Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Försvunna flickan i Dalarna

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-16, 21:10 #141
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Apr 16 2008, 15:10
Jo jag har läst igenom artikeln, men på vad sätt menar du att den motsäger mitt resonemang?
Citat:
Mer än 60 procent av de livstidsdömda bedöms också missbruka alkohol eller andra droger och över hälften bedöms ha adhd.
Där har vi missbruket av droger..
Det står också i samma artikel att
Citat:
De livstidsdömda är svåra att hantera för kriminalvården. Bland samtliga som döms för våldsbrott har 57,7 procent någon typ av personlighetsstörning. Bland de livstidsdömda är siffran hela 72 procent.
Om det då finns 126 livstidsdömda interner och över 50% av dessa (vi säger 55% för exemplets skull) har vuxen-ADHD dvs 69 stycken, så är det alltså även 72% som dessutom har en personlighetsstörning (något som alltså inte har med ADHD att göra) 69 -72% = 19 stycken livstidsdömda mördare som har diagnosen ADHD (utan att även ha en personlighetsstörning).
Mot bakgrund av att det finns uppskattningsvis 460 000 Svenska medborgare med ADHD så motsvarar 19 stycken 0,004% av dessa!!
Men du anser alltså fortfarande att det finns ett samband att dra mellan ADHD och våldsverkare och mördare?

Det anser som du förstår inte jag, bakgrunden är också att om diagnos ställts på mig själv under tidig skolålder, så förvånar det mig inte en sekund om även jag bedömts ha ADHD, dock ingenting jag känt av märkbart i vuxen ålder, mer än att jag kan ha en frenetisk energi att ge vid projekt som intresserar mig mycket (på gott och ont naturligtvis). Jag är däremot en fiende av våld.
Det finns symptomer inom ADHD som kan relatera till våld eller iaf utveckla sig med tiden vid vuxen ålder. Jag tror att du blundar för det.
Okej men du kan inte stå för alla som har ADHD.
Bara för du har haft turen att "klara dig" så betyder det inte att många har haft ett väldigt tufft liv och haft extremt stora svårigheter till vuxen ålder.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 21:36 #142
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Det finns symptomer inom ADHD som kan relatera till våld eller iaf utveckla sig med tiden vid vuxen ålder. Jag tror att du blundar för det.
Naturligtvis finns det väl det, precis som det kan göra det bland vänsterhänta och rödhåriga.
Men det gör Rödhåriga som är vänsterhänta till potentiella mördare för det..

Citat:
Okej men du kan inte stå för alla som har ADHD.
Bara för du har haft turen att "klara dig" så betyder det inte att många har haft ett väldigt tufft liv och haft extremt stora svårigheter till vuxen ålder.
Jag står med det jag skrivit inte för någon som har ADHD - inte heller jag har fått den diagnosen som jag skrev..Men jag håller naturligtvis med om att det finns människor som lever under svårare förhållanden än andra - men jag upprepar mig själv: Jag ser inte våld och mord som synonymt med ADHD!

Men jag tror at vi skulle kunna navelskåda detta i oändlighet och fortfarande stå kvar på samma ställe och som jag ser det så har vi båda vädrat våra ståndpunkter och jag är fullt nöjd med det..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 22:20 #143
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Apr 16 2008, 21:36
Citat:
Det finns symptomer inom ADHD som kan relatera till våld eller iaf utveckla sig med tiden vid vuxen ålder. Jag tror att du blundar för det.
Naturligtvis finns det väl det, precis som det kan göra det bland vänsterhänta och rödhåriga.
Men det gör Rödhåriga som är vänsterhänta till potentiella mördare för det..

Citat:
Okej men du kan inte stå för alla som har ADHD.
Bara för du har haft turen att "klara dig" så betyder det inte att många har haft ett väldigt tufft liv och haft extremt stora svårigheter till vuxen ålder.
Jag står med det jag skrivit inte för någon som har ADHD - inte heller jag har fått den diagnosen som jag skrev..Men jag håller naturligtvis med om att det finns människor som lever under svårare förhållanden än andra - men jag upprepar mig själv: Jag ser inte våld och mord som synonymt med ADHD!

Men jag tror at vi skulle kunna navelskåda detta i oändlighet och fortfarande stå kvar på samma ställe och som jag ser det så har vi båda vädrat våra ståndpunkter och jag är fullt nöjd med det..
Kod:
Naturligtvis finns det väl det, precis som det kan göra det bland vänsterhänta och rödhåriga.
Det är lite annorlunda att jämföra rödhåriga och vänsterhänta, ett väldigt dåligt exempel.
Om man är vänsterhänt eller rödhårig har ingenting med neuromentaliteten att göra.

Men men jag sätter stopp för denna diskussion ang ADHD och våld nu.
För det är ju trots allt OT.
Du hävdar att ADHD och våldsdåd ej är relaterat till varandra men jag hävdar att det kan vara.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017