Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skriftliga avtal i digitalt format - Är dom giltiga?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-13, 23:01 #1
JohnM JohnM är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 70
JohnM JohnM är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 70
Standard Skriftliga avtal i digitalt format - Är dom giltiga?

Jag använder skriftliga avtal i digitalt format. Skickar över avtal till klienten, han skriver ut, signerar skannar och skickar tillbaka.

I ett fall har jag sett att klienten har öppnat PDF filen i Photoshop, lagt till en bild av sin signatur och sedan sparat filen. Alltså INTE skrivit ut, signerat avtalet och sedan skannat och skicka tillbaka.

Är det verkligen ett giltigt avtal om det skulle bli någon form av tvist? För öppnar man PDF filen så ser man att det ligger en signatur som ett lager där, vilket i teorin vem som helst skulle kunna lägga dit.
JohnM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 23:05 #2
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Det finns ju olika former av avtal och vissa saker måste skrivas under och till och med bevittnas för att vara giltiga, men de allra flesta normala avtal är egentligen giltiga oavsett om de ingåtts muntligen eller skriftligen, så för att svara korrekt på din fråga måste du väl berätta vad det för något du avtalar om.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 08:18 #3
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av JohnM Visa inlägg
Jag använder skriftliga avtal i digitalt format. Skickar över avtal till klienten, han skriver ut, signerar skannar och skickar tillbaka.

I ett fall har jag sett att klienten har öppnat PDF filen i Photoshop, lagt till en bild av sin signatur och sedan sparat filen. Alltså INTE skrivit ut, signerat avtalet och sedan skannat och skicka tillbaka.

Är det verkligen ett giltigt avtal om det skulle bli någon form av tvist? För öppnar man PDF filen så ser man att det ligger en signatur som ett lager där, vilket i teorin vem som helst skulle kunna lägga dit.
Ett avtal är giltigt oavsett form i svensk rätt så länge det finns någon form av gemensam viljeförklaring. Det kan vara muntligt, skriftligt, digitalt. Endast i vissa särfall, t.ex. vid testamente eller fastighetsöverlåtelse, finns det formkrav. Den främsta funktionen av och anledningen till att man använder sig av skriftliga kontrakt är att det är ett utmärkt sätt att i efterhand, vid eventuell tvist, visa ATT man ingått avtal och VAD man ingått avtal om. Avtalet med din klient är giltigt - det du måste fråga dig själv är om detta digitala kontrakt uppfyller en tillfredsställande bevisnivå? Och det beror ju lite på situationen, vilka summor vi pratar, vilka klienterna är, risk för tvister o.s.v.
danneskjold är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 09:39 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Ett grundkrav är givetvis att det ärrätt person som avtalet ingåtts med.

Man kan inte förfalska sin egen namnteckning, men om man använder någon annans namnteckning så är det en förfalskning dvs urkundsförfalskning.

Vill du ha större säkerhet så kan du kräva egenhändig namnteckning i orginal, då måste man skriva under med svårutplånlig skrift. Så det är mao upp til dig hur stort bevisvärde du vill ha i avtalet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 10:33 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag tycker alltid det känns bättre med egenhändiga namnteckningar. Använder aldrig scannade dokument.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 13:51 #6
JohnM JohnM är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 70
JohnM JohnM är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av danneskjold Visa inlägg
Ett avtal är giltigt oavsett form i svensk rätt så länge det finns någon form av gemensam viljeförklaring. Det kan vara muntligt, skriftligt, digitalt. Endast i vissa särfall, t.ex. vid testamente eller fastighetsöverlåtelse, finns det formkrav. Den främsta funktionen av och anledningen till att man använder sig av skriftliga kontrakt är att det är ett utmärkt sätt att i efterhand, vid eventuell tvist, visa ATT man ingått avtal och VAD man ingått avtal om. Avtalet med din klient är giltigt - det du måste fråga dig själv är om detta digitala kontrakt uppfyller en tillfredsställande bevisnivå? Och det beror ju lite på situationen, vilka summor vi pratar, vilka klienterna är, risk för tvister o.s.v.

Det rör sig om lite större summor, flera hundratusen till flera miljoner kr. Internationella affärer.
Är lite ny på området, ska lyssna med en advokat hur jag gör.
JohnM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 16:14 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det intressanta är att många inte gillar digitala avtal på det sättet, men om han istället skrivit ut och faxat pdf-filen till dig så hade många sett det som helt ok. Återkom gärna om vad advokaten säger.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 20:47 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av JohnM Visa inlägg
Det rör sig om lite större summor, flera hundratusen till flera miljoner kr. Internationella affärer.
Är lite ny på området, ska lyssna med en advokat hur jag gör.
Är det så stora summor så ska du kräva egenhändig orginalunderskrift.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-16, 07:34 #9
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
Ursprungligen postat av JohnM Visa inlägg
Jag använder skriftliga avtal i digitalt format. Skickar över avtal till klienten, han skriver ut, signerar skannar och skickar tillbaka.

I ett fall har jag sett att klienten har öppnat PDF filen i Photoshop, lagt till en bild av sin signatur och sedan sparat filen. Alltså INTE skrivit ut, signerat avtalet och sedan skannat och skicka tillbaka.

Är det verkligen ett giltigt avtal om det skulle bli någon form av tvist? För öppnar man PDF filen så ser man att det ligger en signatur som ett lager där, vilket i teorin vem som helst skulle kunna lägga dit.
Vem som helst kan lägga dit signaturen om det är ett inscannat dokument också.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 16:53 #10
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
När vi ändå är inne lite på ämnet så vill jag fråga vad det finns för smidiga lösningar för att skriva under avtal på distans? Någon som har något bra sätt?
erdistfroh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017