Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Obduktionsbilderna sprids på Pirate Bay

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-06, 11:33 #11
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det bästa är dock att "frihetskämparna" på TPB tjänar pengar på obduktionsbilder på små barn. Har inte de tomtarna åkt i finkan än?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-06, 11:58 #12
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
"Respektabel" media marknadsför obduktionsbilderna men skulle inte komma på tanken att lägga upp osmakligheterna själva. TPB tar inte bort en länk till offentliga handlingar som lagts upp.

Jag vet då vilken av dessa handlingar jag tycker är oetisk. Jag vet också att jag tycker att offentliga domstolshandlingar är ett måste för ett fungerande rättssamhälle, och att lättare tillgång till dessa ökar allmänhetens insyn.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-06, 11:58 #13
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by ztream@Sep 6 2008, 11:33
Det bästa är dock att "frihetskämparna" på TPB tjänar pengar på obduktionsbilder på små barn. Har inte de tomtarna åkt i finkan än?
Fox , CBS, CNN,TV4 och mfl tjäna också pengar på att visa bilder med döda barn, så är det knappas något nytt.

Inskräkningar kommer det att bli, och grupper som inte vill att vi skall få kommunicera fritt kommer älska såna lagar. Brunhögern står redan redo att få att få några platser i Riksdagen, sedan är det inte lång väg kvar till Fullmaktslagar införs ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagshusbranden )
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-06, 11:59 #14
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Zstream du glömde skriva "självutnämda frihetskämpar "som står på barrikaderna
och kämpar för yttrandefriheten och fri spridning av info/material... vilket skämt!

Där försvann iallafall den sista gnutta respekt man hade för TPB!

När en Far vädjar om hjälp att stoppa spridningen av informationen
och får samma typ av svar som andra fått då börjar man ju undra...

Men hela TBP-gänget är ju bara en bunt med omogna snorungar så vad kan
man förvänta sig egentligen!?!
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-06, 12:06 #15
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Nu är det inte så att dessa som laddar ned torrenten skulle ringa till tingsrätten och beställa hem förundersökningen etc.
De laddar enbart ned torrenten för att se bilderna.

Sen kan man inte skylla på media heller, eftersom det är de anhöriga som har kontaktat dem. Så har jag uppfattat det i alla fall.

Jag förstår att de anhöriga inte vill att bilderna ska spridas, för det kommer de att göra and only god knows what the people do with this pictures.

Nu har jag inte laddat ned torrenten, men var bra nära på att göra det, men ångrade mig innan den hade laddat klart så jag vet inte hur bilderna ser ut, men det kan inte vara en trevlig syn.

The Pirate Bay kunde dra fördel av denna händelse genom att plocka bort filen, genom att gå ut med att deras policys bla bla bla så gör de inte fildelningspolitiken lättare och mer acceptabelt precis, fast en stor majoritet i Sverige är för fildelning.

Detta kommer även helt klart användas mot The Pirate Bay i framtiden och därmed kommer folk få en sämre syn på fildelningen.

Edit: Ändrade ett stavfel
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-06, 12:39 #16
Player Player är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 128
Player Player är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 128
Bara för att något inte är olagligt betyder inte att man måste göra det. Tjäna pengar på obduktionsbilder på mördade barn... vad fan är det för fel på folk? Sen att folk berättigar det med offentlighetsprincipen är ju bara pinsamt. Undrar om samma personer skulle resonera likadant om det var deras egna barn det gällde.
Player är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-06, 12:46 #17
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Sep 6 2008, 12:06
Nu är det inte så att dessa som laddar ned torrenten skulle ringa till tingsrätten och beställa hem förundersökningen etc.
De laddar enbart ned torrenten för att se bilderna.

Sen kan man inte skylla på media heller, eftersom det är de anhöriga som har kontaktat dem. Så har jag uppfattat det i alla fall.

Jag förstår att de anhöriga inte vill att bilderna ska spridas, för det kommer de att göra and only god knows what the people do with this pictures.

Nu har jag inte laddat ned torrenten, men var bra nära på att göra det, men ångrade mig innan den hade laddat klart så jag vet inte hur bilderna ser ut, men det kan inte vara en trevlig syn.

The Pirate Bay kunde dra fördel av denna händelse genom att plocka bort filen, genom att gå ut med att deras policys bla bla bla så gör de inte fildelningspolitiken lättare och mer acceptabelt precis, fast en stor majoritet i Sverige är för fildelning.

Detta kommer även helt klart användas mot The Pirate Bay i framtiden och därmed kommer folk få en sämre syn på fildelningen.

Edit: Ändrade ett stavfel
Jag har skumma igenom mtrl:et och såga inga bilder.. Dvs man måste leta efter dem, antaligen. Det är ca 2000 sidor. Det hade kanske varit 50 som hade laddat ner den här och läst en delar av det.. Tack vare media, så laddar kanske 20.000 ner det här mtrlet och sitter letar efter bilderna. Så media har en skuld i det här..


Men det är ju en del privat bilder t.ex på mamman, en del privata uppgifter från offerens telefoner och sånt.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-06, 13:01 #18
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Sep 6 2008, 12:06
Nu är det inte så att dessa som laddar ned torrenten skulle ringa till tingsrätten och beställa hem förundersökningen etc.
De laddar enbart ned torrenten för att se bilderna.
Varifrån har du fått den idéen?
Jag skulle tro att de flesta som bryr sig om att ladda ner en 3000 sidor förundersökning knappast gör det för några enstaka bilder utan för att de faktiskt är intresserade av målet.
De jag vet som har laddat ner har definitivt inte gjort det för bilderna utan istället skippat dem.
Och om nu världen är fylld av individer som av någon anledning älskar att titta på bilder av mördade barn, är alla med den läggningen för lata eller snåla att beställa materialet från tingsrätten istället?
Finns det inte smidigare källor för dem att hitta sina bisarra bilder från än förundersökningar?

Jag tycker debatten är helt befängd, och medias vinkling är synneligen oärlig.
Man påstår att TPB laddat upp bilderna och nämner inte överhuvudtaget att det faktiskt är en offentlig handling.
Hade man seriöst brytt sig om de anhörigas känslor i frågan hade man väl gjort ett reportage om den etiska problematiken med offentlighetsprincipen?

Det verkar som många tycker att det är bra om vi kan säga att vi har insyn i vad myndigheter sysslar med, men om folk faktiskt nyttjar den möjligheten så är det ett problem och det är hyckleri.
Tycker man att offentlighetsprincipen är bra så är det bra desto fler som faktiskt bryr sig om att granska offentliga dokument och tycker man att den skall avskaffas p.g.a. etiska ställningstaganden skall man ta upp det med de folkvalda, inte TPB.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-06, 13:02 #19
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Intressanta poänger som tas upp här. Media bidrar såklart till spridningen genom att skriva om problemet, anhöriga bidrar själva genom att kontakta medier (?), offentlighetsprincipen är problemet och så vidare.

Det jag finner intressant är följande, offentlighetsprincipen finns av en anledning. Jag har egentligen inget problem med att någon går och hämtar ut bilderna om det nu är så fruktansvärt spännande. Det kräver trots allt lite engagemang. Att media skriver om det ligger lite i deras natur, att en desperat pappa gör ett misstag och kontaktar media känns också som ett nybörjarfel om man inte har vanan inne.

Det som stör mig i ekvationen är att Peter (eller annan person på TPB) sitter ett par sekunder bort från att ta bort hela problemet och väljer att istället skicka ett förolämpande brev till pappan.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-06, 13:11 #20
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 6 2008, 13:02
Det som stör mig i ekvationen är att Peter (eller annan person på TPB) sitter ett par sekunder bort från att ta bort hela problemet och väljer att istället skicka ett förolämpande brev till pappan.
Nu var det väl inte pappan själv som mejlade utan hans flickvän från sitt hotmail och hon lär inte varit den enda som tjatat.
Då medias rapportering har vart uppenbart vinklad så har jag lite svårt att döma TPB's kommentarer utan att ha någon aning om hur resten av korrespondensen sett ut.
Om de har fått mängder med mejl med en oresonlig ton kan jag mycket väl förstå deras svar.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017