Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Försvunna flickan i Dalarna

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-06, 22:32 #11
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Jag tycker det låter smart Marcus! Det är kanske helt enkelt så att ingen har tänkt på detta tidigare?

Tekniskt och kostnadsmässigt borde det ju inte behöva vara så svårt (även om det säkert finns en del mindre problem som måste lösas) så om det fanns sådan utrustning borde man ju ha hört om det och de borde naturligtvis använda den i Dalarna just nu.

Man undrar ju också hur svårt det är att låta en tekniker åka ut och montera upp några "spröt" som itkraft skriver om...
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 22:45 #12
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 254
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 254
Marcus: Handlingskraftigt... bad dem mig komma upp för att hjälpa till och söka skulle jag slänga mig i bilen direkt och åka dit från Stockholm nu på direkten.

Enligt samma polisman jag pratade med så har mobiloperatören gjort allt i deras makt för att hjälpa till att hitta mobilen.
Men just detta med att få till ett mindre sökområde verkar vara omöjligt.

Varför ska så mycket ont hända barnen i vårt samhälle, Jag kan tänka mig andra som förtjänar detta onda mer än våra barn.

Förtvivlad över utvecklingen i samhället där barnen kommer till skada.
tomas70 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 22:45 #13
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by itkraft@Apr 6 2008, 22:14
Kunde givetvis inte låta bli att ringa polisen i Dalarna och förhöra mig om ovanstående.
Enligt personen i telefonen så sitter denna mast otroligt dumt och ska täcka ett ganska omfattande område.
På den aktuella masten finns inga fler sprö´n som kan dela upp sökområdet i mindre sk tårtbitar.
Utan att känna till aktuella masten kan jag med 98% säkerhet säga att det är skitsnack! Man kör aldrig med rundstrålande antenner utan riktade antenner. Särskild med tanke på att masten ska täcka ett så stort område så skulle en rundstrålande antenn inte räcka till (varje antenn klarar oftast bara ca 7 samtal). Sedan om räckvidden på masten är 1-5-14-35 km spelar inte så stor roll för att kunna hitta mobilen för som jag skrev innan går avståndet mast/mobil räkna ut med ca 500 meter noggranhet.

Tydligen är kompetensen hos polisen för liten så att man kan inte göra sånna analyser förrän i efterhand och även hos media som aldrig tar upp sånt här självmant.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 22:49 #14
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Nån som vet vilken mobiloperatör vi pratar om?
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 22:53 #15
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Nån som vet vilken mobiloperatör vi pratar om?
Stod Tele2 någonstans i tidningsartiklarna.

<!--QuoteBegin--Expressen[/i]
Enligt Tele2 går det inte att vara mer exakt i området där telefonen finns. Inte heller kan man se om telefonen förflyttas inom området.[/quote]
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 22:59 #16
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Enligt samma polisman jag pratade med så har mobiloperatören gjort allt i deras makt för att hjälpa till att hitta mobilen.

Enligt personen i telefonen så sitter denna mast otroligt dumt och ska täcka ett ganska omfattande område.
Just sånna uttalanen motsäger sig själva, för om man påstår att mastens stora täckning försvårar letandet så är det fel.
Och mobiloperatören har INTE gjort allt som står i deras makt om dom inte satt ut en provisorisk mast.

En hel dag har gått och polisen vet inte ens vilka tekniska möjligheter dom har. PINSAMT!
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 23:02 #17
cliches avatar
cliche cliche är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 55
cliche cliche är inte uppkopplad
Medlem
cliches avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 55
Citat:
Originally posted by robertsson@Apr 6 2008, 22:49
Nån som vet vilken mobiloperatör vi pratar om?
Enligt Tele2 går det inte att vara mer exakt i området där telefonen finns.
cliche är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 23:04 #18
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av Max
Jag tycker det låter smart Marcus Det är kanske helt enkelt så att ingen har tänkt på detta tidigare?
Det tycker jag låter alldeles för otroligt - att 3 st (minst) på det här forumet skulle ha haft samma fundering under dagen men att ingen av de verkliga "experterna" skulle tänkt tanken. OK att kanske de "vanliga poliserna" inte har koll på detta, men de har ju uppenbarligen varit i kontakt med teleoperatörerna och de måste ju ändå ha koll på vad som är möjligt eller inte.

Känns därför som att det måste finnas något annat hinder. Man kan ju hoppas att det inte är en kostnadsfråga utan att anledningen beror på något mer svårlöst.
Citat:
Tekniskt och kostnadsmässigt borde det ju inte behöva vara så svårt (även om det säkert finns en del mindre problem som måste lösas) så om det fanns sådan utrustning borde man ju ha hört om det och de borde naturligtvis använda den i Dalarna just nu.
Man undrar ju också hur svårt det är att låta en tekniker åka ut och montera upp några spröt som itkraft skriver om...
Min gissning är ju att den där masten helt enkelt inte har tekniskt/fysiskt stöd för fler spröt och att det är anledningen.

Men jag fortsätter inbilla mig att det inte borde vara så svårt att få dit en rörlig mast eller varför inte helt enkelt montera upp ytterligare en mast om det nu skulle kunna hjälpa till i ett steg att hitta henne.

Risken är väl kanske att de gjort bedömningen att inte fokusera arbetsinsatsen på att hitta mobilen eftersom hon antagligen inte är på samma ställe som mobilen. Skulle hon ha mobilen med sig skulle hon väl antagligen hört av sig. Styrks ju av det som Aftonbladet skriver:
<!--QuoteBegin--Aftonbladet[/i]
Flickans cykel hittades övertäckt i närheten av vägen. Den har nu förts till Falun för teknisk undersökning.[/quote] samt
Citat:
Sökandet koncentrerades på söndagen främst till området söder om den plats nära Stjärnsund där man igår kväll hittade lilla Englas cykel flera hundra meter in i skogen.
Men som sagt, bara att hoppas att det hela får ett lyckligt slut oavsett om de hittar mobilen eller inte.

Citat:
Tips till polisen lämnas på telefonnummer 076-1052726.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 23:09 #19
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Inte heller kan man se om telefonen förflyttas inom området
Även det är fel. Eftersom man kan räkna ut avståndet till masten kan man se om detta avstånd förändrats.

Fast än flickan inte svarar inte telefon så är det det absolut hetaste spåret just nu. Chansen är trots allt ganska stor att hon finns i anslutning till mobilen, död eller levande, eller så finns det andra spår på platsen.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 23:14 #20
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Hoppas allt slutar lyckligt. Tycker sånt här är hemskt. Vill inte tänka på hemska senarion. Så vi får verkligen hoppas att hon kommer tillrätta!
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017