Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


hur man skaffar samarbetspartners

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-09, 18:02 #1
mynameisfredriks avatar
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 768
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mynameisfredriks avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 768
Det jag mest undrar över är hur ni skaffar er samarbetspartners som stannar på era projekt, har lite otur när jag letar, har hatt 2st innan som bara har lämnat projektet av olika anledningar, så nu vänder jag till er övriga och undrar hur gör ni?

jag gör ungefär så här:
1. har ett avtal som är bäst för båda
2. Jag lägger pengar till reklam osv bara för att visa att jag menar allvar
3. försöker att leta sponsorer till just det enda mål

osv

Hur gör ni?
om ni skriver avtal med dessa vad tar ni med i det.
mynameisfredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 18:53 #2
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Vad är det för typ av partners? Verkar ju konstig att dom lämnar projektet, kanske inte tillräckligt intressant projekt.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 22:41 #3
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Hur driver du/ni projektet? Använder ni er av planer? Klara ansvarsområden? Tydliga definitioner?

Står du bara för marknadsföringen (som vem som helst kan göra...) så är det troligt att dom tar med idén och sätter ihop egna team för utvecklingen.

Du måste analysera varför dom lämnar projekten istället för att riskera göra om samma sak ännu en gång med nya intressenter.
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 22:51 #4
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 403
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 403
Vad tillför du i samarbetet. Finns inget värre än att gå in i ett samarbete och känna att man drar hela lasset.
Weaver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 02:01 #5
mynameisfredriks avatar
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 768
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mynameisfredriks avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 768
Citat:
Ursprungligen postat av Emil_P
Vad är det för typ av partners? Verkar ju konstig att dom lämnar projektet, kanske inte tillräckligt intressant projekt.

Projektet var en ny typ av köp & sälj sida, dom var väldigt intresserad av det i början.

Citat:
Originally posted by -Storen@Jul 9 2008, 22:41
Hur driver du/ni projektet? Använder ni er av planer? Klara ansvarsområden? Tydliga definitioner?
Står du bara för marknadsföringen (som vem som helst kan göra...) så är det troligt att dom tar med idén och sätter ihop egna team för utvecklingen.
Du måste analysera varför dom lämnar projekten istället för att riskera göra om samma sak ännu en gång med nya intressenter.
Vi andvänder planer som standard men gick lite utanför lådan, Jag stod för marknadsföringen, texter, design sponsorer osv, det dena jag inte gjorde än vad just koden vilket var ok för dom. Jag analyserar allt i minsta detalj, dock tror jag det var kunskapen som inte var nog hos dom men vet inget, ingen av dom ville heller skriva på avtalet men hadde endå sakt det var ok med det. Det är lite tråkigt när man hittar sådana här personer men man får leta vidare.

Har en som är 60år och vill skriva kontrakt men han ser det bara som en lärdom och inte på pengar vilket jag tycker då lyser en lite varningslampa, är dock också rädd för att han inte besitter med kunskaper men man får se.

Citat:
Ursprungligen postat av Weaver
Vad tillför du i samarbetet. Finns inget värre än att gå in i ett samarbete och känna att man drar hela lasset.
Din fråga är besvarat längre uppe i texten.
mynameisfredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 15:46 #6
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 90
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 90
Min erfarenhet som programmerare, under för många år. Är att det finns många entreprenörer, som vill hitta "partners". Men som inte kan bidra med något som jag inte redan kan själv eller har jobbat med lång period. Marknadsföring är ett sånt område t.ex.

Vilket i slutänden brukar bara bli att en jobbar röven av sig med att koda, medans den andra mest sitter o rullar tummarna och fantiserar ihop rövarhistorier och tjatar på den som kodar.

Värderar man tid, så i uppstart behöver det alltid skjutas till pengar. Och kan man inte tillföra ngt till utvecklingen i början, utan väntar på en färdig produkt som man sedn kan börja marknadsföra. Ja då är det kanske just pengar man ska komma in med i ekvationen.

För hur det än är så är vi nog alla på det här stället oportunister. Och ingen vill jobba för luft, medans ens sk. "partner" sitter och väntar på att man ska bli klar. Det slutar aldrig bra. Antingen tar kodaren med sig hela kodbasen och kör sitt eget race, eller så skiter han bara i allt för man ledsnar helt enkelt och får inget utbyte av arbetstiden.
NeoTech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 16:22 #7
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 403
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 403
Neotech: Jag måste säga att jag sympatiserar väldigt mycket med vad du säger. Jag tycker du beskriver en verklighet jag känner igen.
Weaver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-12, 08:33 #8
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Citat:
Ursprungligen postat av Weaver
Finns inget värre än att gå in i ett samarbete och känna att man drar hela lasset.
Tyvärr så är det ju så att programmeraren drar det stora lasset i början, men därefter så ska det ju bolagiseras, fixa finansiering, startaförsäljningen och marknadsföra, och det är ju något programmeraren aldrig brukar vara rätt man att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av NeoTech
Min erfarenhet som programmerare, under för många år. Är att det finns många entreprenörer, som vill hitta partners. Men som inte kan bidra med något som jag inte redan kan själv eller har jobbat med lång period. Marknadsföring är ett sånt område t.ex.
Visst finns det många "golddiggers" men det finns ju väldigt många seriösa entreprenörer också. Hur bra projektet än är så brukar det oftast falla på entreprenören. Så gör en snabb granskning av vad han/hon kan tillföra i form av kompetens OCH kapital. Pengar kommer behövs för marknadsföringen, och har entreprenören inga pengar själv så måste han/hon se till att ta in riskkapital, något som oftast kräver både kunskap och kontakter.

Jag kan säga att jag brukar har god erfarenhet av partners, dock så finns det en väldigt stor affärsmässig skillnad. Vissa programmerare har svårt att göra en marknadsmässig värdering, så det brukar alltid bli diskussioner när man ska ta in pengar i bolaget, man vill helt enkelt inte släppa ägarandelar till en investerare.

Jag har även haft en del dåliga erfarenheter likt wosbee, där jag tagit in frilansande programmerare som sedan fått fast anställning och helt enkelt inte haft tid med projektet. Några av dem har ju ågrat sig att dom hoppade av när de sedan ser att projektet tog fart och dom kunde fått sin heltidsanställning i ett bolag som dom faktiskt är delägare i. Men det är väl så med allt, den som inte köper trisslotten kan aldrig vinna på skrapet.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-13, 11:43 #9
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 305
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 305
Jag tror att problemet är att entreprenören aldrig bevisar vad han eller hon egentligen kan. Marknadsföring är inte svårt, det kan en OLW-potatis klara. Dessutom är det ganska roligt.

Och varför måste bolagiseringen väntas med? Näe, visa mig den entreprenör som lägger ner lika mycket tid på att skriva verksamhetsplaner, smarta papper och allt "hokuspokus som utvecklaren inte klarar" i STARTSKEDET som jag gör i utveckling.

Jag garanterar att det går fler dåliga entreprenörer per bra entreprenör än dåliga utvecklare per bra utvecklare. Visa vad ni kan i tid, annars tappar man suget.
Indigo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-13, 12:49 #10
mynameisfredriks avatar
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 768
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mynameisfredriks avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 768
tackar för allt, jag kommer att ha hand mycket mer än det jag sa...
mynameisfredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017