Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Övertag av lokal

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-15, 23:04 #1
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Standard Övertag av lokal

Jag ska förhoppningsvis ta över en butikslokal, men värden har satt sig på tvären. Han är tydligen en sån där person som måste visa att han bestämmer och många har haft problem med honom.

Jag måste ta över den nuvarande verksamheten, men jag har ju redan mitt företag som är väldigt olikt, vi säljer samma sorts varor, kläder och accessoarer men till väldigt olika kundgrupper. Men för att det ska godkännas öht måste jag ta över, iaf få det att se ut som jag tar över delar, och vissa delar skulle jag faktiskt kunna tänka mig att ta över men det var inte egentligen min tanke.
Förvaltaren är tydligen en konservativ surgubbe och här kommer jag, ung tjej med många piercingar, tatueringar samt blått hår. Jag kan ju inte veta men kan tänka mig att han knappas blir gladare av att träffa mig.

Men kan han neka utan egentligt skäl om jag "tar över verksamheten", lägger till min verksamhet men kanske behåller vissa element, ett tag iaf ??

Jag lider med de som ska överlåta lokalen till mig, kvinnan som har butiken är sjuk och ska göra en större operation i höst och vill bara få det här klart. Men förvaltaren verkar benhård.

Är det verkligen bara han som bestämmer efter personligt tycke vad som passar sig? Ska man gå högre om han väljer att neka? Han har inte nekat ännu, men verkar väldigt skeptisk.
Och det jag är mest orolig för, kan dom få för sig att inte förnya mitt kontrakt om jag får ta över till slut? Det är inget billigt övertag så dom pengarna vill jag ju få tillbaka om jag väljer att flytta eller lägga ner. Har dom rätt att bara neka en att förnya kontraktet? Hört talas om värdarom fördubblat hyran för att bli av med en hyresgäst, men det borde väl inte en kommunal värd kunna?
Man vill ju inte bli ovän med dom heller..
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 00:44 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om verksamheten som den andra kvinnan driver är ett aktiebolag så är det bara att du köper aktierna och tar över, normlat borde inte hyresvärden då ha något att invända då han inte är involverad (det kan finnas en klausul i avtalet som säger att hyresavtal ska omförhandlas vid ägarbyte men långt ifrån alla hyresvärdar använder det).

Har hon däremot en enskild firma så är det mycket knepigare för då är det privatpersonen som står som garant för hyresbetalningar. Jag gissar att ni båda har enskilda firmor (tjejer väljer nästan alltid det före aktiebloag av någon anledning som jag inte förstår).

Hyresvärden kan i princip göra precis som han vill när det gäller företagskunder och deras hyreskontrakt, så länge som han håller sig till ingångna hyresavtal.

Det jag kan råda dig till är att ta fram en affärsplan som du kan visa för "surgubben" och sen skaffar du AB som du driver verksamheten genom i fortsättningen, det blir ofta enklare i längden.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-06-16 klockan 07:35
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 01:38 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Köp inte ett hyreskontrakt om du inte vet att värden vill ha dig där. Det finns ingen lag som tvingar hyresvärden att förlänga kontraktet med dig. Han behöver inte ens hitta på svepskäl eller höja hyran. Han kan helt enkelt kasta ut dig så snart kontraktet har gått ut. Det gäller alltså helt andra hyresregler för företag än för privatpersoner.

Hyresvärdar är rädda för hyresgäster som inte sköter sig. Men de ogillar också att ha tomma lokaler. Så gör vad du kan helt enkelt och ta det därifrån. Du kanske kan plocka ut dina största piercingar och dölja några tatueringar inför det första mötet. Försök att göra ett trevligt intryck. Mycket mer än så kan du inte göra.

Är det bara ett hyreskontrakt du ska köpa, eller hela verksamheten? Om den nuvarande hyresgästen försöker att sälja ett hyreskontrakt eller sin verksamhet så kan man utgå ifrån att värden blir grinig. Det är lite hans jobb att bli det. Efter att ha kikat lite i din e-butik så tror jag inte att din verksamhet som sådan kommer att vara ett hinder för dig. Hyresvärdens grinighet är förmodligen mer ett uttryck för allmänt missnöje över att den nuvarande hyresgästen försöker krångla sig ur kontraktet. Låt honom tjura lite. När han märker att det inte gör situationen bättre så kommer han förmodligen att vara glad över att få en ny hyresgäst.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 02:43 #4
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 182
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 182
Känns inte helt professionellt, och med samma fördomsfullhet som han har emot ditt blåa hår har du gentemot honom i vad du "tydligen" hört av andra.

Allt handlar om förtroende, han vill han in sin hyra och kanske hålla en viss profil i fastigheten - det är din uppgift att övertyga honom att du är rätt person.

Senast redigerad av Skatan den 2010-06-16 klockan 03:55
Skatan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 10:48 #5
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av Skatan Visa inlägg
Känns inte helt professionellt, och med samma fördomsfullhet som han har emot ditt blåa hår har du gentemot honom i vad du "tydligen" hört av andra.

Allt handlar om förtroende, han vill han in sin hyra och kanske hålla en viss profil i fastigheten - det är din uppgift att övertyga honom att du är rätt person.
Kanske, men vad den nuvarande hyresgästen säger om honom är ju direkta upplevelser, hur han hanterar situationer och skriver mail. Men man kan ju hoppas att jag får en bättre uppfattning om honom.
Han vet ju inte hur jag ser ut, men är redan negativt inställd, och mitt utseende lär inte lätta upp det, men kanske han inte alls är sån,vi får väl se!

Jag menar mitt utseende är orelevant, men hur han är emot andra hyresgäster är ju högst aktuellt.
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 10:51 #6
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Köp inte ett hyreskontrakt om du inte vet att värden vill ha dig där.
Nej jag får ju hoppas värden vill ha mig där om jag godkänns, annars är det ju bara för honom att neka mig.
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 10:53 #7
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om verksamheten som den andra kvinnan driver är ett aktiebolag så är det bara att du köper aktierna och tar över, normlat borde inte hyresvärden då ha något att invända då han inte är involverad (det kan finnas en klausul i avtalet som säger att hyresavtal ska omförhandlas vid ägarbyte men långt ifrån alla hyresvärdar använder det).

Har hon däremot en enskild firma så är det mycket knepigare för då är det privatpersonen som står som garant för hyresbetalningar. Jag gissar att ni båda har enskilda firmor (tjejer väljer nästan alltid det före aktiebloag av någon anledning som jag inte förstår).

Hyresvärden kan i princip göra precis som han vill när det gäller företagskunder och deras hyreskontrakt, så länge som han håller sig till ingångna hyresavtal.

Det jag kan råda dig till är att ta fram en affärsplan som du kan visa för "surgubben" och sen skaffar du AB som du driver verksamheten genom i fortsättningen, det blir ofta enklare i längden.
Hon har enskild firma elelr eventuellt handelsbolag, tror inte det är AB. Och jag har enskild firma för nuvarande men har redan planer på att gå över till AB efter sommaren!
Jag har gett honom en affärsplan och den första respons vi fick var att det såg bra ut, så varför han ändrat sig vet jag inte..
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 11:31 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Det bygger mycket på din egen ekonomi, har du råd att betala hyra för lokalen i tre år (löptiden) även om din verksamhet inte går så bra som du hoppas på?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 12:15 #9
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
om hyresvärden är så "strulig", varför inte hitta en ny lokal?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 21:54 #10
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Det bygger mycket på din egen ekonomi, har du råd att betala hyra för lokalen i tre år (löptiden) även om din verksamhet inte går så bra som du hoppas på?
Med tanke på att mycket redan är internetbaserat ser jag inget som helst problem att betala det, företaget är ju några år redan så inget nytt. Men jag skulle självfallet överlåta det vidare, ingen vettig människa säger upp en sån här lokal
Framför allt kan det omöjligen gå sämre än det gör i min nuvarande lokal då den här ligger på en av stans mest besökt gågator, inte som min nuvarande rätt öde gata.
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017