Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Om de nya gTLD:erna (2013-2015)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-05-11, 00:42 #31
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av CotopaXi Visa inlägg
Jag är också rejält skeptiskt. Mycket beror nog på hur the big G väljer att ranka dessa mot t.ex .com-motsvarigheten. Tror det tar några år innan det känns normalt för en vanlig användare att skriva in dessa i adressraden.
Jag tror också det. .COM och respektive landsdomäner kommer vara obestridda kungar länge till.

Däremot tror jag att de nya TLD:erna kommer funka hyggligt i sökmotorerna. Jag har redan sett vissa tecken på det. Jag har inte sökmotorsoptimerat min egen "Fancy dot Domains" ett skvatt men tycker mig se att den ligger hyggligt till om man söker på dessa nyckelord i internationella Google. Bara som ett enstaka exempel.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2014-05-11 klockan 00:48 Anledning: Ett tillägg
Captain Thailand är inte uppkopplad  
Oläst 2014-05-12, 03:05 #32
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Lite om hur Google klassar de nya domänerna:

http://www.domaininvesting.com/googl...tlds-as-gtlds/
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad  
Oläst 2014-05-12, 03:58 #33
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av CotopaXi Visa inlägg
Jag är också rejält skeptiskt. Mycket beror nog på hur the big G väljer att ranka dessa mot t.ex .com-motsvarigheten. Tror det tar några år innan det känns normalt för en vanlig användare att skriva in dessa i adressraden.
Matt Cutts om de nya gTLDs:
https://plus.google.com/+MattCutts/posts/4VaWg4TMM5F

Alltså, en .PHOTOGRAPHY domän kommer inte ha nån som helst fördel för nyckelordet 'photography' gentemot en .com, .net or whatever. Men det var det väl ingen som trodde heller, eller?
WebboT är inte uppkopplad  
Oläst 2014-05-12, 05:58 #34
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Matt Cutts om de nya gTLDs:
https://plus.google.com/+MattCutts/posts/4VaWg4TMM5F

Alltså, en .PHOTOGRAPHY domän kommer inte ha nån som helst fördel för nyckelordet 'photography' gentemot en .com, .net or whatever. Men det var det väl ingen som trodde heller, eller?
Hmm, Nedan i min signatur ser du en klickbar domän, men den behöver man inte besöka, utan:

1. Gå till Google.com (inte .SE)

2. Sök på "Fanc* *omains" och se resultatet i SERP.

Jag har ej sökmotoroptimerat sidan. Nu är det förvisso många andra faktorer som styr resultatet (sidans titel, nyckelord etc), men jag är rätt övertygad om att domännamnet spelat in. För det kan ju knappast bara vara "fancy" det rankar på.

OBS! Sorry att jag använder en egen domän. Om detta anses som egenreklam (vilket inte på något sätt är syftet) blir jag inte det minsta sur om någon censurerar eller tar bort inlägget. Tyvärr finns det så få publika sidor med de nya domänerna ännu, så jag känner inte till andra att visa motsvarande i SERP med.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad  
Oläst 2014-05-12, 06:40 #35
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Jag vill tillägga att jag givetvis inte tror att: blablabla.domains kommer fungera bättre än blablabladomains.com i SERP, men kanske ungefär lika bra?!
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad  
Oläst 2014-05-12, 07:58 #36
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hmm, Nedan i min signatur ser du en klickbar domän, men den behöver man inte besöka, utan:

1. Gå till Google.com (inte .SE)

2. Sök på "Fanc* *omains" och se resultatet i SERP.

Jag har ej sökmotoroptimerat sidan. Nu är det förvisso många andra faktorer som styr resultatet (sidans titel, nyckelord etc), men jag är rätt övertygad om att domännamnet spelat in. För det kan ju knappast bara vara "fancy" det rankar på.
Det är ju kanske ingen särskilt attraktiv sökterm? Sedan premieras också nytt innehåll och du har säkert länkat in den lite? Du får allt hitta flera mer relevanta exempel om du verkligen vill visa något. Det är ju ganska enkelt att ranka bra på "single collembola dads" eller någon annan konstlad term
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2014-05-12 klockan 08:00
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2014-05-12, 08:20 #37
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Självklart är det ingen attraktiv term och det har jag heller aldrig hävdat. Vad jag försöker påvisa är enbart att även gTLD:n verkar spela viss roll, till motsats om vad som uttrycktes i ett tidigare inlägg.

Jag förväntar mig att ranka på betydligt bättre nyckelfraser när jag utvecklat sidan klart och tar tag i SEO:n

Om jag hittar en annan sida med konkurrensutsatta nyckelord lovar jag att posta den. Jag tror det kan ta ett tag. Som med alla (nåja) nya webbplatser.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad  
Oläst 2014-05-12, 08:45 #38
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Tillägg:

Jag har inte som agenda att propagera för dessa domäner innan man kan börja utskilja sett resultatet och framgången/bakslaget (det lär ta ett år). Tvärtom tar alla som går på detta tåget en chansning.

Att jag personligen bokar många är självklat förknippat med ett risktagande (några tiotusentals kronor), men jag känner mig lite mindre osäker nu än i februari när allt var supernytt. Dessutom tror jag att exempelvis .SHOP, .CLUB, .SITE och .WEB kommer gå betydligt bättre än vissa märkliga domänändelser, som jag rentav tror kommer försvinna.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad  
Oläst 2014-05-12, 09:21 #39
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 242
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 242
Det är nog ingen som köper en domän för att den skulle ranka lättare på vissa sökord på google.

Så om du t.ex har den fiktiva domänen www.poker.guide och antingen hamnar högt på serpen pga innehållet och SEO eller köper googlereklam så du hamnar på första sidan så är det fler som klickar på den än på en sajt som kanske heter fancy.domains om den råkar ligga på första sidan om man söker på just orden poker och guide.

Det måste väl finnas nån vettig anledning till att det finns handel med domäner över huvudtaget? Domänen är ju varumärket du marknadsför.

Tror absolut att om du har en domän som innehåller sökorden så kommer den att klickas på mer än en domän som inte innehåller sökorden.
erebos är inte uppkopplad  
Oläst 2014-05-12, 09:48 #40
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Det är nog ingen som köper en domän för att den skulle ranka lättare på vissa sökord på google.
Förr gjorde man det. För 15-16-17 år sedan var det simpelt att topplacera en .COM etc som enbart innehöll nyckelfrasen. Dels för att konkurrensen var hundra gånger mindre, dels för att sökmotorernas algoritmer var betydligt mindre sofistikerade då.

Men nu är det 2014 och det är annat som är viktigare.

Personligen tror jag att en (annan) fiktiv framtida domän som "GAY.SEX" kommer vara attraktiv och dyr pga:

1. Kort domän
2. Mycket lätt att komma ihåg
3. Domän och TLD bildar tillsammans en fras med väldigt hög sökfrekvens
4. Mycket eftertraktat och populärt nyckelord
5. Relativt attraktiv TLD (om man får tro statistiken beträffande för-bokningarna)
6. Funkar (förmodligen) bra i Googles SERP

Men kommer Gaysex.com vara mer eftertraktad och "dyrbar" om tio år? Jag är rätt övertygad. .COM är ohotad kung och det kommer ta lång tid att ändra på detta faktum.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017