Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


WebAdministratorn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-25, 21:08 #11
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Hmm nu vet jag inte om jag ska ge mig i kast med detta, då jag lite försvarar säljaren i detta läge:

Om jag förstår det hela rätt har en säljare ringt upp din chef och erbjudit denne att registrera 2 eller 3 ? domäner med pekning. Detta är överenskommelsen som gjorts och som bekant dessa aktörer alltid bandar som bevis.

Ok, ett muntligt avtal har ingåtts mellan två juridiska parter.

Nu verkar det som du endera gör något på eget bevåg eller har fått i uppdrag av din chef att försöka dra er ur detta avtal.

Om dessa domänsäljare läser denna tråd och därigenom kan påvisa att ni uppsåtligt bryter avtalet kan det vara frågan om "bedrägligt beteende" alt . "bädrägligt sätt att undgå betalning" och om jag inte minns helt fel finns fängelse i max 2 år med i straffskalan.

Så juridiskt sett är det vad jag förstår bara en part som är olaglig (vad som skrivits i detta forum iaf) och det är du eller din chef som tycker att han blivit lurad, men som egentligen bara försöker sig slingra sig undan ett avtal han ångrar. sen är det också rekommenderbart att ni inväntar måndag med en WHOIS på de olika domänerna - då det kan ta upp till 72 timmar innan status uppdateras hos flera tlder. (det skulle alltså inte förvåna mig det minsta om Loopia tar kontakt med dig och meddelar att domänen du beställt redan var registrerad) Det har hänt förr med Loopia.

För avtal mellan två företag i Sverige (såväl för produkt som tjänster) gäller endast köplagen. Det finns inte heller någon Distanköplag eller "ångerveckor"som du refererar till för Företag utan det är ett kompliment till Konsumentköplagen och är alltså endast till för att stärka privatkonsumenters skydd.


En liten parantes också:
Jag hittade även ett sakfel beträffande telefoninspelningar. Det är riktigt att endast ena parten skall vara medveten om inspelningen MEN det är en av två juridiska parter dvs detta kan överlåtas från företag till anställd, då samtalet utförs från företagets telefon eller i klartext: Din chef har laglig rätt att spela in ditt samtal med din fru eller kund - utan att du vet om det.

Jag ber om ursäkt - jag vill inte skriva någon på näsan, jag har bara tendens att skriva små noveller när jag sätter fart :/

Hoppas att det hjälpte något.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 21:34 #12
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
jokkoapa: Tack för ett väl författat inlägg. Du har rätt på många punkter och det är sant att man kan tolka mitt och min uppdrag-givares beteende som att vi försöker "slingra oss" ur avtalet. Men jag skulle vilja se det som att vi försöker skydda oss från att bli lurade, eftersom det inte kostar X antal tusen kronor att registrera och peka en domän.

Men vad jag fortfarande inte är på det klara med är vilken typ av avtal som ingåtts. Är det verkligen så att en företagare är sämre skyddad som du skriver? Jag är ingen företagsjurist så upplysning är bra.

Och rörande Loopia så har jag fått användarnamn, lösen osv. för en domän, och besked på telefon om att de andra två inte gick att beställa (även om det inte fanns uppgift om whois). Och jag har svårt att se hur berörd säljare skulle kunna få ut något av den här trådens innehåll.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 21:54 #13
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
Jag har kollat upp företaget i fråga lite snabbt på nätet, men jag har inte hittat så mycket. Det jag har kommit fram till är att webadministratorn är ett filialbolag till EU Web international ltd som är ett engelskt bolag som startades i mars 2005.
Man kan också läsa på nic.se:s sida att de varnar för webadministratorn som enligt nic.se är ett oseriöst företag.

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 22:29 #14
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
De brukar vara rätt snabba på att registrera namn - även innan kunden svarat ja i vissa fall.

Jag tror det är så att i de fall där vi blivit inblandade har vi hunnit registrera namnet åt kunden i cirka 70% av fallen. Det här gäller alltså kunder som bett att få tänka på saken och kontaktat oss så fort EU Webs säljare lagt på luren.

Så det är mycket möjligt att de faktiskt hunnit registrera ett par alternativ.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 22:32 #15
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
1337 -

Som jag sa så försöker jag inte skriva nån på näsan utan snarare få dig (och andra) att stanna till och tänka, istället för attlättvindigt "köpa" inlägg som - "vägra betala" eller polisanmäl dom" osv - för det slår oftast en själv i ryggen.

Samtliga avtal muntliga som skrivna som ingås i Sverige mellan två näringsidkare finns reglerade i Svensk Köplag. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM

Företag är mindre skyddade än privatkonsumenter, eller snarare privatkonsumenter i Sverige har ett av de bästa skydden i hela världen.

Rent juridiskt så har ni inte blivit lurade - eller din chef har ingått ett affärsavtal, som initieras av att säljaren godtar uppdraget att utföra en registreringstjänst i din chefs namn (såvida inget annat avtalats). Och eftersom du nu har reggat en av de tre domänerna själv kan det bli riktigt kruxigt och knöligt, förutom det ni riskerar ha gjort er skyldiga till i form av uppsåtliga avtalsbrott. Det jag fnular på är så kallad "succesiv leverans": eftersom ni avtalat 3 domäner men ni har åsamkat säljaren inkomstbortfall då ni omöjliggjort detta, kan det vara tal om att säljaren levererar 2 enligt avtalet nu OCH den tredje när det finns möjlighet för leverans (sannolikt om 2 år om det är en .nu .se eller cno det är frågan om) och juridiskt sett står avtalet fortfarande fast.

Men låt oss hoppas att ni slipper det och att dom inte så knussliga. Blir det tal om nåt sånt är det bästa för er att "be om ursäkt och hävda missförstånd" litegrann spela blåögd och lite i stilen "jag vet inte jag jobbar bara här" - vanligtvis fungerar det bättre än att ha en avig aggresiv attityd. Ofta känner dessa till sina bitar i lagar och regler bättre än den bästa toppadvokat som kan köpas för pengar !

Beträffande vad dom kan kolla och inte - hmm dom behöver ju faktiskt bara göra ett namnuppslag och se att domänen är registrerad på er...efter at tni ingått avtalet.

Men men jag hoppas att allt löser sig till det bästa och jag vill inte måla fan på väggen.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 22:57 #16
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Att använda Loopia för domänregistrering i samband med att försöka hinna före någon annan som är på gång med en beställning är ju inte det allra bästa. Loopias beställningsprocess kan ta upp till någon timme innan man ens fått fakturan som ska betalas innan de överhuvudtaget skickar iväg en beställning.

T.ex. Enom eller Godaddy är då att föredra eftersom de genomför registrering omgående efter betalning, dvs betydligt snabbare än Loopia som enligt tidigare uttalande inte vill ge den typen av tjänst till sina domänkunder även om man använder "direktbetalning".
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 23:02 #17
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
I den här tråden hittar jag ingen som föreslaget polisanmälan etc. Men du menade väl generellt hur svaren brukar vara på motsvarande frågor jolloapa?
Utan att fördjupa de juridiska aspekterna på det hela eller vad vilka råd som ges så skall priset , utan att försvara dem, sättas i relation till vem som gör arbetet.
Visst går det att skaffa ett domännamn för en bråkdel av den summan de begär. Men vem skall utföra arbetet?
Kunden har uppenbarligen ingen kompentens att hantera domäner. Så någon skall göra det åt honom, denna någon skall ha betalt.
Även om arbetet med att beställa tre domäner och peka dem till rätt ställe inte tar så lång tid så är det någon som skall ha betalt för att göra det. Ur kundens synpunkt är det så enkel tjänst, han betalar och slipper hanteringen och vet exakt vad kostnaden är.
Priset ja, det är högt men sätt inte 1.800:- i relation till 160:- som en domän kostar. För det är inte hela sanningen.
Fast arbetar man gratis åt sina kunder så visst...
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-26, 00:10 #18
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 334
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 334
Jokkoapa,
Nu var det frågan om en välkänd typ av bedrägeri där säljaren hävdar att
Citat:
någon" var intresserad av .com/.net och .nu-versionerna av den .se-adress vi använder idag.
Frågan är om man inte kan tvinga företaget att bevisa detta?
zpD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-26, 00:11 #19
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Hubbert - huvet på spiken. Du har helt rätt, givetvis avsåg jag generella björntjänst-svar som brukar florera på wn.

Jag håller även med till 100% beträffande prissättning av utförda tjänster.
Min utgångspunkt är alltid att man kan hitta säljarens erbjudna produkt eller tjänst både till ett högre och ett lägre pris. Sen kommer 3 snabba sekunder innan beslut grundat på följande:
1. Är det viktigt för mig att köpa den här produkten/tjänsten?
2. Är priset viktigt ?
3. Kan jag utföra detta själv eller hitta det billigare ?
4. Hur lång tid och vad kostar min tid vs. säljarens pris ?

Jag ville inte gå in på prisbild och skillnad mellan webbhotellet Loopia som köper kunder med underprisdomäner och uppsökande säljare. Men det är klart att olika tjänster betingar olika prisnivåer.

(Enligt uppgift är det ca 33% av Loopias .se-kunder som även köper webhotell där. som i runda slängar kostar 2000 år 1. Dom "köper" alltså sina kunder genom att erbjuda .se-domäner under sina egna inköpspriser, men statistiskt sett tjänar dom 666 per .se-domänsköpare. Inte märkvärdigare ekvation än att få en gratis telefon vid 24-månaders abb.) Kärnan i detta är att alla verksamheter måste vara inkomstbringande för att överleva.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-26, 00:21 #20
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by zpD@Nov 26 2005, 01:10
Jokkoapa,
Nu var det frågan om en välkänd typ av bedrägeri där säljaren hävdar att
Citat:
någon var intresserad av .com/.net och .nu-versionerna av den .se-adress vi använder idag.
Frågan är om man inte kan tvinga företaget att bevisa detta?
Hmm det där är knepigt av flera orsaker: Dels är det helt omöjligt att bevisa att dom inte har en intresserad kund/eller en pappersbeställning - för nej hur ska du kunna tvinga till dig något sånt ? Du har fått ett erbjudande av dom och normal företagskutym är åtminstone i min värld att inte läcka kunddata!?

Sen tappar frågan fokus litegrann: Säljaren har (oavsett om hans kund är äkta eller ej) en påstådd kund som vill ha denna produkt/tjänst. Vill jag som köpare ha hans erbjudande eller inte. Det är ju bara kunden som kan svara på detta. Och vad jag förstår så är domänsäljarna som ringer runt sådär ganska slipade och "tvingar" aldrig fram något, utan låter beställningarna komma från kunden (Det är väl hela idén med att spela in samtalen så att de håller som bevisning).
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017