Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


en till vad-ska-jag-göra-med-min-domän-tråd

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-20, 18:37 #1
erikhjort erikhjort är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 10
erikhjort erikhjort är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 10
Standard en till vad-ska-jag-göra-med-min-domän-tråd

Spontanköpte ett domännamn tätt relaterat till en nylanserad datormodell från en av världens största tillverkare (ja, gissa vilken). Medan jag väntar på den sjukt sega registraren så passar jag på att fråga runt lite.

Namnet är identiskt med datorns namn, under två olika toppdomäner (.com, .info). Är sjukt ny på det här med entreprenörsskap, dock relativt kunnig. Lite frågor bara:

- Gör jag varumärkesintrång? Det känns nästan så.
- Hur ställer sig affiliateprogram till sånt här, surt?
- Bör jag göra nån form av content eller bara en adsense for domains?

Uppskattar alla tips och råd!
erikhjort är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 18:57 #2
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
gör lite content om datorn och om kringutrustning osv.
eventuella uppgraderingar och kanske guider om "hacks" (tex byte av operativsystem, verktyg, osv osv).

vilken reklam du ska välja beror lite på.
men bäst är ju givet att man har reklam som är för just den datorn och/eller extra utrustning.
kanske rent av sälja denna datorn som en återförsäljare?
Det gjorde jag förr och det funkar ganska bra om man har lite kapital.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 19:59 #3
erikhjort erikhjort är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 10
erikhjort erikhjort är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 10
ja, något kapital har jag ju knappast, men en Amazon aStore kanske man kan smälla upp iallafall. Har ingen bra erfarenhet av sådant dock, men nån gång kanske det vänder. Enda dumma med det här upptåget är att jag blivit ruskigt sugen på att köpa en ny dator efter att ha suttit och skrivit massa text om den...
erikhjort är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 20:06 #4
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av erikhjort Visa inlägg
- Gör jag varumärkesintrång? Det känns nästan så.
- Hur ställer sig affiliateprogram till sånt här, surt?
- Bör jag göra nån form av content eller bara en adsense for domains?

Uppskattar alla tips och råd!
1. Du gör inte varumärkesintrång endast genom att registrera adresserna. I den sekund du däremot lägger upp innehåll i vinstsyfte och där innehållet är relaterat till den branch/produkttyp som varumärket skyddar begår du dock brott. Även om du lägger upp innehåll som är helt orelaterad till det skyddade varumärket kan ditt förfarande anses innebära renommésnyltning.

2. Kolla i avtalet. Skulle gissa att du i nästan alla program förbinder dig att inte använda kända varumärken, med omedelbar avstängning som konsekvens.

3. Även genom att parkera domänen kan du begå varumärkesintrång, så se upp med det. Det kan mycket väl hända att varumärkesinnehavaren vill statuera ett exempel. Så länge du inte har annonser på sidan eller i övrigt nyttjar den i näring är du dock alltid säker, så det bästa är väl att lägga upp lite relevant content och driva sajten helt ideellt - alternativt försöka sälja adressen till varumärkesinnehavaren. Se dock upp för att kräva för mycket pengar, då de annars kan välja att inleda skiljeförfarande och isåfall kan du bli av med domänen utan en krona.

Senast redigerad av danneskjold den 2009-10-20 klockan 21:08
danneskjold är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 20:23 #5
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Både Dell har Apple har specifika klausuler för trademarks i URL:en, både för SEM och organisk trafik. I alla fall på UK-marknaderna är dom oerhört kinkiga med detta, måhända är det lite slappare om du bara siktar på Sverige.
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 20:30 #6
erikhjort erikhjort är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 10
erikhjort erikhjort är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 10
känns ju fel att sikta på .se med en .com, men blev ganska nojig nu. finns det några skräckhistorier man borde lyssna till?
erikhjort är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 21:19 #7
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av erikhjort Visa inlägg
känns ju fel att sikta på .se med en .com, men blev ganska nojig nu. finns det några skräckhistorier man borde lyssna till?
Jag skulle bli förvånad om du totalt lyckades tjäna mer än hundralappar på typins om du inte istället lägger ner mycket tid på relevant innehåll. Då är frågan om det då är värt att ta risken, eller för den delen att behöva oroa dig för dålig karma.. Och ska du istället lägga ner tid på innehåll för att bygga en lönsam webbplats så kan du lika gärna göra det på en domän där du slipper bekymra dig över varumärkesintrång och sedan vips se din inarbetade sajt försvinna på grund av att varumärkesinnehavaren gör anspråk på domännamnet i skiljeförfarande.

Om namnet är så bra, så hoppas istället på att varumärkesinnehavaren kontaktar dig för att få köpa namnet av dig för en rimlig peng. Tänk också på att så fort du lägger upp "relevant" innehåll så är du bevisligen i ond tro, vilket underlättar för varumärkesinnehavaren att begära domänen i skiljeförfarande. Gör du dig skyldig till varumärkesintrång är nog heller inte varumärkesinnehavaren så pigg på att betala dig för att ta över domänen.
danneskjold är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-22, 16:41 #8
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Det beror lite på vilket företag det gäller. Det är inte säkert att du råkar illa ut.

http://www.w715.com/disclaimer.html

"This website is not affiliated with Sony Ericsson."

På denna sidan framgår det mycket tydligt att sidan i sig inte har med telefonbolaget att göra. Jag tror alla SE-s modeller finns "kapade", så att säga.

Vissa företag, i alla fall detta, resonerar väl som så att så länge som sidan ser prydlig ut så får den vara. Det är ju ett skyltfönster för deras produkter.

***
Om SE skulle dra denna tomten inför rätta. Vad skulle de vinna då?? Visst, dom blir av med sidan... men också med besökare till denna sidan, vilket säkert är några miljoner under en fem-årsperiod... vad vet jag.

Men det finns också ett värde i att göra denna typen av sidor.

Ett företag som inte är med på detta resonemanget är Ikea med i love ikea.se som inte blev så långlivad. Men som alla vet, det går ju att komma förbi sånt också.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017