Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad göra med pengarna

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-19, 22:44 #1
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Standard Vad göra med pengarna

Känns ju som en dum fråga kanske, men jag är inte så insatt i regler hit och dit.

Jag har en del pengar i företaget just nu, julhandeln har gått bra kan vi väl säga och jag har tagit tillfället att starta AB, startar dock i januari. Men jag får ofta höra att man ska ha så lite pengar som möjligt vid årets slut för all vinst beskattas på samma sätt som om man tar ut det i lön? Jag vet inte vad jag ska göra av mina pengar! Underbar problematik
Jag kan ju köpa in en hel massa produkter till min butik, eller ta ut det i lön fast jag har inget personligt behov av några större summor. Men ska jag göra vad jag kan för att hålla vinsten låg är frågan?

Och ge gärna lite tips på hur man kan utnyttja övergången till ett AB? ändras reglerna för vad man kan dra av, bilförmåner osv? Gym vet jag om tex.
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-19, 23:11 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Mycket intressant frågeställning :-) Vill gärna också veta mer om detta...
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-19, 23:18 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Det du hört talas om är antagligen att du kan få utdelning av vinsten i ett AB. Man betalar då lägre skatt, 20% och inga sociala avgifter. Eftersom det är på vinsten har du då först betalat bolagsskatt på pengarna.

Betalar du full arbetsgivaravgift sparar du då helt enkelt lite pengar på att göra såhär. Dock är inte pengarna tex pensions- eller sjukpenninggrundande, så i praktiken är det inte riktigt lika bra som det låter.

Största poängen med utdelning till dig själv är dock om du kommer över gränsen för statlig skatt. Genom att ta utdelning minskar du då din lön.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-19, 23:34 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Låter som du kör EF, motsv.

Det du kan göra för att sänka din skatt är att göra avdragsgilla inköp daterade före nyår.
Det finns också en hel del former av periodiseringar man kan göra, men här skjuter man
bara på skatten - man blir inte av med den.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-19, 23:41 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Om aktiebolaget redan är registrerat är det ju möjligt att AB:t kan fakturera din firma. Då hamnar pengarna i AB:t istället om du kan göra mer med dem där...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 00:43 #6
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
Det är inte pengarna på kontot som avgör hur mkt du kommer få betala i skatt, utan ditt rörelseresultat.

Gissar att det är en EF som du driver. Vet ej vad du menar med att ta ut lön då, men du kommer beskattas för hela ditt resultat. Om du som du ger som exempel köper in en massa produkter innan nyår så kommer du få ett lager. Vid nyår ska du inventera ditt lager och räkna ut hur mycket det är värt. Det kommer sedan att tas upp som positiv lagerförändring i din resultaträkning. Dvs, att lägga upp ett lager gör ingen skillnad på resultatet. (eller den efterföljande skatten...)

Det du kan göra är att passa på att köpa sk. kortidsinventarier, sådana saker som inte tas upp som en inventarie i balansräkningen. Det kommer direkt att sänka ditt resultat. Det kan vara ex. ett nytt packbord. En ny dator osv. Se dock till att köpa saker till din verksamhet och inte till digsjälv. Köp tex. inte en LCD-TV och häng den hemma i vardagsrummet...

(Dock skriver du även att du startat AB. Det kommer göra att du kommer behöva sälja över inventarierna till ditt AB, och "återskapar" då vinst i din EF under 2011. Men det får ju bli 2011 års decemberbekymmer då. )

Köp sådant som du kommer behöva längre fram i din verksamhet, du skriver att du inte behöver pengar nu. Så investera dem i saker som ditt företag behöver istället. Om du inte behöver något, var glad över vinsten, periodisera det som går (men håll koll på summan, och betrakta det som ett lån från staten), betala skatten som blir, ha det som blir över som buffert. Det kan komma svårare tider.

(Det finns lite regler som jag inte har koll på, som gör att du ev. kan föra över ev. periodiseringar in i ditt nya AB om det är skapat utifrån rätt förutsättningar. Det kommer ge dig en skattemässig fördel än att betala skatten i din EF. Prata med de som hjälpt dig att skapa ditt AB. Om ingen hjälpt dig, använd vinsten till att skaffa rådgivning av revisor. Den kostnaden kommer påverka ditt resultat så att du inte behöver betala lika mycket i skatt. )
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 01:28 #7
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Investera i en självgående hemsida
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 01:57 #8
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Meddelande raderat

Senast redigerad av kippex den 2011-01-23 klockan 18:16
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 05:06 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Ett annat sätt att att köpa ett lagerbolag som är bildat utan revisor från 1 nov 2010 eller senare (kostnad 500-10000 kr) idag så du har ett AB före årsskiftet.

Låt AB ta alla intäkter och EF/HB/KB som du har nu ta alla kostnader så du kommer ner till 0 i EF/HB/KB nu.

Låt AB ha förlängt räkenskapsår så det går från 2010-12-01 -- 2011-12-31 så har du ett år till på dig att bestämma vad du ska göra med pengarna.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 09:55 #10
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ett annat sätt att att köpa ett lagerbolag som är bildat utan revisor från 1 nov 2010 eller senare (kostnad 500-10000 kr) idag så du har ett AB före årsskiftet.

Låt AB ta alla intäkter och EF/HB/KB som du har nu ta alla kostnader så du kommer ner till 0 i EF/HB/KB nu.

Låt AB ha förlängt räkenskapsår så det går från 2010-12-01 -- 2011-12-31 så har du ett år till på dig att bestämma vad du ska göra med pengarna.
Viktigt dock att tänka på att om du gör såhär har du troligen inte möjlighet att plocka ut utdelning första året i ditt AB. Rätten att få utdelning är kopplat till vem som äger aktierna 1 januari, och jag tror inte du hinner registrera ändringsuppgifterna i bolaget innan dess.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017