Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"klick" och datorn stannar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-26, 15:17 #1
RickardPs avatar
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
RickardPs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
Jag har råkat ut för mycket och kunnat löst det ganska lätt men har nu råkat ut för något som är mycket mycket konstigt.

Det började med att jag sitter och kodar hemsidor som vanligt och rätt som det här hör jag et "klick" ljud från datorn, och det låter som någonting typ stängs av i datorn. Några sekunder efteråt inte direkt utan några sekunder efteråt så stannar allt utom musen och man kan röra musen och efter någon sekund till stannar musen inget går att göra bara att starta om genom Reset knappen på datorn.

Det händer inte ofta men det jobbiga är att första gången det hände så efter restarten så fungerar inte mina 2 PCI ljudkort plus PCI kontrollkort för s-ata hddar utan när jag går in i enhetshanterarn visas det ett utropstecken och gult runt. När jag går in på egenskaper för komponenterna står det:
Citat:
Den här enheten orsakar en resurskonflikt. (Kod 12)
Om du vill använda den här enheten, måste du inaktivera en av de andra enheterna på det här systemet.
Klicka på Felsök om du vill start felsökaren för den här enheten.
Detta står på samtliga komponenter som inte fungerar, jag har kollat IRQ portarna och sätt att några av komponenterna ligger på samma IRQ port som andra komponenter i datorn men inte alla som strular gör inte det.

Mitt inbyggda ljudkort i moderkortet fungerar så antagligen så är det ju själva PCI platserna som strular.

Vad kan orsaka detta, är det någon som haft liknande problem?
RickardP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-26, 17:05 #2
RickardPs avatar
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
RickardPs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
Efter et par timmars felöskande fungerar allt igen.

Först ominstallerade jag, behövdes iof i alla fall
Sedan plockade jag ur alla PCI kort och satte 1 i taget installerade det och såg till att det fungerade

Efter det så fungerar det just nu i alla fall men blir det ett sådant där klick igen så ja vetefan, om någon råkat ut för liknande får ni gärna skriva
RickardP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017