:28 #17
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Citat:
Tycker det känns otroligt farligt för samhället i framtiden med den populism som driver en ganska stor andel av ungdomen idag. Det är ganska, eller snarare mycket, naivt att rösta på ett enfrågeparti som Piratpartiet.
Jag ser det som mycket farliga att inte stå upp för integriteten och i stället rösta på ett av de andra partierna som struntar i den. Moderaterna la ju till och med ner sina röster i omröstningen om Telekompaketet.

Citat:
För 50 år sedan ville ungdomsgenerationen förbättra samhället, den drivkraften saknas hos alltför många idag.
Det är precis därför jag röstar på piratpartiet.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-10, 22:34 #18
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
Citat:
Originally posted by tartareandesire@May 10 2009, 20:39
För 50 år sedan ville ungdomsgenerationen förbättra samhället, den drivkraften saknas hos alltför många idag.
Det var bland det dummaste jag läst!

Vi vill förbättra samhället, just därför är vi med i det enda partiet som vill det.
Just därför jobbar vi och sliter för att piratpartiet ska komma in i EU-parlamentet
och förändra dem kassa lagar som spottas ut därifrån. Kallar du inte det
"drivkraft"?
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-10, 23:16 #19
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult
Citat:
Originally posted by -Xamda@May 10 2009, 18:51
Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult
Det är ju klart att EU - Lönen måste vara hög det ska ses som en slags muta. Mot det egna landet/befolkningen.
Det där får du ju gärna förklara, om du kan...
Att skicka en flock populister till EU-parlamentet med miljonlöner är ju skrattretande. De skall sitta och jamsa där nere och de tycker och tror (den röstande) majoriteten här på WN är en bra väg att gå för att få till en förändring...?
Jösses.

Kan inte se samband med mitt inlägg och ditt citat? Men jag tror att du menar att vad ska piratpartiet göra Bryssel?
När man agerar i en demokratisk ordning så gnälls det?
Är det inte bra att man försöker ändra på lagar genom att förankra och förmedla sin syn på rådande brister på nuvarande integritetsproblem genom en demokratisk ordning? Ska man inte ska få sin röst hörd, tryckas ner i skosulorna och inte få komma till tals?
Vem ska få bestämma när man kan vara en politiker? Du, Jag , Massmedia?? Äntligen kan ungdomarna kanske börja intressera sig för politik och då gnälls det??
Det här är superkul rör om i grytan låt rövslickarna få svettas och drömma mardrömmar om Jolly Roger RÖSTA
Det här kan vara den viktigaste rösten i modern tid

Jag förstod inte vad du menade med muta och svek mot de egna folket, det var de jag ville du skulle förklara.

Jag kan inte annat än hålla med i grytomrörningen, men jag tror inte Piratpartiet är ett seriöst alternativ. Ett parti som inte vill ta ställning i andra frågor än de som rör fildelning och personlig integritet på nätet är i mina ögon löjligt begränsat, men visst kan de få de "riktiga" partierna att vakna... Och det är bra.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 07:51 #20
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult
Men hallå Dom är ju inte ensama i bryssel. Det är ju tusentals politiker.

Det där är ett typiskt uttalande från en som inte kan se konsekvenser av sitt agerande. Om DU ska ha rätt att rösta fram en kandidat som driver DIN fråga, och ingen annan, ska då inte JAG, och alla andra ha samma rätt, jag tycker det är viktigt att jordgubbarna är riktigt röda, och röstar på dom som driver den frågan, sen har vi ingen kvar som faktiskt GÖR det jobb dom är där för att göra, att sätta sig in i frågor, ta beslut och ansvar för dom beslut dom fattar. (och det här har också lite med politikerföraktet att göra, för alla människor tror att dom är bättre än alla andra, speciellt om dom "andra" är politiker, om en enda människa började med att se sina egna begränsningar och försöka sätta sig in i andra människors förmågor, så kanske vi skulle komma någonstans.)

Citat:
Originally posted by -WizKid@May 10 2009, 19:21
gummianka: Det är ju trevligt att du tror att Piratpartiet kommer få 6 mandat. Med tanke på att Falkvinge har plats 6 på valsedeln.
Och hur kan du tror att man gör det för pengarna när just Falkvinge sa upp sig från sitt jobb 2006 och tog ett banklån för att kunna göra det på heltid.
Okej, my bad, jag var inte tillräckligt insatt i ordningen/placeringarna på deras valsedel. Men att man säger upp sig från ett jobb och tar ett lån för att satsa på en annan karriär skiljer sig väl på intet sätt från någon som gör samma sak med ett företag. Slår satsningen väl ut så är det ju en bra investering även med ett banklån, om något visar det väl att han är driven, frågan är VAD som driver honom.

Citat:
Ursprungligen postat av crazzy
Det var bland det dummaste jag läst
Vi vill förbättra samhället, just därför är vi med i det enda partiet som vill det.
Just därför jobbar vi och sliter för att piratpartiet ska komma in i EU-parlamentet och förändra dem kassa lagar som spottas ut därifrån. Kallar du inte det drivkraft?
Nej jag tycker inte alls att det per automatik är samma sak som drivkraft. Hur mycket jobb har du lagt ner på att sätta dig in i konsekvenserna av det du föreslår ? Hur många gånger har du visat och agerat efter denna övertygelse från någon annanstans än tangentbordet ? Förbättra samhället ? Lyft ögonen lite, välkommen ut att röra dig i skolor, dagis, sjukvård, äldreomsorgen, psykvården....

Jag skulle GÄRNA ta ställning MOT IPRED, om det bara fanns en enda människa som presenterade ett enda vettigt alternativ, som löser dom problem som finns.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017