Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


postgiro?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-12, 00:45 #11
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Driver en bunt företag, så här kommer ett svar:

Postgirot ägs numera av Nordea. De ägdes tidigare av Posten, därav "post" i början av namnet på tjänsten. Byter namn till Plusgirot i mars för att slippa kopplingen till Posten AB.

Postgironummer kan se ut som 123 45 67-8 och är ett kontonummer. Numera behöver man inget eget postgiro för att girera till ett postgiro, alla för mig kända internetbanker erbjuder att man kan sätta in pengar till postgironummer också. Kunden kan också välja att gå in till Svensk Kassaservice och mot dyr avgift betala in på ett postgiro.

Att ha ett postgirokonto kostar 250 kronor om året. Deras internettjänst är faktiskt väldigt bra tycker jag. Dock har de av någon skum anledning separerat tjänsten i två delar, där den bra delen är betalning till andra konton, kontoöversikt etc. Den mindre bra delen innehåller specifikationerna på alla inbetalningar, och går till ett skrämmande dåligt system. Man måste logga in ett annat system med andra inloggningskoder etc.

För 250 kronor per år får du alltså ett konto där du kan få in och betala ut pengar. Om du betalar till någons postgiro kostar det inget. Betalar du till ett bankgiro kostar det 2.50 i avgift som dras ett litet tag efteråt.

Om du skall ta ut pengarna från kontot så får du gå till Svensk Kassaservice som tar betalt för det, tror att det handlar om 40 kronor per uttag.
De tar inte avgiften, utan den tar banken i efterhand.

Det är i det läget smartare att skaffa ett VISA kort som kostar ca 250 kr/år. Då kan du gå till vilken bankomat som helst och ta ut pengarna utan avgift där! Plus att du kan använda det i butiker och på internet när du köper saker till företaget.

På deras internettjänst ser du egentligen gårdagens konto. Du kan klicka uppe i höger hörne på "Dagens transaktioner" och se vad som är registrerat idag. Det kommer att synas i morgon i listorna. Så det går att "tjuvkika" på vad som är registrerat under dagen.

Såg att det fanns en annan tråd om skillnaden mellan bank- och postgiro, och bara för att slippa skriva om allt igen, så gör jag en snabb förklaring av bankgirot också så man kan jämföra.

Bankgirot är alla banker anslutna till. Det är en tjänst som inte hålls av din bank direkt, utan det är en samarbetspartner kan man kalla det. Du får betala för att få ett bankgironummer kopplat till ditt vanliga bankkontonummer. Istället för att du skall säga till alla att betala in pengar till konto 123 456 78-9 med clearingnummer 1234-5, och att det går till ett visst bankföretag, så kan du istället uppge ditt bankgironummer, t.ex 1234-5678. Oavsett vilken bank ditt konto finns i, så kan ditt bankgironummer följa med dig om du byter bank. Jag har bankgironummer på andra företag som jag har haft sedan starten, trots flera byten.
För att ha ett bankgiro åker du på dubbla kostnader i princip, konto+bankgiro.

Enligt de beräkningar vi gjorde i våras när vi reggade ett nytt företag så var postgirot det billigaste. Man har också möjligheten till bankgirokoppling även på postgirokonton numera, då Postgirot ägs av Nordea. Postgirokunder kan även se vilket BIC/SWIFT etc kontonummer de har, ifall någon i utlandet vill sätta över pengar till kontonummer utan att ha postgiro.

Om det inte har förändrat sig sedan i våras, så skulle jag fortfarande rekommendera Postgirot då det är billigt och det fungerar.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 10:04 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Postgirot är visserligen billigt, men rätt krångligt. Dessutom är det inte 250 kr/år utan det är 250 kr/år inkl ett visst antal transaktioner. Kommer du upp i många transaktioner på kontot debiteras man från 1,60-10,00 kr per betalning till kontot beroende på hur betalning har skett.

Numer envisas de dessutom med att köra med sina "skraplotter", vilket är en lösning jag starkt ogillar.

Personligen har jag bytt till SEB och har ett pgkonto för de som absolut inte kan betala till bankgiro. Det kostar visserligen lite mer men fungerar väldigt mycket bättre.

Postgirots eredovisningstjänst är fortfarande rätt instabil och otillgänlig titt som tätt - ofast när man behöver komma åt den, naturligtvis
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 18:27 #13
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Skrap? Nä, elektronisk dosa är det som gäller på Postgirot.

Kan det vara så att du har privatkonto och inte företagskonto?

Vi har inte någon information om att ett visst antal transaktioner ingår, utan det är obegränsat antal. Det enda du får betala är om du sänder till bankgiro, och då kostar det 1.50
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 18:45 #14
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 12 2005, 19:27
Skrap? Nä, elektronisk dosa är det som gäller på Postgirot.
Jag har också dosa och har det privat, men jag har haft det i många år, nu har dom nog gått över till skrap.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 20:49 #15
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 12 2005, 01:45
Om du skall ta ut pengarna från kontot så får du gå till Svensk Kassaservice som tar betalt för det, tror att det handlar om 40 kronor per uttag.
Går även utmärkt att ta ut ifrån Nordeas bankkontor, inget avgift där
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 21:32 #16
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Sist jag frågade Nordea om det så visste de inte... Det råder lite förvirring inom Nordea/Postgirot, vilket vi upptäckte när det blev diverse strul och beställningen på våra Giro Businesscard försvann samt när vi nekades köp trots pengar på kontot.

Postgirots Kundtjänst kunde se saldot, men inte se något med kortköpen. Nordea Kort kunde se kortköpsförsöken men inte se saldot/kontot. Så det var moment 22. Den ena avdelningen hänvisade oss kunder till den andra avdelningen, men efter de fick betala ut ersättningar till oss för diverse problem och att vi gick högt upp i ledningen så fick vi skriftligt på att de skulle bättra sig. Sen återstår det att se om de gör det
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 21:53 #17
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 12 2005, 22:32
Sist jag frågade Nordea om det så visste de inte... Det råder lite förvirring inom Nordea/Postgirot.
Vet inte vilket kontor du gått i, men har tagit ut från 4-5 Nordeakontor i Stockholm och det har aldrig varit några strul.

Fotnot: 500:e inlägget
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 23:48 #18
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Postgirot har gått över till skrapkoder för en tid sedan. Jag har ett äldre företagskonto med dosa till, vilket är att föredra.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017