Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ränta för företag..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-05, 15:52 #1
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
Standard Ränta för företag..

Jag har nu drivit mina bolag i ett par år och ett ständigt problem har varit räntan. Först och främst låg jag på 0% ränta på likviditetskonton trots flera mkr tillgodo hela första året. Efter påtryckningar så fick jag 1%.. Efter lite tjat är jag uppe i 1,25%.

Problemet är att ständigt behöva ringa och begära räntehöjningar. Jag skulle vilja utbyta erfarenhet i den här tråden om:

- Vad som gäller samt om det finns något automatiskt sätt att räntan följer index?

- Vilken ränta ligger du på för tillfället?

- Sköter din kontakt mycket eller behöver du alltid ligga på?

- Skriv gärna med vilken bank du har också.

Edit: Har Swedbank med egen kontaktperson

PS. Tänker givetvis på sparräntan

Senast redigerad av se7en den 2011-01-05 klockan 17:48 Anledning: Edit: Har Swedbank med egen kontaktperson
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-05, 16:26 #2
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Ursprungligen postat av se7en Visa inlägg
Jag har nu drivit mina bolag i ett par år och ett ständigt problem har varit räntan. Först och främst låg jag på 0% ränta på likviditetskonton trots flera mkr tillgodo hela första året. Efter påtryckningar så fick jag 1%.. Efter lite tjat är jag uppe i 1,25%.

Problemet är att ständigt behöva ringa och begära räntehöjningar. Jag skulle vilja utbyta erfarenhet i den här tråden om:

- Vad som gäller samt om det finns något automatiskt sätt att räntan följer index?

- Vilken ränta ligger du på för tillfället?

- Sköter din kontakt mycket eller behöver du alltid ligga på?

- Skriv gärna med vilken bank du har också.
Vilken bank har du själv?

Själv har jag inte tänkt på detta alls då jag alltid har väldigt lite tillgodo förutom min buffert.
Allt kapital går väldigt fort in igen till att inte vara kapital.
Jag har dock Alingsås föreningssparbank (fristående men "ingår" i swedbank).
Och har väldigt bra kontakt med dem tycker jag.
Dock har jag väldigt litet behov av banktjänster så det hjälper väl tyvärr inte dig :/.
Och det är nog skillnad på swedbank och min bank som faktiskt är en egen bank med flera mindre lokala kontor i kommunen och grannkommunerna
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-05, 17:11 #3
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Då jag var aktiv egenföretagare fick jag ta ett blankolån (lån utan säkerhet) på 5.15%.

Det kände jag var helt ok iaf. Jag betalade av på 13 månader.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-05, 17:31 #4
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Ursprungligen postat av allstars Visa inlägg
Då jag var aktiv egenföretagare fick jag ta ett blankolån (lån utan säkerhet) på 5.15%.

Det kände jag var helt ok iaf. Jag betalade av på 13 månader.
tror dock han menar "sparränta".
Men jag är dock inte säker.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-05, 18:30 #5
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Skurups sparbank, fristående bank men köper mycket tjänster från Swedbank.

Haft 0% alltid på våra företagskonton. Har inte berört oss så mycket då jag sett det som vår "betalning" då vi haft gratis bankgiro, internetbank, rådgivning etc. (allt utom kort faktiskt). Vet inte om de gett oss fel typ av konto bara från början då placeringskonton ska ha ränta enligt hemsidan:
http://www.skurupssparbank.se/index.php?id=215

Dock så har de börjat ta betalt från årsskiftet enligt Swedbanks prismodell så nu är det dags att gnälla.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-05, 18:36 #6
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
Tyvärr är det bara att räkna med riktigt låg ränta på ett "spar"-konto vid inlåning till bank. Om du har en större summa som du inte behöver till rörelsekapital utan kan avstå under en tid alternativt kan ha viss uppsägningstid exempelvis 3 månader innan pengarna är disponibla, tycker jag du ska ta en diskussion med din kontaktperson om alternativa placeringar. Det finns säkra placeringar som erbjuder en något högre avkastning än vanligt bankkonto utan risk, dvs inte placering i aktier, det du får avstå är tillgängligheten till pengarna.

Genrellt kan väl sägas att ska du ha bra avkastning är det i din verksamhet pengarna ska finnas, vill du inte avsätta pengarna till dig själv för framtiden ex pension, försök få in dem i din verksamhet så att det blir arbetande kapital. Har flera gånger hört från framgångsrika företag med mycket hög kassa att problemet är avkastningen på likvida, avkastning på eget kaptial i verksamheten är 10-30% på banken kan man få 3-5%...

Strikt företagsekonomiskt gäller det att ha lagom mycket pengar på banken :-)
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-05, 19:13 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
1,25 % på ett vanligt likviditetskonto är i dagsläget ganska bra. Jag kollade precis vad jag själv har. 0 % hos Nordea (det är visserligen ett transaktionskonto och inte ett likviditetskonto) och 0,80 % hos Skandianken. Om pengarna gör någon nytta på ett likviditetskonto avgörs ju i första hand av vad du gör med dem i ditt företag och inte vad du har för inlåningsränta hos banken. Ett likviditetskonto ger dig alltid sämsta tänkbara inlåningsränta hos banken (med undantag från giron/transaktionskonton som har ännu sämre).

I allmänhet brukar bankernas inlåningsränta vara något lägre än deras utlåningsränta för bostadslån. Eftersom räntan på bostadslån (oftast) följer reporäntan, så gör även bankernas inlåningsränta det. Men bankerna fungerar naturligtvis som alla andra företag. De köper billigt och säljer dyrt. När räntan svänger lite så kan du alltså utgå ifrån att alla marginaler blir till din (kundens) nackdel. Har du inte ett normalt sparkonto, så kan du inte räkna med att banken informerar dig om när det finns marginaler för dig att ta av. Däremot så kan du vara helt säker på att de ger dig en räntesänkning när deras marginaler krymper .

Ju större bank, desto sämre ränta (grav generalisering). Bäst ränta får du hos finansinstitut/sparbolag som saknar den statliga insättningsgarantin. De kan ofta ha sparräntor som ligger en bra bit över storbankernas inlåningsräntor.

Om dina 1,25 % är en bra eller dålig ränta beror alltså på hur ofta du behöver komma åt dina pengar och hur stora risker du kan/vill ta med dem. Om du vill ha ett bankkonto med "hög" ränta som följer reporäntan (index), så bör du förmodligen flytta kapital från ditt likviditetskonto till ett sparkonto eller fasträntekonto.

Senast redigerad av Gustav den 2011-01-05 klockan 19:16
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-05, 22:39 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av allstars Visa inlägg
Då jag var aktiv egenföretagare fick jag ta ett blankolån (lån utan säkerhet) på 5.15%.

Det kände jag var helt ok iaf. Jag betalade av på 13 månader.
TS hade inget lån utan hade pengar tillgodo på sitt konto. Dvs det är inte lneränta utan sparränta på sitt likviditestkonto TS menar.

Om man har en riktigt stor överlikviditet och är beredd att ta en viss risk kan man dela upp det i flera delar.

Riskfritt kan man bara ha upp till €100 000 per bank (med insättningsgarantin). Så resten är ändå utsatt för risk, och då gäller det att ha så bra avkastning som möjligt.

- 3 månader slikviditet på ditt 0% konto
- 4-12 månaders likviditet på ett sparcertifikat i Skandiabanken eller i en högavkastande avkastnings-/räntefond
- resten fördelat på minst 5 olika aktier (i 5 olika brancher) med direktavkastning som är högre än 6-7% och P/E prognos nästa år på max 12 (dvs hyfsat låg risk).

Är man ointresserad av aktier så kan man välja en aktiefond med motsvarande hög direktavkastning som aktierna.

Fördelen med aktier och aktiefonder är att de förutom aktieutdelningen även kan ha en värdestegring på lång sikt vilket räntesparande inte har. Man tar en högre risk med aktier, men om man satsar på stora bolag och delar upp pengarna på minst 5 stora bolag så blir risken lägre, än om man satsar allt på endast en typ av aktie.

Sprider man risken på flera aktier så är sannolikheten att man ska förlora allt ganska liten, det har aldrig hänt sedan Stockholmsbörsen öppnade 1863.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-01-05 klockan 22:58
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017