Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jävla domänplundrare..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-12, 11:34 #21
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Den är värd så mycket säljaren är villig att släppa den för.
Tycker du ja men ta den diskussionen med t.ex. tartareandesire så får vi se om ni kommer överens. Lycka till.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 11:38 #22
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Tycker du ja men ta den diskussionen med t.ex. tartareandesire så får vi se om ni kommer överens. Lycka till.
Det är principen först till kvarn som tillämpas.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 11:40 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Tycker du ja men ta den diskussionen med t.ex. tartareandesire så får vi se om ni kommer överens. Lycka till.
Du skriver mycket vettigt normalt sett här på WN men jag har väldigt svårt att förstå din inställning i den här frågan. Hur kan du ens bedriva företagsverksamhet när du tänker på det viset? Borde inte du då rimligtvis erbjuda dina tjänster och produkter till absolut lägsta pris och sedan bara ta ut en lön motsvarande existensminimum? Det finns ju ingen anledning att jag som kund ska betala mer än så för exempelvis din hosting när du i sin tur använder dig av teknologi och produkter från andra företag?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 11:43 #24
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Den är värd så mycket säljaren är villig att släppa den för.
Eller kanske tvärtom...domänen är värd så mycket som en köpare är villig att betala för den?
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 11:43 #25
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Det är principen först till kvarn som tillämpas.
Vad har den med en domäns värde att göra? Nej håll dig till det du påstod nyss och diskutera det med tartareandesire. Jag har bara pekat på att alla tycker olika och att nu gäller inte principen att en varas värde är vad någon vill betala för varan. Jag väntar med spänning på vad ni kan komma fram till.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 12:04 #26
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Vad har den med en domäns värde att göra? Nej håll dig till det du påstod nyss och diskutera det med tartareandesire. Jag har bara pekat på att alla tycker olika och att nu gäller inte principen att en varas värde är vad någon vill betala för varan. Jag väntar med spänning på vad ni kan komma fram till.
Är det inte bra att vem som helst har råd med en svensk landstoppdomän? Varför ska inte trettonåriga Emma kunna skaffa en egen domän till sin blogg för katthemmet utan att behöva lägga ut 500 kronor? Varför ska inte min lokala fotbollsklubb kunna skaffa egna domäner för lag, cuper och loppisar om de önskar utan att välja mellan detta och att köpa in nya fotbollar? Varför ska inte ett lovande UF-projekt kunna skaffa egna domäner till sin verksamhet utan en rejäl startkostnad? Det blir alla dessa som missgynnas av de förändringar du och Jim förespråkar, inte stora företag som har såväl resurser som tid.

Varför nöja sig med 400-500 kr per år annars för en domän? Varför inte 5000 eller 10000 kr? Då försäkrar man sig ju om att bara bärkraftiga projekt lanseras samtidigt som andrahandsmarknaden begränsas till enbart riktigt bra domäner...

.SE är bland de bäst fungerande toppdomänerna i världen och det beror till stor del på att den är demokratiskt förankrad.

Om jag missuppfattat dig så vill jag gärna höra dina konkreta förslag på förbättringar?

Jag har också varit lite sur på att inte få tag i den perfekta domänen och varit lite bitter för att jag inte hade det minsta intresse av domäner eller hemsidor när internet var nytt eller var först ut att fråga chans på den sötaste tjejen i klassen i fjärde klass men sånt är livet helt enkelt Man får inte allt man vill ha.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-11-12 klockan 12:22
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 13:16 #27
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Håller inte med dig alls. Det är många unga, föreningar och ideella verksamheter som nyttjar domäner. Priset bör därför ligga så lågt som möjligt anser jag. Dessutom minskar ju det generella värdet på lediga domäner hela tiden så det är väl rimligare att priserna sänks alleftersom precis som skett.
Jag håller med dig, alldeles speciellt som det känns lite som en demokratifråga. Ska inte alla som så önskar kunna välja en digital identitet till en låg kostnad?

Tänk på att det redan är en tröskel att ordna en fungerande epostadress och hosting till domänen. Vi som vet hur det görs fixar det på några nanosekunder, medans en del vänner, som fått tummen ur och registrerat ett domännamn något år tidigare, varken fått mail eller blogg att funka. Räcker med att titta på t.ex. alla egenföretagare som har en webbsida på sin domän men använder en @telia.**-adress som kontaktmail.

Presenttips: Hjälp dina vilsna vänner med att fixa mailen till domännamnet och eventuell blogg - de blir långt gladare för det än en flaska gott rödvin. Lovar
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 13:55 #28
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Finns många tjänster som erbjuder subdomäner gratis för "trettonåriga Emma" och andra. Om man inte har råd att lägga en investeringskostnad på 400 kr / år för en egen .se domän så kanske verksamheten passar lika bra på en subdomän. Jag håller inte med om att det är en "rejäl startkostnad". Men kanske 300 kr eller något hade varit bättre.
Finns företag som sitter på tiotusentals parkerade domäner som ingen annan har tillgång till.

Nåja, detta är i alla fall mitt förslag.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 14:07 #29
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
Finns många tjänster som erbjuder subdomäner gratis för "trettonåriga Emma" och andra. Om man inte har råd att lägga en investeringskostnad på 400 kr / år för en egen .se domän så kanske verksamheten passar lika bra på en subdomän. Jag håller inte med om att det är en "rejäl startkostnad". Men kanske 300 kr eller något hade varit bättre.
Finns företag som sitter på tiotusentals parkerade domäner som ingen annan har tillgång till.

Nåja, detta är i alla fall mitt förslag.

skall man se till dagsfärsk statistik under .SE så är mindre än 3 procent parkerade.
Över 50% av alla registrerade domäner kör riktiga siter vilket är en halv miljon..

Så jag skulle inte vilja påstå att det är ett stort problem som det är idag.


källa:
https://www.iis.se/domaner/statistik/anvandning/
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 14:25 #30
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
Finns många tjänster som erbjuder subdomäner gratis för "trettonåriga Emma" och andra.
Du menar t.ex n.nu? Såklart att det vore kanon för dig om .SE kostade 500kr.
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017