Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ge ni pengar till tiggare?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-01, 05:21 #1
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Standard Ge ni pengar till tiggare?

Har märkt att tiggeriet i Tunnelbanan har blivit intensivare ( Eller jag som åker på andra tider ). Bruka Ni ge pengar tiggare?

Jag gör de inte, om de inte är en Svensk kvinna / man som ber om stålar. Av den anledningen att ge pengar till utländska tiggare, är som att mata råttor, man ge lite pengar till dem, och så kommer fler och fler. Dessa tiggare ingår oftast organiserad brottslighet från forna Sovjet, det får inte uppehålla sej i Sverige, eftersom de inte kan försörja sej.

När de inte kan tigga tillräcklig mycket längre, så börja det med andra typer av brott och en del tiggare ingår redan organiserade brottslighet.

Nu tycker nog många att jag är en inhuman skitstövel och vill man hjälpa andra människor ge pengar till statsmissioner och Svenska kyrka, det ser till att de får mat och kanske tak över huvudet, men ge inga pengar direkt till tiggare, ni skadar samhället och problemet större.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 06:17 #2
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Har märkt att tiggeriet i Tunnelbanan har blivit intensivare ( Eller jag som åker på andra tider ). Bruka Ni ge pengar tiggare?

Jag gör de inte, om de inte är en Svensk kvinna / man som ber om stålar. Av den anledningen att ge pengar till utländska tiggare, är som att mata råttor, man ge lite pengar till dem, och så kommer fler och fler. Dessa tiggare ingår oftast organiserad brottslighet från forna Sovjet, det får inte uppehålla sej i Sverige, eftersom de inte kan försörja sej.

När de inte kan tigga tillräcklig mycket längre, så börja det med andra typer av brott och en del tiggare ingår redan organiserade brottslighet.

Nu tycker nog många att jag är en inhuman skitstövel och vill man hjälpa andra människor ge pengar till statsmissioner och Svenska kyrka, det ser till att de får mat och kanske tak över huvudet, men ge inga pengar direkt till tiggare, ni skadar samhället och problemet större.
I december förra året när det var som kallast så jag men man i ca -20 grader stå på knäna i bara jeans med en plastkopp utanför äffaren och tigga pengar. först gick jag förbi honom o gick hem, efter jag kommit upp till lägenheten kunde jag inte släppa tanken om att hjälpa honom, jag gick tillbaka o gav han 100 spänn och sa köp lite varm soppa, han reste på sig o sken som en sol, gick inte till cafeet intill och såg ut att beställa någonting iaf, förhoppningsvis varm soppa.

Visst att många tiggare styrs av organiserad brottslighet och placeras ut för att håva in pengar till organisationen, men det lyder ingen tvekan om att de faktiskt finns dem som verkligen måste tigga för att få mat till dagen. Jag gör goda gärningar ibland , men sällan att jag brukar ge 100 spänn.

Det finns mycket andra saker i samhället som inte fungerar och som skadar samhället, tiggare är inte det största problemet vi har i sverige precis.
Jag känner folk som hamnat på gatan och känner till storys om hur det gått till, skulle jag själv hamna på gatan en dag hoppas jag att det finns folk med goda hjärtan som köper en skål soppa till mig och inte ser på mig med det onda ögat och spottar för att jag enligt dem tillhör en brottslig organisation.

Dock kan jag hålla med om att en viss sorts tiggare verkligen är jobbiga att få på sig , tex just dem i tunnelbanan som kommer o spelar munspel eller gitarr bredvid en på tåget och ger sig inte av förräns man viftar med händer mot honom/henne, eller dem som e på en med massa papperslappar om att de har en mor eller ett barn som ska opereras och de behöver 38.000 .
Den jobbigaste tiggaren jag någonsin vart med om var i Thailand, det va på min första resa ner dit och jag visste inte hur det fungerar med tiggare där än.
Kom fram en risig man till mig och förkalrade han vart på arbetsinterljuv och att han nu inte hadde tågpengar att ta sig hem med, jag tänkte såklart hjälper jag honom och frågade hur mycket han behöver, då vräker dåren ur sig "60 euro" jag sa "you can have 60 baht, i know what the traincost is in Thailand" sen gav jag honom 60baht som är ca 15kr lr nåt, då kastar tiggarjäveln dem rakt i ansiktet på mig och svär och går därifrån. Tji där fick man för man var hjälpsam. Det jag visste om Thailand dock som tur var att bråka med lokalbefolkningen inte är nåt att föredra.

Senast redigerad av knullis den 2011-03-01 klockan 06:28
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 06:50 #3
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Du gjorde rätt att visa med mänsklighet, problemet är att du skulle givit 100:- till stadsmissionen istället, tro det ger mer nytta.. Men det bero som sagt vem man ger pengar till.

Jag kan tänka mig att ge pengar till "svenska" kvinnor som tigger, det är de som far mest illa, det bli utnyttjade.

Folk som går runt med krycka och låtsa vara handikappad och det värsta är det som tigger med att spela musik, eftersom de ofredad folk på tunnelbanan och det spelar musik väldigt illa skulle aldrig falla mig att ge pengar till dem.

Man måste skilja mellan olika tiggare också, folk som kommer hit i organiserad form från .RO och andra gamla СССР stater eller människor som har fallit ur det allt glesare skyddsnätet som samhället erbjuder.

Det sist nämnda grupp skall man hjälp, den andra gruppen skall returneras till sina hemländer och låta myndigheterna där få äga problemet.

Du förstår inte! Genom att ge pengar till fel sorts tiggare, så kommer det fler och fler.

Med social utsatthet kommer olika typer av brott, vi kommer får mer otrygghet i samhälle.



Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
I december förra året när det var som kallast så jag men man i ca -20 grader stå på knäna i bara jeans med en plastkopp utanför äffaren och tigga pengar. först gick jag förbi honom o gick hem, efter jag kommit upp till lägenheten kunde jag inte släppa tanken om att hjälpa honom, jag gick tillbaka o gav han 100 spänn och sa köp lite varm soppa, han reste på sig o sken som en sol, gick inte till cafeet intill och såg ut att beställa någonting iaf, förhoppningsvis varm soppa.

Visst att många tiggare styrs av organiserad brottslighet och placeras ut för att håva in pengar till organisationen, men det lyder ingen tvekan om att de faktiskt finns dem som verkligen måste tigga för att få mat till dagen. Jag gör goda gärningar ibland , men sällan att jag brukar ge 100 spänn.

Det finns mycket andra saker i samhället som inte fungerar och som skadar samhället, tiggare är inte det största problemet vi har i sverige precis.
Jag känner folk som hamnat på gatan och känner till storys om hur det gått till, skulle jag själv hamna på gatan en dag hoppas jag att det finns folk med goda hjärtan som köper en skål soppa till mig och inte ser på mig med det onda ögat och spottar för att jag enligt dem tillhör en brottslig organisation.

Dock kan jag hålla med om att en viss sorts tiggare verkligen är jobbiga att få på sig , tex just dem i tunnelbanan som kommer o spelar munspel eller gitarr bredvid en på tåget och ger sig inte av förräns man viftar med händer mot honom/henne, eller dem som e på en med massa papperslappar om att de har en mor eller ett barn som ska opereras och de behöver 38.000 .
Den jobbigaste tiggaren jag någonsin vart med om var i Thailand, det va på min första resa ner dit och jag visste inte hur det fungerar med tiggare där än.
Kom fram en risig man till mig och förkalrade han vart på arbetsinterljuv och att han nu inte hadde tågpengar att ta sig hem med, jag tänkte såklart hjälper jag honom och frågade hur mycket han behöver, då vräker dåren ur sig "60 euro" jag sa "you can have 60 baht, i know what the traincost is in Thailand" sen gav jag honom 60baht som är ca 15kr lr nåt, då kastar tiggarjäveln dem rakt i ansiktet på mig och svär och går därifrån. Tji där fick man för man var hjälpsam. Det jag visste om Thailand dock som tur var att bråka med lokalbefolkningen inte är nåt att föredra.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 07:08 #4
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Förstår jag inte? det där tror jag är individuella tolkningar om vad man tror "att ge pengar till tiggare" leder till . i min värld kanske det leder till en skål soppa för en hungrig själ, medans du tänker att det går till en ett gäng som använder pengarna för drogtillverkning.
I min värld hadde 100 kr till stadskommisionen , lett i slutändan att kanske 3 kr av den summan verkligen hadde nått någon som behöver den.

Men, men roligt diskussionsämne.
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 07:18 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Nej. Jag har inget problem med att t.ex. betala en bussbiljett åt någon som tillfälligt är i nöd men att ge bort kontanter till uteliggare, heltidstiggare etc. gör jag inte.

Kan tillägga att de gånger jag åker tåg till Sumpan eller Stockholm så brukar jag köpa den där blaskan som en del uteliggare brukar sälja då det visar på någon sorts vilja att jobba för pengarna.

Senast redigerad av Westman den 2011-03-01 klockan 07:21
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 07:24 #6
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Nej. Jag har inget problem med att t.ex. betala en bussbiljett åt någon som tillfälligt är i nöd men att ge bort kontanter till uteliggare, heltidstiggare etc. gör jag inte.

Kan tillägga att de gånger jag åker tåg till Sumpan eller Stockholm så brukar jag köpa den där blaskan som en del uteliggare brukar sälja då det visar på någon sorts vilja att jobba för pengarna.
Att köpa situation stockholm är absolut det bästa alternativet! då vinsten går direkt till personen som säljer
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 07:37 #7
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Instämmer! Väntar dock tills den finns iPaden. Läser ogärna tidningar på papper.

Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
Att köpa situation stockholm är absolut det bästa alternativet! då vinsten går direkt till personen som säljer
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 07:59 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Finns ingen anledning att understöda en parasitär livsstil.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 08:41 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag brukar ofta ge pengar till uteliggare, men aldrig till tiggare. Med uteliggare så menar jag de där utslagna stackarna som har bott i samma gathörn i tio år och som brukar övernatta i sina egna spyor.

Tiggeriet på tunnelbanan, där unga friska män springer och delar ut lappar till resenärer, har jag dock inget till övers för. Skillnaden är att uteliggarna inte blir fler bara därför att man ger dem pengar. Men ger man en tiggare pengar så dyker det strax upp två nya.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 08:45 #10
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Instämmer! Väntar dock tills den finns iPaden. Läser ogärna tidningar på papper.
Hur går vinsten till rätt person då tycker du? Är Apple en tiggare?
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017