Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Niqab i skolan?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-02, 12:08 #21
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av robincox Visa inlägg
Varför skulle det vara någon skillnad på att inte ha kläder på sig, ha för mycket kläder på sig, ha rosa kläder på sig osv. Förargelseväckande beteende är vad du själv definerar det som, vilket gör den här frågan så himla svår.

Vad är det som är så förargelseveckande med en naken person i klassrummet? är det den personen det är fel på för att han/hon inte följer våra sociala koder eller är det själva koderna?

Vad är det som är så förargelseveckande med en totalt täckt person i klassrummet? är det den personen det är fel på för att han/hon inte följer våra sociala koder eller är det själva koderna?
Jag har varken sagt att jag stöttar eller inte stöttar ett förbud mot nudism i skolan

Det jag menar på är att hur stor är utbredningen av kulturer där nudism är en stor del? Titta på utbredningen av burkan och niqab, det är en väldigt stor del av jordensbefolkning, tex i afghanistan som har 31 miljoner invåndare är burka och niqab vanligt både i städer och på landsbygden, trots att det inte finns en lag som kräver det.

Om sveriges 9 miljoner invånare skulle börja gå nakna alltid, så skulle det fortfarande vara väldigt många fler som har burka.

Om man ska få ha burka eller niqab i klassrum är en icke-fråga, det är en självklarhet och handlar om att respektera och värna om andra kulturer.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 12:19 #22
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Jag tycker att vi skall förbjuda isbjörnar att äta skumbananer på biografer mellan kl 17.05 och 17.21.

Nej men lite mer seriöst - vi pratar om ett mycket begränsat reellt problem.

Du har helt rätt. Det är knappast ett stort samhällsproblem som är i behov av lagstiftning. Men det handlar inte heller om det. Det handlar om att göra Sverige till ett oattraktivt val för muslimska fundamentalister som vill bosätta sig inom EU. Det vore politiskt inkorrekt att förbjuda en viss grupp människor att flytta hit. Därför löser man det genom att göra så att de inte vill flytta hit, i förhoppningen om att de väljer något annat EU-land istället.

När flera EU-länder lagstiftar om förbud mot burka, så kommer övriga att följa efter. Ingen vill bli sittandes med det som man anser vara Svarte Petter inom invandringsfrågan.

Att just Folkpartiet driver frågan är inte så konstigt. De vill öka invandringen till Sverige och göra reglerna mer liberala. Det här är deras sätt att ändå styra vilka människor som väljer att flyttar hit.

Krasst, men sant. Blir någon upprörd över detta, så skäll inte på mig.

Senast redigerad av Gustav den 2010-12-02 klockan 12:23
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 12:40 #23
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 301
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 301
Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Jag har varken sagt att jag stöttar eller inte stöttar ett förbud mot nudism i skolan

Det jag menar på är att hur stor är utbredningen av kulturer där nudism är en stor del? Titta på utbredningen av burkan och niqab, det är en väldigt stor del av jordensbefolkning, tex i afghanistan som har 31 miljoner invåndare är burka och niqab vanligt både i städer och på landsbygden, trots att det inte finns en lag som kräver det.

Om sveriges 9 miljoner invånare skulle börja gå nakna alltid, så skulle det fortfarande vara väldigt många fler som har burka.

Om man ska få ha burka eller niqab i klassrum är en icke-fråga, det är en självklarhet och handlar om att respektera och värna om andra kulturer.
Jag menade inte att påstå att du var för ett nudistförbud, ber om ursäkt om du trodde det. Jag tog upp det exemplet bara för att jämföra med.

Jag tror det är som du säger att ju "vanligare" någonting är, desto mer accepterat är det, vilket leder till att fler skulle acceptera en elev klädd i niqab än en naken elev. Men det innebär även att fler skulle acceptera en jeansklädd elev än en elev i niqab osv.

Är det ok att man visar mest acceptans till de som är vanligast? Till den frågan skulle jag direkt svara nej men samtidigt så är jag för ett förbud mot nudism i skolan, jag vet inte om jag är för ett förbud mot burka och niqab i skolan.

Är jag då en dålig människa som ser ner på nudister? Är de som är för ett förbut mot niqab dåliga människor som ser ner på den delen av islam?
robincox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 12:44 #24
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 301
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 301
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Du har helt rätt. Det är knappast ett stort samhällsproblem som är i behov av lagstiftning. Men det handlar inte heller om det. Det handlar om att göra Sverige till ett oattraktivt val för muslimska fundamentalister som vill bosätta sig inom EU. Det vore politiskt inkorrekt att förbjuda en viss grupp människor att flytta hit. Därför löser man det genom att göra så att de inte vill flytta hit, i förhoppningen om att de väljer något annat EU-land istället.

När flera EU-länder lagstiftar om förbud mot burka, så kommer övriga att följa efter. Ingen vill bli sittandes med det som man anser vara Svarte Petter inom invandringsfrågan.

Att just Folkpartiet driver frågan är inte så konstigt. De vill öka invandringen till Sverige och göra reglerna mer liberala. Det här är deras sätt att ändå styra vilka människor som väljer att flyttar hit.

Krasst, men sant. Blir någon upprörd över detta, så skäll inte på mig.
Man behöver nog inte vara en muslimsk fundamentalist för att man väljer att bära niqab, är det verkligen så att en muslimsk kvinna själv har valt att bära sin niqab så är hon och hennes familj mer än välkommna hit. Men är det så att hennes familj och släktingar tvingar henne att bära niqab mot sin vilja så är inte de som tvingar henne välkommna till Sverige anser jag.
robincox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 12:44 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos Visa inlägg
Det stämmer.

Nu skall jag bege mig till Arlanda för att åka till Belgien, ett land utan den förtryckande burkan och niqaben (http://news.bbc.co.uk/2/hi/8652861.stm). Kikar in i tråden på måndag när jag är tillbaka i Sverige.
Ett land med starka främlingsfientliga krafter, ett land där fransmän inte kan ta samma buss som flamländare, ett land i ständig politisk kris, ett land med en tämligen rasistisk polis i ett par av huvudstadens polisdistrikt, ett land som får kritik på en rad punkter av FN:s råd för mänskliga rättigheter osv. Belgien är en perfekt förebild på alla sätt och vis
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-02 klockan 12:50
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 12:56 #26
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det handlar om att göra Sverige till ett oattraktivt val för muslimska fundamentalister som vill bosätta sig inom EU.
Be aware, the muslims are comming - and they are all evil!

Jakten på terrorister är lite som häxjakten vi hade för 500 år sedan, fast istället för fattiga kvinnor och barn är det nu stackars människor som flyr från krig, religion, diktaturer, våld och annat som det är utsatta. Börja se dem som individer istället för ett kollektiv. En kvinna som bär burka eller niqab är inte en fundamental muslim, hon bär inte bomber under sin dress, hon vill inte äta upp dina barn. Hon är däremot säkerligen mycket ensam i sin värld och hon önskar säkert att hon kunde få vara lika fri som svenska kvinnor. Att inte låta sådana människor få komma hit är att aldrig de dem en chans. Om vi bjuder in dem i vårt samhälle så kan det hända att hon tar av sig sin burka en dag, om vi isolerar oss från dem skapar det bara motsättningar som bygger upp hat.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 13:02 #27
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av robincox Visa inlägg
Jag är väldigt kluven i den här frågan, dels så tycker jag att var och en ska få klär sig som han/hon vill men samtidigt så är frågan, kan man vara säker på att det verkligen är hennes egna opåverkade val?

För mig så är Niqab en symbol för kvinnoförtryck.
Allt handlar ju om kommunikation både i skola och arbete, man måste ju se den man pratar med för att kunna kommunicera, dem får helt enkelt acceptera att det är så i vårat land.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 13:08 #28
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av robincox Visa inlägg
Jag menade inte att påstå att du var för ett nudistförbud, ber om ursäkt om du trodde det. Jag tog upp det exemplet bara för att jämföra med.

Jag tror det är som du säger att ju "vanligare" någonting är, desto mer accepterat är det, vilket leder till att fler skulle acceptera en elev klädd i niqab än en naken elev. Men det innebär även att fler skulle acceptera en jeansklädd elev än en elev i niqab osv.

Är det ok att man visar mest acceptans till de som är vanligast? Till den frågan skulle jag direkt svara nej men samtidigt så är jag för ett förbud mot nudism i skolan, jag vet inte om jag är för ett förbud mot burka och niqab i skolan.

Är jag då en dålig människa som ser ner på nudister? Är de som är för ett förbut mot niqab dåliga människor som ser ner på den delen av islam?
Jag skulle bara förtydliga så att ingen annan tror det

Jag håller med dig om att det är en svår balansgång om vad man ska acceptera eller inte, men jag tror att alla i det långa loppet tjänar på att acceptera andra kulturer och seder, så länge det inte skadar någon. Mig veterligen så finns det ingen bevisning för att niqab eller burka skadar någon, inte heller islam eller muslimer i generellt för den delen.

Ska jag följa min egen teori om att acceptera saker så ska jag också respektera förslaget om att inte få ha niqab i skolan, vilket jag gör, jag respekterar det som förslag och det betyder inte att jag gillar det, eller tycker att de som har lagt fram det är särskilt öppensinnade människor.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 13:08 #29
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Allt handlar ju om kommunikation både i skola och arbete, man måste ju se den man pratar med för att kunna kommunicera, dem får helt enkelt acceptera att det är så i vårat land.
Med din inställning så utbildar vi svenskar inte följande människor:
* folk som är blinda
* folk som är döva
* folk som är stumma
* folk som har bandage i ansiktet
* och framförallt inte folk som pluggar på distans

Det faller på sin egen orimlighet. :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 13:09 #30
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Med din inställning så utbildar vi svenskar inte följande människor:
* folk som är blinda
* folk som är döva
* folk som är stumma
* folk som har bandage i ansiktet
* och framförallt inte folk som pluggar på distans

Det faller på sin egen orimlighet. :-)
+1! asbra resonemang!
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017