Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


pengarna rullar in, vad göra?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-15, 20:50 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av design.se Visa inlägg
Intressant. Undrar dock en sak. Det där holding bolaget är alltså ett AB? Måste ordet holding ingå i namnet?
Namnet har ingen som helst betydelse, men alla bolag som jag rapade upp ska vara Aktiebolag.

Vidare så är en lite intressant kuriosa att om man först bildar holdingbolaget (eller moderbolaget i koncernen som det även kallas) så kan man sedan använda aktiekapitalet för att bilda första dotterbolaget utan att tillföra mer pengar i koncernen! (jag fuskar lite i resonemanget eftersom det finns en del registreringsavgifter och annat småskit som jag struntar i nu).

Då har varje bolag 50 000 I AK men hela koncernen har oxo 50 000 i AK!!!!

När andra dotterbolaget skapas från holdingbolaget så måste man ha mer AK i holdingbolaget först.

Om sen dotterdotter-bolaget startar ett nytt AB så kan detta fortsätta i felra led.

Du kan mao starta ett Holdingbolag med 150 000 i AK och 3 egna dotterbolag med vardera 50 000 i AK. Med en total kapitalinsats på 150 000 i AK fast du då har 4 Aktiebolag i koncernen.

Detta lilla "fenomen" beror på att när man bildar ett dotterbolag så för man över likviditet från bankkontot till dotterbolaget och detta bokförs då som en tillgång i dotterbolag i balansräkningen.

Ett nybildat bolag kanske har två poster i balansräkningen:

Holdingbolaget
1920 Bank +50 000 SEK
2081 Aktiekapital -50 000 SEK



Efter bildandet av ett dotterbolag så ser balansräkningen ut så här i Holdingbolaget:

Holdingbolaget (moderbolag i koncernen)
1311 Andelar i svenska dotterföretag, +50 000 SEK
1920 Bank +0 SEK
2081 Aktiekapital -50 000 SEK


Dotterbolaget (100% ägt av moderbolaget)
1920 Bank +50 000 SEK
2081 Aktiekapital -50 000 SEK




Om man vill ha 3 dotterbolag så borde det se ut ungefär så här:


Holdingbolaget (moderbolag i koncernen)
1311 Andelar i svenska dotterföretag, +150 000 SEK
1920 Bank +0 SEK
2081 Aktiekapital -150 000 SEK


Dotterbolag A (100% ägt av moderbolaget)
1920 Bank +50 000 SEK
2081 Aktiekapital -50 000 SEK

Dotterbolag B (100% ägt av moderbolaget)
1920 Bank +50 000 SEK
2081 Aktiekapital -50 000 SEK

Dotterbolag C (100% ägt av moderbolaget)
1920 Bank +50 000 SEK
2081 Aktiekapital -50 000 SEK


Man ska m.a.o. inte bara summera ihop en koncrns olika dotterbolag och tro att man får en rättvisande bild av tillgångarna. Normalt gör större koncerner även en separat redovisning av hur resultat och balansräkning ser ut för koncernen respektive moderbolaget.

Man kan även skattemässigt föra över tillgångar mellan de olika bolagen i koncernen utan att fakturera mellan dem, rena överförainga kallas "koncernbidrag". Så om du har förluster i et dotterbolag så kan du enkelt föra över vinster från ett annat vinstgivande dotterbolag så du jämnar ut resultat och därmed även skatten (jag vet dock inte om det räcker att man upprättar koncernredovisningen och man kan fixa detta där eller om man verkligen måste föra över tillgångarna fysiskt).

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-15 klockan 20:58
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 22:08 #12
addiction1 addiction1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 209
addiction1 addiction1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 209
ConnyWesth: Jag har en fråga till dig.
Jag vet att man är skyldig att betala skatt för det man har lånat vid en avveckling av företaget. Men sålänge det inte sker någon avveckling kan man låna pengar från bolaget "skattefritt".

//MVH

Senast redigerad av addiction1 den 2010-10-15 klockan 01:41
addiction1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 22:14 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Nimoore Visa inlägg
Vad jag förstår så kan jag initialt kan ha egen verksamhet i holdingbolaget även om syftet främst är att äga andelar i andra bolag. Så rimligtvis borde jag kunna starta upp holdinbolaget med samma funktionalitet som det företagande jag har idag då, dels en konsultroll dels varuförsäljning. Eller är det något du ej rekommenderar?
Det innebär en större risk att ha en aktiv rörelse i moderbolaget, eftersom om det bolaget går i KK så tappar du kontrollen över hela koncernen, men om ett dotterbolag går i KK så gäller konkursen enbart det bolaget, moderbolaget påverkas inte.

Så på så sätt är det bra att moderbolaget är en passiv ägare av dotterbolagen. Men man får göra en avägning om man har likviditet så det räcker eller om man är tillräckligt försiktig för att det inte ska bli problem.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 22:17 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av addiction1 Visa inlägg
ConnyWesth: Jag har en fråga till dig. Om man har ett Aktiebolag som är komplementär för ett Kommanditbolag. Är det ett bra upplägg om man vill låna pengar från bolaget (kommanditbolaget) eftersom man inte kan låna pengar från ett aktiebolag? Pengarna kommer givetvis in i Kommanditbolaget direkt.

Jag vet att man är skyldig att betala skatt för det man har lånat vid en avveckling av företaget. Men sålänge det inte sker någon avveckling kan man låna pengar från bolaget "skattefritt".

Vad tror du om det upplägget? Vad är för och nackdelar med att låna pengar från företaget?

//MVH
Det är en situation jag är mycket osäker på hur det ska hanteras. Jag vågar inte ha en åsikt om det just nu faktiskt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 22:25 #15
addiction1 addiction1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 209
addiction1 addiction1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 209
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är en situation jag är mycket osäker på hur det ska hanteras. Jag vågar inte ha en åsikt om det just nu faktiskt.
Okej. Tack. Var mest en tanke jag lekte med då det inte går att låna pengar från ett aktiebolag, om man nu skulle behöva det.

//MVH
addiction1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 23:02 #16
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Kan man starta ett AB och sedan i framtiden starta ett nytt AB som holdingbolag och låta holdingbolaget köpa det första bolaget? Alltså sälja det för 50 kkr, och få 0 i vinst privat.

Eller kanske använda det första bolaget som apportegendom när man startar holdingbolaget?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-16, 00:52 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Kan man starta ett AB och sedan i framtiden starta ett nytt AB som holdingbolag och låta holdingbolaget köpa det första bolaget? Alltså sälja det för 50 kkr, och få 0 i vinst privat.

Eller kanske använda det första bolaget som apportegendom när man startar holdingbolaget?
Ja, man kan göra så men det är lite problematiskt eftersom du bör sälja bolaget till marknadspris, anars kan det tolkas av skatteverket som dold löneförmån om något bolag du äger/arbetar i säljer ett bolag till dig som privatperson under marknadsvärdet.

Bättrre då att det bolag som du äger privat startar ett dotterbolag näår verksamheten växer, det är skattemässigt mindre risk att flytta en aktiv verksamhet från "moderbolaget" ned till dotterbolaget. än att mixtra med att ett bolag som du äger privat byter ägare, då kan du utlösa skattegranskarnas signalögon för granskning och riskerar upptaxering och skattetillägg.

Visserligen blir det knöligt att skriva om alla avtal så de flyttas till dotterbolaget. Men man har ju som sagt möjligheten att ganska direkt starta ett dotterbolag till det privatägda holdingbolaget, om man har sådana planer. Viktigt att man håller sig inom regelverket så får man inga problem med griniga skattegranskare.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-16 klockan 00:55
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-16, 08:05 #18
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Så med andra ord så "rekommenderar" du Conny att man ska starta 2st AB på en gång varav det ena ska vara Holding bolag åt det andra AB?
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-16, 09:27 #19
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av NuCo Visa inlägg
Så med andra ord så "rekommenderar" du Conny att man ska starta 2st AB på en gång varav det ena ska vara Holding bolag åt det andra AB?
1) - Om din strategi är att sälja av dotterbolaget i framtiden med låg skatteeffekt (0% skatt vid försäljning)
2) - Om holdingbolaget äger minst 10-25% (dvs minst intressebolag, men kan vara dottrbolag >= 50%)
3) - Om du vill undvika att behöva göra omorganisation med flytt av avtal mellan olika bolag senare i samband med försäljningen
4) - Om du vill bevara vinsterna från försäljningen av dotterbolagen inom koncernen
5) - Om du vill ha möjligheten att använda koncernbidrag för att jämna ut resultat mellan olika bolag i din "koncern"
6) - Om du avser att starta nya intresse-/dotterbolag för nya verksamhetsidéer eller sprida ut löne utbetalningarna till dig själv under lång tid
7) - Om du har som strategi att samarbeta med andra företagare i bolagsform och sedan avyttra den verksamheten
8) - Om du har flera samarbeten med olika ägarstruktur i varje enskilt fall så är det smart att bilda oliak bolag för varje konstellation
9) - Om den extra revisors och redovisningskostnaden inte är ett problem, man bör m.a.o. ha en tillräckligt hög omsättning/vinst för att det ska vara värt besväret

Om du vill uppnå detta så är min rekommendation att stara holdningbolag-konstruktionen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-16 klockan 09:37 Anledning: 9 anledningar att bilda holdingbolag
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-16, 11:01 #20
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Om jag har förstått situationen rätt (1 rörelsebolag och inga speciella önskemål om att deläga projekt i bolagsform etc som Conny nämner) så tycker jag att det är onödigt med två bolag initialt pga. ökade revisorkostnader och andra mindre kostnader (bank etc). Du kan alltid lyfta in ett holdingbolag i ett senare skede utan extra kostnader och skatteeffekter så länge den bakomliggande ägarstrukturen är densamma. Dvs om du äger 100% privat i ditt bolag så kan du lyfta in ett holding som du äger 100% av senare genom att holdinget köper dina aktier för inköpspriset = 50.000. Har du inga försäljningsplaner initialt eller andra behov av ett holding så hade jag bara sålt över EF till AB och varit nöjd där. Jag tycker inte att man ska göra det mer komplicerat än vad det behöver vara. Ett holding lyfter du in på nolltid i ett senare skede.
__________________
www.cellsynt.com

Senast redigerad av Tobbe den 2010-04-19 klockan 21:25
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017