Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tjäna pengar, hur?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-22, 20:44 #1
lagabilen lagabilen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 18
lagabilen lagabilen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 18
Hej!

Vi har under en längre tid (ca: 3 år) drivit siten lagabilen.nu. Ursprungligen var syftet med sidan att vi skulle hjälpa folk att hitta bilverkstäder lämpade för deras behov. Tanken var att vi skulle ta betalt av verkstäderna för att låta dem finnas sökbara på sidan. Projektet rann dock ut i sanden och vi började pyssla med annat. Vi insåg också att det skulle vara för omständigt och osäkert att förska sälja in konceptet till tillräckligt många bilverkstäder för att få det hela att gå runt. På senare tid har vi dock märkt att siten, och då framförallt forumet, är relativt välbesökt. Vi hoppas nu på att kunna hitta något smidigt och enkelt sätt att tjäna en liten slant på sidan. Vårt försök med annonser från TradeDoubler har inte givit många kronor så något sådant känns ganska hopplöst. Är det någon som har några tips och idéer om hur man skulle kunna tjäna en slant på sidan? Vi gjorde trots allt en hel del jobb med att skapa den för ett antal år sedan. Visserligen har vi fått belöning i form av tacksamma besökare, och tillfredsställelse av att ha hjälpt många med sina bilbekymmer och att spara en slant från vissa bilverkstäders åckreri och liknande. Detta betalar desvärre inga räkningar, och en liten ekonomisk belöning för mödan vore mycket välkommen.

Så ta en titt på www.lagabilen.nu och se om ni kommer på något som vi kan göra!
Alla tankar och tips är hjärtligt välkomna!
Tack på förhand!

/Carl Lindén - lagabilen.nu
lagabilen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-22, 21:53 #2
fourt fourt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 28
fourt fourt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 28
Det finns tre(fyra) olika sätt att tjäna på en sajt.

1. Banners, ofta rätt ruttet betalt. Försök sälja in banner från bytbil.com, mekonomen eller nått liknande som är relaterat till sajten. Tradedoubler för Inwarehouse och CDON känns lite avigt på en sajt för bilintresserade.

2. Ta betalt för extratjänster. Svårt att hitta tjänsterna bara. Ett exempel skulle kunna vara Bilmärkeslogotyper till mobiltelefoner..

3. Sälj traditionella produkter i anslutning till sajten. Kan folk spara några kronor och samtidigt få det bekvämt hemlevererat så kommer dom köpa.

(4). Sälj av sajten till nån som vill utveckla den. Om 1 år kommer den i så fall antingen använda nått av ovanstående, vara nerlagd eller ligga kvar och ticka kronor precis som idag.

Kombinationer av ovanstående går givetvis bra.
fourt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-22, 22:20 #3
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Tills ni hittar någon "affärsmodell" så kan ni använda tradedoubler effektivare. Sätt upp tips på litteratur som kretsar kring det som sajten handlar om. Att lägga upp länkar till bokus och adlibris direkt utan produktrekommendationer ger sämre resultat.

Jag skapar länkar till litteratur dynamiskt på min sajt. Ger bra mycket mer resultat än om jag hade förlitat mig enbart på banners.

När jag besöker sajten känner jag lite grann av "information overload", det är väldigt mycket rutor att läsa i. Kan vara för att jag är förstagångsbesökare, men det känns som att det ändå finns något bakom fasaden. Se till att plocka fram det så att man lockas in bland sidorna.

Bara ett par tankar från min sida
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-23, 14:08 #4
lagabilen lagabilen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 18
lagabilen lagabilen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 18
Hej!

Tack så mycket för tipsen!

Vad gäller tradedoubler så har vi valt de annonser som vi tyckte var mest relaterade och hade bäst förutsättningar. Jag kan hålla med om att vissa av dem är långt ifrån optimala men tyvärr så är tradedoublers utbud relativt begränsat. Vi har försökt att göra länkarna lite mer intressanta, som till exempel i forumet och "roffes surftips", men resultatet av våra försök har varit i det närmsta skrattretande. Visserligen kunde vi ju naturligtvis vara betydligt ambitiösare i våra försök att sälja annonsörernas produkter, men man vill ju inte heller få det att framstå som att vi försöker "lura på" besökarna en massa produkter. Det käns lite för "billigt" (edit: med tanke på att det är tänkt just som en gratissida). Det är möjligt att man kunde försöka klä detta i en snyggare kostym och till exempel lägga upp en liten avdelning på sidan som man kunde kalla "butik", "handla" eller dylikt, där man inte behöver skämmas för att man försöker sälja saker. Trots allt är ju detta tänkt som en gratistjänst för besökrna, som ska finansieras av verkstädernas intresse att hitta kunder. Visserligen är det kanske dags att tänka om, då vi antagligen inte kommer att fullfölja dessa planer, men vi vill fortfarande att sidan ska ha lite av den "känslan".

Fourt, vi har försökt sälja banners till diverse olika företag. Desvärre utan nämnbar framgång. Det är möjligt att man kunde göra ett betydligt bättre jobb på den fronten men vi har varken tid eller resurser. Särskilt med tanke på att det troligtvis skulle röra sig om ganska små summor i vilket fall. Vad gäller extratjänster så är det en klart intressant idé. Frågan är dock av vilket slag. Vi vill ju helst vara en "gratissida" så långt som det bara går. Finns det verkligen folk som skulle köpa bilmärkeslogotyper till telefoner? Med en sådan omsättning att man faktiskt kan tjäna pengar på det? Jag är rädd att vi har för få besökare för att detta skulle fungare. Har du, eller någon annan, fler idéer på extratjänster som man kan ta betalt för utan att förstöra gratiskonceptet?

Vad gäller att sälja relaterade produkter så kan det ju absolut vara en intressant idé. Jag tror tyvärr inte att vi har någon möjlighet att skapa en komplett webbutik (med lager, distribution och dylikt) i detta syfte dock. Det skulle i så fall krävas att det vore väldigt intressanta produkter som vi var övertygade om att vi kunde få bra omsättning på. Annars kan ju ett alternativ vara att samarbeta med andra företag i detta avseende. Lite som med tradedoubler men kanske ett närmare samarbetan med några företag som har bra produkter och bara behöver en plats att sälja dem genom. Där de står för lager, distribution, fakturering och hela paketet och vi enbart erbjuder en plats för själva försäljningen (och tar en liten procent för detta). Är det någon som har erfarenheter av liknande lösningar? Berätta. Kanske någon som har bra tips på eventuella samarbetspartners också?

Vore kul att höra fler bra tankar och idéer...
Tack på förhand!

Mvh
Carl Lindén
lagabilen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-24, 20:29 #5
Elling Elling är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 8
Elling Elling är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 8
förslag på samarbetspartner:
bildelsbasen.se

de drar nog in stålar som de kan dela med sig lite av om ni skickar nya besökare till dem.
Elling är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-25, 14:21 #6
lagabilen lagabilen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 18
lagabilen lagabilen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 18
Hej igen!

Tack för tipset Elling. Jag funderade faktiskt på just det du föreslår tidigt i utvecklingen av lagabilen.nu. Desvärre föll det då på att bildelsbasen inte hade traditionell e-handel, där man har möjlighet att ta en liten procent eller dylikt på varje köp vi förmedlar. Anlednigne till att de inte har en vanlig e-handel är att bildelarna är så olika mycket slitna och dylikt. Det krävs alltså mer information än vad de kan visa direkt på internet. Till den ena bilen kan delen passa perfekt men till en annan bil kan den vara helt fel. Därför krävs det nästan alltid direktkontakt mellan säljare och köpare vilket gör e-handel lite överflödig. Tyvärr gör detta även att det är väldigt svårt för oss att ta betalt på ett smidigt sätt för att förmedla köpen. Det är ju möjligt dock, att det finns lösningar på detta som vi inte har tänkt på. Någon som har en sådan eller några idéer?

Tack på förhand!

Mvh
Carl
lagabilen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-26, 00:45 #7
snabelace snabelace är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 21
snabelace snabelace är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 21
Titta på zatzy.com, forumen där. Där kan man få en bra bild av vad som rör sig i huvet på dagens bil o motorsurfare. Även till viss del sportbilen.se
snabelace är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017