Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Travelturkiet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-18, 10:39 #1
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Standard Travelturkiet

Min kompis och jag började med att arbeta på designen i Lördags eftermiddag och efter det programmerade vi. Vi blev färdig med allting igår kväll, ungefär runt 22.00.

Vi ska träffas om två veckor igen och finputsa allting, gå igenom koden och designen m.m så därför är all feedback av stort värde för oss.

Sidan ligger ute på www.travelturkiet.se men eftersom man inte fick länka till sina projekt om det ligger en eller flera banners på sidan så kan man få negativt omdöme eller hur man nu säger. Man ger inte helhetsbilden av sidan. Så ni väljer själv om ni vill använda länken ovan eller köra på den här länken där jag bara har gjort en skärmdump på designen:
http://www6.speedyshare.com/files/20...mnl%C3%B6s.jpg

En sak som jag redan har lagt märke till som vi måste ordna, det är banners på höger sidan. Det är ett glapp mellan webbsidan och banners på min laptop som har 15.6" och på min kompis skärm 24" var det inget glapp mellan webbsidan och banners. Det är en sak jag har lagt märke till som måste åtgärdas.

Ni kanske också tycker att sidan är för smal, men vi valde att göra den smal för att anpassa den efter banners som är på 250x240px.

Det som vi ska göra nästa gång är att använda er feedback och konstruktiva kritik till att fortsätta arbeta med sidan. När det gäller forumet så är det tyvärr så att den versionen som vi använder 4.0 gold är så att tydligen måste vi göra all style igenom StyleVars men det vill inte min kompis, utan han vill hitta de olika css-filerna och gå in där manuellt och ändra allting. Detta är orsaken till att designen, storlek på olika ting inte är som det ska eftersom vi inte har funnit oss till rätta inne i forumet för designen.

Så, kör på. Ge oss feedback på sajten!
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-18, 11:05 #2
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
tycker inte det finns så mycket att ge feedback på. Ni får nog jobba vidare ganska mycket på sidan innan man kan ge feedback just nu är det ju typ bara en bild och lite text.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-18, 11:24 #3
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
tycker inte det finns så mycket att ge feedback på. Ni får nog jobba vidare ganska mycket på sidan innan man kan ge feedback just nu är det ju typ bara en bild och lite text.
Bild och lite text? Var du bara på startsidan eller klickade du även på länkarna nedanför headern på startsidan?

Den kommer att se ut så som den gör till 90%. Förutom att det ska in lite andra bilder på startsidan som byter plats och sedan lite guider om de populära orterna i Turkiet under länken "Om Turkiet". Sedan ska "Kontakta oss" stylas om och även texten i headern ska bytas ut mot en annan. Detta är som sagt bara en temporär lösning eftersom vi vill få ut den ganska snabbt och därför skapade vi allting på nästan två dygn.

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-01-18 klockan 11:27
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-18, 11:36 #4
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
* Menyn floatar inte korrekt i ie7.
* Forumet borde göras om så det ser mer ut som att man är kvar på sajten. Nu känns det som man lämnar den.
* Om ni skall ha annonser tycker jag inte att de skall floata höger - har man bred skärm blir det långt avstånd från innehållet, vilket inte är speciellt snygg imo.

Citat:
tips, information och inspiration
* ovanstående som man hittar på startsidan ser felaktigt ut som länkar. Skall ni bara förstärka orden räcker det med (svart) fetstil.

* Felmeddelande/tacktext i kontaktformuläret syns inte tillräckligt väl. Omslut det med en box med vit bakgrundsfärg eller röd/grön textfärg, förslagsvis.

* Om man skickat formuläret och ett fel inträffar i e-postfältet väljs inte "Ärende" med förgående val.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-18, 12:08 #5
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Bild och lite text? Var du bara på startsidan eller klickade du även på länkarna nedanför headern på startsidan?

Den kommer att se ut så som den gör till 90%. Förutom att det ska in lite andra bilder på startsidan som byter plats och sedan lite guider om de populära orterna i Turkiet under länken "Om Turkiet". Sedan ska "Kontakta oss" stylas om och även texten i headern ska bytas ut mot en annan. Detta är som sagt bara en temporär lösning eftersom vi vill få ut den ganska snabbt och därför skapade vi allting på nästan två dygn.
Jag kollade på alla sidor. Och varför vill du ha feedback på en temporär site?

Lägg in dom bilderna som du ha tänk att använda och "styla" om som ni har tänk att ha den riktiga siten SEN kan ni be om feedback...
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-18, 12:40 #6
fooztrs avatar
fooztr fooztr är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 465
fooztr fooztr är inte uppkopplad
Flitig postare
fooztrs avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 465
Varför sitter "home" knappen längst till höger? Ser missbildat ut.

Tycker även att den röda texten inte passar in mot bakgrunden i headern. Plus att länkarna i menyn ligger lite fel, enligt mig. Och då menar jag att länkarna inte ligger i mitten av menyn.

En footer? det vore inte helt fel på denna sida. Ser bara tomt ut. Tycker även att sidan skall centreras, för nu får man nästan ont i nacken när man försöker läsa vad det står!
fooztr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-18, 15:50 #7
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Meny
Vi läser från vänster till höger. För mig som besökare blir det därför märkligt att ha "annons" först och "om turkiet" sist. Även om en tanke med webbplatsen är att tjäna pengar på annonsering så vill nog inte besökare uppfatta det så
Förslag:
om Turkiet (med initialversal), forum, om oss, kontakt ("oss" kan tas bort), annonsering (annars tror man att det är annonser där)

Vem står bakom webbplatsen?
"om oss" innehåller inget om VEM det är. Jag vill ha fysiska eller juridiska personer och inte ett vagt "vi". Nu låter det som många en-persons-företag som föröker leka storföretag. Varför inte stå för att du är en passionerad turkietälskare som startat webbplatsen för att du sett bristen och vill dela med dig av dina erfarenheter och få del av andras.

Man får inte heller glömma den politiska situationen i Turkiet vilket gör att man kan dra mig för att registrera sig utan att veta vem som står bakom. Även om det sedan kan finnas andra som står bakom den/de

Se över texterna lite.
T ex "om oss"
... och vill marknadsföra det på bästa och möjligaste sätt igenom den här sidan. ( bästa sätt, bästa möjliga sätt, men inte som det står)
... oss som vill utvidga våra vyer ytterligare om allt som rör Turkiet ( man vidgar sina vyer så det ska vara "vidga")
... god information att framhäva till dig av just den anledningen att vi som är här brinner för Turkiet. (framhäva? "dela med oss av" kanske är bättre)

Fundera över att byta ordet "sidan" mot webbplatsen när det syftar på mer än en sida.

Generellt om språket - det är så många superlativ att de till slut drunknar i en superlativsoppa. Det räcker mer att ni besökt Turkiet många gånger istället för "oerhört många gånger" etc

Det står att webbplatsen med forum ska ta upp allt om Turkiet. Har du tänk igenom hur du ska hantera politiska och religiösa diskussioner? Du har flera mycket inflammerade frågor inom dessa områden när det gäller Turkiet. Jag vet inte om en stordiskussion om t ex kurdernas situation främjar ditt syfte med webbplatsen.

Slutligen, en möjlighet att snabbt komma tillbaka till startsidan från forat. Detta speciellt efter att ha varit på "kontakta oss", blivi uppmanad att söka i forat och inte hittat det där.

Senast redigerad av Ciffan den 2010-01-18 klockan 15:52
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-18, 15:59 #8
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av allstars Visa inlägg
* Forumet borde göras om så det ser mer ut som att man är kvar på sajten. Nu känns det som man lämnar den.
Style för forumet är för oss som jag sa, väldigt nytt. Det vi skulle vilja är att hitta css-filerna för "skeleton" som man säger. Alltså css-filen för hela forumet så att man kan styla det hur man vill. Vi satt och fundera på om man kunde göra en fullständig style i CS och sedan lägga upp den som forum.

Citat:
Ursprungligen postat av allstars Visa inlägg
* ovanstående som man hittar på startsidan ser felaktigt ut som länkar. Skall ni bara förstärka orden räcker det med (svart) fetstil.
Vi ska ta bort den röda texten och ha "bold" och svart?

Citat:
Ursprungligen postat av allstars Visa inlägg
* Felmeddelande/tacktext i kontaktformuläret syns inte tillräckligt väl. Omslut det med en box med vit bakgrundsfärg eller röd/grön textfärg, förslagsvis.

* Om man skickat formuläret och ett fel inträffar i e-postfältet väljs inte "Ärende" med förgående val.
Hela sidan under "Kontakta oss" ser förjäklig ut. Vi gjorde den bara snabbt utan att styla eller något alls, alltså texten, rutorna och fel-meddelanden.

Citat:
Ursprungligen postat av fooztr Visa inlägg
Varför sitter "home" knappen längst till höger? Ser missbildat ut.
Det där vet vi om. Varför vi satte den där ute på kanten var för att det inte är tillräckligt med kategorier och då visste vi inte vart den skulle sitta.

Citat:
Ursprungligen postat av fooztr Visa inlägg
Tycker även att den röda texten inte passar in mot bakgrunden i headern. Plus att länkarna i menyn ligger lite fel, enligt mig. Och då menar jag att länkarna inte ligger i mitten av menyn.
När du säger den "röda texten i headern" tänker du på ""Mötesplatsen för oss som älskar Turkiet"? Den var svår att göra i CS, vilken färg vi skulle använda oss av. Varken min kompis eller jag gillar färgen, den sticker lite i ögonen och är för stark.

Länkarna. Dom är centrerade enligt CS. Men visst ser det konstigt ut. Absolut.

Citat:
Ursprungligen postat av fooztr Visa inlägg
En footer? det vore inte helt fel på denna sida. Ser bara tomt ut. Tycker även att sidan skall centreras, för nu får man nästan ont i nacken när man försöker läsa vad det står!
Både att en footer inte ska finnas och att sidan inte ska vara centrerad var mina beslut helt och hållet. Footer förstår jag inte varför man ska ha. Det som står i footerna är "All right reserved", "Kontakta oss" och sedan tomt. Kanske en liten logga i footern vore något i så fall.

Centrera sidan, det ville jag inte just för att annonserna skulle få plats på höger sida. Detta får vi fundera på hur vi ska göra. För då måste vi centrera forumet också vilket inte så svårt.

Tack så mycket för allting! Nu har jag skrivit ner detta och ska meddela min kompis om vilka förändringar som bör ske.

Ska svara Ciffan också lite senare. Blir så mycket annars i ett och samma inlägg.

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-01-18 klockan 16:02
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-18, 16:09 #9
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
MenyDet står att webbplatsen med forum ska ta upp allt om Turkiet. Har du tänk igenom hur du ska hantera politiska och religiösa diskussioner? Du har flera mycket inflammerade frågor inom dessa områden när det gäller Turkiet. Jag vet inte om en stordiskussion om t ex kurdernas situation främjar ditt syfte med webbplatsen.
Att diskutera politik i mitt forum är helt okej, inte mig emot. Vill dom diskutera hur en del ställer sig till att Turkiet i framtiden kanske kommer in i EU är det helt okej.

Du syftar på att det kan bli en del politiska diskussioner i forumet också? Lite infekterade ämnen?

Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Vem står bakom webbplatsen?
"om oss" innehåller inget om VEM det är. Jag vill ha fysiska eller juridiska personer och inte ett vagt "vi". Nu låter det som många en-persons-företag som föröker leka storföretag. Varför inte stå för att du är en passionerad turkietälskare som startat webbplatsen för att du sett bristen och vill dela med dig av dina erfarenheter och få del av andras.
Utveckla gärna det här citatet.

Det jag tänkte skriva "om oss" är varför jag valde att starta webbplatsen och den fyller för syfte. Ska jag också ha med vad för målsättning jag har med sajten?

Ser den bättre ut nu eller saknar du/ni något?

Jag skapade den här webbplatsen när jag såg bristerna i att det inte finns någon webbplats om Turkiet som jag ville besöka och ett forum. Därför valde jag till slut att skapa en egen webbplats för att kunna dela med mig av mina erfarenheter om Turkiet och även ta del av andras. Jag har precis som många andra besökt landet många gånger och nu på senare tid fått en stor passion för Turkiet.

Min idé med webbplatsen är att ge både nya och gamla resenärer information och tips om Turkiet och att även skapa intressanta diskussioner mellan oss som vill vidga våra vyer ytterligare om allt som rör Turkiet.

Jag som driver webbplatsen tycker att den är jättebra och jag har som målsättning att skapa en grymt bra webbplats om Turkiet. Utvecklingen med webbplatsen sker ständigt, både synligt och icke synligt för att besöket för er ska kunna bli så bra som möjligt.

Det vore jättekul att höra vad du som besökare tycker om webbplatsen. Så fortsätt gärna att posta synpunkter på bilder, design och övrigt innehåll för detta är mycket värdefullt mig så att jag kan utveckla webbplatsen vidare.

Om jag på sikt kan betala de kostnader som sidan har kostat så är det jättebra, om inte så är det också jättebra eftersom min målsättning var och fortfarande är att att kunna besöka en sida som jag själv vill kunna besöka när jag dela med mig av mina erfarenheter om Turkiet. Då ingen webbplats fanns om Turkiet valde jag att skapa den själv.

Har du frågor kring tjänsten eller vill komma med synpunkter och förslag är du välkommen att kontakta oss mig på [email protected]

Jag vill till sist önska dig en trevlig resa till Turkiet

Kim
www.travelturkiet.se

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-01-18 klockan 17:23
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-18, 17:18 #10
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
1. Om du som kan Turkiet ser deras politiska, geografiska och religiösa konfliker som "Lite infekterade ämnen" så har du säkert inga problem att hantera de diskussioner som kan uppstå. Jag ville mest påpeka det så att du inte hade förbisett det.

2. "om oss" Det jag menar är att du skriver i vi-form när det borde var jag-form. Skriv jag, stå för webbplatsen och ha med ditt namn - allt för att du ska bli en verklig person och inte en grå anonym massa.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017