Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


IE9 släppt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-15, 20:59 #1
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Standard IE9 släppt

Så har den officiella versionen av IE9 släppts. Så nu har man ännu en browser som man måste ta hänsyn till när man utvecklar.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 21:42 #2
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Stort steg framåt för mänskligheten.

Vilka versioner av Windows kommer få IE9?
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 23:19 #3
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
vista och win7 är det som får ie9. Dags att uppgradera till jquery1.5.1 också, då 1.5 inte fungerar i ie9.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 23:32 #4
Alan Alan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 72
Alan Alan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 72
Betyder detta att vi kan skita i IE7 eller finns det för många XP-användare som kör det?
Alan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-16, 06:56 #5
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Lite glada får vi väl ändå vara för att även Microsoft numer släpper webbläsare som (mer eller mindre) följer gällande standard! Dock kan man nog inte ignorera IE7 riktigt än. IE6 däremot kan ju fara och flyga! ;-)
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-16, 09:53 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Alan Visa inlägg
Betyder detta att vi kan skita i IE7 eller finns det för många XP-användare som kör det?
Näe, IE7 kommer vara med länge till. IE6 däremot kan vi skrota nu tycker jag.

IE9 var efterlängtad.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-16, 10:08 #7
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Efterlängtat!

Äntligen släpper M$ en webbläsare som följer standard och kan rendera sidor ordentligt(från vad jag hört i alla fall, har en testat).
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-16, 11:54 #8
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av Luncode Visa inlägg
Microsoft har fått väldigt mycket gratisreklam i och med att många bygger upp någon sorts hype kring IE9 (kolla bara IDG, som släpper minst en artikel om dagen om den). Men jag tror ändå att man kommer fortsätta tappa marknadsandelar i samma takt som innan. Vanligt folk kommer efterfråga vettiga renderings- och javascriptmotorer allt mer de närmaste åren, eftersom utvecklare börjar bli så nyfikna på möjligheterna med tekniker som Canvas, WebGL, WebSockets, Web Workers, File API och så vidare. IE9 stöder visserligen Canvas, men folk kommer förhoppningsvis ändå söka sig till andra webbläsare för bättre resultat.

Kanske till största nackdel för Microsoft är att man inte släpper löpande uppdateringar till IE på ett smidigt sätt, vilket görs till normala webbläsare. Innan man har hunnit få ut IE10 tror (och hoppas) jag att man har tappat ytterligare en stor bit av marknaden.
Alltså, vad är det med detta Microsoft-hat?

IE9 är en riktigt bra webbläsare (även om jag föredrar Google Chrome) och på vissa punkter ledande - framför allt att de använder grafikkortet för att rendera tung grafik. Några av de sakerna du nämner är "Working Drafts" vilket innebär att de kommer förändras när de väl blir rekommendationer. IE9-teamet har sagt att de tänker inte implementera dessa förrän de blir riktiga standarder för annars tvingas webbutvecklare koda om stora delar när det sker förändringar i rekommendationen.

Man ska komma ihåg att HTML5 är ingen komplett standard idag, den är bred och omfattande så det kommer ta tid innan den är helt färdig (2014 tror jag man beräknade att den skulle vara färdig).

Tycker det är lovärt att Microsoft satsar på riktiga standarder än standarder som troligtvis kommer att ändras i framtiden. Går ju även rykten om att de kommer att utannonsera IE10 nu i april på MIX så de kommer nog försöka snabba upp releaserna med IE.

Edit: Tycker även detta är ett bra inlägg ang. IE9:
http://www.istartedsomething.com/201...ading-the-web/

Är som sagt Google Chrome hardcore användare men är glad för IE9 då det kan pusha på GPU-accelerering i Chrome

Senast redigerad av Spindel den 2011-03-16 klockan 12:16
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-16, 12:54 #9
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av Luncode Visa inlägg
Microsofthat? Hittar en inte ett enda påstående i mitt inlägg som ens skulle kunna vara i närheten av att tolkas som hat.

HTML(5) kommer aldrig att bli "färdigt". Det är en löpande utveckling som webbläsarutvecklarna (och en del andra organisationer i branschen) själva står för. Microsoft verkar inte vilja vara särskilt delaktiga i denna utveckling. Precis som du säger så väntar man hellre flera år med implementering av nya tekniker, istället för att komma med nya idéer och innovationer som Google, Mozilla, Apple och Opera gör.

Ta Canvas som exempel. Det tog sex år för Microsoft att fixa stöd, sedan de första vettiga implementeringarna gjordes i Gecko och WebKit (även om prestandan på javascriptmotorerna för sex år sedan inte var riktigt tillfredsställande). Väntar man lika länge med exempelvis WebGL tror jag att man verkligen kommer få bita i det sura äpplet den här gången. Det går inte glida i webbläsarbranschen längre .
"Hat" i form av att du hoppas att det går dåligt för dem, än att istället hoppas på att de implementerar rätt saker snabbt och enligt standard.

Sedan är jag inte så säker på att WebGL kommer slå igenom. OpenGL har ju knappt slagit igenom. Tror nog då snarare på Flash 3D. Allt beror väl på vad folk anser enklast att utveckla till (därför DirectX är populärare än OpenGL idag, för att det är enklare att få snyggare resultat).
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-16, 16:11 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Som webbutvecklare och webbdesigner så är det ju svårt att undvika att bygga upp ett visst "hat" emot IE och Microsoft. Man har många gånger suttit åtskilliga timmar med att fixa och fulhacka för att sidorna ska fungera som det är tänkt även i IE.

IE har under många år varit en bromskloss för hela utvecklingen på webben. Eftersom IE kommer med och är förinstallerat på nästan alla datorer som säljs är det ju inte konstigt att de har en så stor marknadsandel. På grund av det kan man ju inte bortse ifrån IE när man utvecklar webbapplikationer som ska fungera för alla vilket har bromsat utvecklingen och begränsat vad man kan göra på webben.

Därför vill man inte direkt lyckoönska IE för jag ser inte hur det skulle kunna bli de som ligger i framkant för att utveckla webben med tanke på deras historik och deras mentalitet. IE9 är dock ett stort steg i rätt riktning och det är ju självklart mer än välkommet.

Jag tror verkligen att WebGL är framtiden. Flash har aldrig varit ett bra alternativ för rörlig media på webben och kommer heller inte att bli det i framtiden. WebGL känns som det naturliga valet nu när fler och fler tyngre applikationer flyttas ut på webben och i molnet.

Senast redigerad av pelmered den 2011-03-16 klockan 18:04
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017