Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dedikerad Server

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-07-27, 22:02 #1
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Hej,

Jag funderar på hyra mig en dedikerad server som kör Linux/BSD. Jag har funderat på några svenska webhotell (bl.a. levonline, digikom, dcs, webcows) men kommit fram till att de är relativt dyra, speciellt tar de bra betalt för "tilläggstjänster". Jag tänker då på rapid-reboot, backup osv. Jag är beredd att betala för kvalitet, men inte "överpris". Det är inte så viktigt att jag får ha mycket trafik (50GB/mån räcker) men det känns viktigt med snabba svarstider (ping). (Är dock lite "orolig" för att få betala extra pga för mycket inkommande trafik, exempelvis vid en mindre DoS-attack, om det ingår för lite trafik i standardpriset.) Då jag anser att amerikanska servrar svarar för långsamt är tyvärr bl.a. rackshack.net inte något alternativ. Tyska och engelska servrar verkar svara c:a tre/fyra gånger snabbare vid en ping/traceroute från Stockholm. (Finns det något bättre sätt ett mäta svarstider på?)

Tyska Schlund.de ser bra ut på pappret. Är det någon som har erfarenhet av dem (eller hört något om dem)? Schlund "driver" också billighetsvarianterna 1and1.co.uk och 1und1.de, men de ser lite för "billiga" ut och erbjuder t.ex. inte RAID1 (cool!) eller "backups", men jag misstänker att de använder samma nät!? Jag har inte hittat så mycket "dåligt" om någon av dessa på webhostingtalk.com.

Några saker till: Ni som hyr "unmanaged hosting", hur mycket tid lägger ni på server-administration? Hur uppdaterade är ni på diverse "security patches"? Använder ni något standardverktyg för att hålla god säkerhet? Hur ofta uppdaterar ni serverprogramvara httpd, sshd osv? Har ni någonsin uppdaterat/kompilerat om (linux-)kärnan?

Hur gör ni med DNS? Kör en egen DNS-server på den dedikerade burken, eller använder ni "extern"?
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-27, 23:11 #2
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by nicclas@Jul 27 2003, 08:02 PM
Hej,

Jag funderar på hyra mig en dedikerad server som kör Linux/BSD. Jag har funderat på några svenska webhotell (bl.a. levonline, digikom, dcs, webcows) men kommit fram till att de är relativt dyra, speciellt tar de bra betalt för "tilläggstjänster". Jag tänker då på rapid-reboot, backup osv. Jag är beredd att betala för kvalitet, men inte "överpris". Det är inte så viktigt att jag får ha mycket trafik (50GB/mån räcker) men det känns viktigt med snabba svarstider (ping). (Är dock lite "orolig" för att få betala extra pga för mycket inkommande trafik, exempelvis vid en mindre DoS-attack, om det ingår för lite trafik i standardpriset.) Då jag anser att amerikanska servrar svarar för långsamt är tyvärr bl.a. rackshack.net inte något alternativ. Tyska och engelska servrar verkar svara c:a tre/fyra gånger snabbare vid en ping/traceroute från Stockholm. (Finns det något bättre sätt ett mäta svarstider på?)

Tyska Schlund.de ser bra ut på pappret. Är det någon som har erfarenhet av dem (eller hört något om dem)? Schlund "driver" också billighetsvarianterna 1and1.co.uk och 1und1.de, men de ser lite för "billiga" ut och erbjuder t.ex. inte RAID1 (cool!) eller "backups", men jag misstänker att de använder samma nät!? Jag har inte hittat så mycket "dåligt" om någon av dessa på webhostingtalk.com.

Några saker till: Ni som hyr "unmanaged hosting", hur mycket tid lägger ni på server-administration? Hur uppdaterade är ni på diverse "security patches"? Använder ni något standardverktyg för att hålla god säkerhet? Hur ofta uppdaterar ni serverprogramvara httpd, sshd osv? Har ni någonsin uppdaterat/kompilerat om (linux-)kärnan?

Hur gör ni med DNS? Kör en egen DNS-server på den dedikerade burken, eller använder ni "extern"?
Jag har en burk på Webcows, billig och jävla bra bandwith.

Annars är www.rackshack.net ett bra exempel.
Men www.fsdata.se bör också vara ett alternativ!


Angående DNS, så kommer jag använda www.zoneedit.com nu
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-28, 03:41 #3
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
nicclas: var inte rädd för höga pingtider från us, jag driftar en server som har cirka 600 gig trafik / mån på en rackshackbox och jag kan lova dig att du inte märker om den står i sverige eller us oavsett du surfar på 28.8 modem eller 10mbit.. allt beror sig såklart på hur du konfar burken också, jag hjälper dig gärna konfa den "normalt" om jag nu lyckas övertala dig till att det inte är något fel på us (du surfar just nu mot us, visste du det?).

vi lägger cirka 1-2 timmar i månaden / server på att se över säkerheten då vi analyserar loggfiler, uppdaterar mjukvara, kollar efter backdoors etc.

övervakning & allmän drift tar betydligt längre tid, har ingen direkt koll på antalet timmar per dag/vecka/månad men det blir en del iaf, ha i åtanke att det inte är någon dans på rosor att sköta sin egen server. det kommer att uppstå komplikationer med all säkerhet & när det väl gör det så händer det såklart när det inte får hända.

kernelen behöver oftast aldrig kompileras om såvida du inte behöver aktivera något hårdvarustöd etc, vilket är väldigt sällan på en server, däremot så bör du lägga tid på att ständigt hålla koll på ftp+sshd+httpd+pop3+smtp samt övrig mjukvara som öppnar portar & alltid köra senaste stable med befintliga securitypatches.

hoppas du fått en del svar, detta är från mina egna erfarenheter sedan vi flyttade ut från webhotell till dedikerade.

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-28, 14:09 #4
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
dm.se, tack för infon. Mina erfarenheter säger mig också att det är alltid när man inte får gå fel, som det blir fel Det gäller även "managed hosting"!

Jag kommer nog att prova en "virtual dedicated server" under hösten, för att eventuellt prova schlund eller rackshack till våren då jag/vi fått lite bättre kläm på hur "jobbigt" det är att driva server.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-28, 23:29 #5
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Hmm.. det hotell jag har bäst erfarenhet av är ballou.se

Deras support är dessutom oklanderlig! jag har alltid fått svar inom 2tim oavsett dag på året...
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-01, 04:05 #6
Neos avatar
Neo Neo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 392
Neo Neo är inte uppkopplad
Flitig postare
Neos avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 392
Citat:
Originally posted by Pekay@Jul 27 2003, 09:11 PM
Angående DNS, så kommer jag använda www.zoneedit.com nu
säger bara en sak, http://freedns.afraid.org
Neo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-01, 15:25 #7
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Citat:
Originally posted by Neo+Aug 1 2003, 02:05 AM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Neo @ Aug 1 2003, 02:05 AM) <!--QuoteBegin--Pekay@Jul 27 2003, 09:11 PM
Angående DNS, så kommer jag använda www.zoneedit.com nu
säger bara en sak, http://freedns.afraid.org [/b][/quote]

http://www.mydomain.com tycker jag funkar perfekt, har 10-15 domäner där.
har testat zoneedit också, funkar bra det med, men dom borde få pris för fulaste website :P
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-02, 15:11 #8
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Nu har jag provat runt lite och det verkar som om RedHat:s "up2date" (ja, min serer kommer att köra RedHat) borde vara tillräckligt för att hålla servern hyggligt uppdaterad med de senaste patcharna. Dessutom skickar RedHat ut påminnelser om uppdateringar som man bör göra om man registrerat sin datorkonfiguration hos dem.

Vad gäller DNS kommer jag att antagligen börja med en extern (troligen med zoneedit.com, även om mina erfarenheter av deras tjänster är "sådar", de funkar inte alltid) men att sen köra på den DNS som "serverföretaget" erbjuder (jag behöver alltså inte köra egen DNS-deamon om jag inte vill).

De andra DNS-tjänsterna: Afraid.org ser bra ut, men den verkar drivas av endast en person och kör på en dator (via HE.net vilka i och för sig brukar vara bra). Detta verkar lite ostabilt. Mydomain verkar bara erbjuda kompletta DNS-inställningar om man registrerar domänen hos dem.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-19, 18:05 #9
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Andra företag/organisationer som erbjuder gratis namnservrar är...

http://www.gratisdns.dk/

http://www.everydns.net/

http://www.xname.org/

Så vitt jag vet, erbjuder alla ovan möjligheten till att endast nyttja dem som sekundär namnservertjänst.

Jag har lagt upp ett antal .se-domäner hos GratisDNS.dk och det har fungerat väldigt bra hittills. Jag har inte märkt av några problem alls med deras tjänst. Väljer man att använda dem som primär namnservertjänst får man totalt 5 st. namnservrar som lyssnar efter ens domän och förutom att det ger ökad säkerhet (så länge alla namnservrarna fungerar prickfritt) så ser det ju även "tufft" ut vid DNS-queries.

Om man inte kör med .se-domäner går det även att använda sig av http://soa.granitecanyon.com och http://www.hn.org. Detta då NIC-SE kräver att namnservrarna lyssnar innan delegering av domännamnet kan ske till dem och i fallet med Granitecanyon så kräver de det omvända av rotservrarna för .se och så vitt jag vet så gör inte varken Granitecanyon eller NIC-SE något undantag från deras respektive krav. Däremot så gör http://www.hn.org undantag om man går efter innehållet i deras FAQ, men jag har inte testat om det är möjligt i praktiken.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-20, 00:47 #10
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Nu var det dags att ta upp den här tråden igen för en ny serverunderhållsfråga. DNS i all ära, men just det blev inte så problematiskt som jag trodde.

Antag att jag har en server med Red Hat 7.3 och att jag tidigare hållit den hyfsat "up to date" med hjälp av RedHat Networks (RHN) RedHat Security Alerts (som "gratis" skickar mail om uppdateringar jag bör göra i mitt registrerade system för att hålla det "tätt") och "up2date"-kommandot.

Problemet är att RHN som bekant avslutas den 31 december för RH 7 och 8 och för 9:an i april.

Själv uppdateringsproceduren (up2date) går ju bra att ersätta med t.ex. Yellowdog updater, modifed (YUM) eller AutoRPM eller liknande, men var finns en bra källa för att hitta "nödvändiga" uppdateringar? Var hittar jag en lista med RPMs som jag bör uppdatera för att undvika de värsta hålen? Finns det ingen tjänst där jag likt RHN kan registrera mina RPMs (eller mitt system) och den "föreslår" uppdateringar som jag bör göra? Var?

Du som kör RH-server, hur har du tänkt göra?
1) Jag skiter i att uppdatera <_<
2) Jag uppdaterar hela systemet till Debian/Fedora/SuSE/Mandrake/Gentoo/RHEL eller annan distribution och tar paus en vecka eller så i servandet av webbsidor.
3) Jag lusläser en massa "security bulletins" och uppdaterar "själv" rätt RPMs i mitt gamla system.
4) Jag vet inte.

Jag står just nu på alternativ 4
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017