Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Test av sökord i URL'en

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-06, 17:51 #11
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:
Originally posted by -WebboT@Nov 6 2007, 17:27
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Jag har varit med om det motsatta, där jag har susat förbi en domän som innehöll ett ord. Så det där att domänen är avgörande tro inte jag på, man kan lika bra lösa det med subdomäner eller med undermappar
Det lär ju inte funka med alla sökordsdomäner, självklart inte.
Det är därför jag ska testa detta nu och se HUR bra det funkar istället för att bara sitta och spekulera.

Domännamnet har en obetydande inverkan på hur du placerar dig i SERP. Det är bevisat flera gånger om.
Det skulle vilja påstå att det är motsattsen som är bevisad.
Citat:
2:a i SEO World Championship 2007
Vad körde du med för domän i tävlingen?
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-06, 18:09 #12
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Nov 6 2007, 11:38

Domännamnet har en obetydande inverkan på hur du placerar dig i SERP. Det är bevisat flera gånger om.
Så här går snacket i alla webmaster forum runt om i världen när det gäller sökord i domänen.
Mycket snack, lite handling.
Om det nu har bevisats flera gånger, kan du inte lägga fram åtminstone ett av dom bevisen?
För om det nu finns bevis som du säger, så behövs ju inte detta ämnet ältas om och om igen.

Ganska intressant att notera ditt val av domän i SEO World Championship 2007
eglobalwarmingawareness2007.com när tävlingen gick ut på att ranka för frasen globalwarming awareness2007. Hur tänkte du då?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-06, 20:07 #13
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Intressant med ett test. Detta har testats tidigare och diskuterats en del. (bland annat på SEO-Forum)

Domännamnet som sådant har bevisligen en effekt. Enligt mina erfarenheter dock inte så stor som de flesta tror. Givet allt annat lika så kan det i och för sig vara avgörande.

Vad som är viktigare är namnet på webbplatsen. Detta mest beroende på att länkar från andra webbplatser med hög trust oftast har webbplatsens namn som länktext. (KTHNOC till exempel)

I förekommande fall kan ju även domännamnet vara länktext men i sådana fall är påverkan störst om man har sökord.tld.

Då det gäller SEO World Championship så var det med den tävlingen som med alla andra att inkommande länkar var helt avgörande.

Om man ska göra ett test för att en gång för alla utreda vilken betydelse domännamnet har så måste man göra det på ett vål kontrollerat sätt. För det första måste man skilja på engelska och svenska. Om testet gäller en englesk sökfras bör utvärderingen av testet göras från en dator placerad i UK eller USA, mot Google.com "in english".

För det andra måste man skala bort alla andra påverkande faktorer såsom länktexter och on-page optimering.

Testet som Urban G gjorde på seo-forum (se länken i början av inlägget) var intressant i och med att han avsiktligt valde att inte nämna ordet någonstans på siten.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-06, 21:05 #14
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Domännamnet har en obetydande inverkan på hur du placerar dig i SERP. Det är bevisat flera gånger om.
Så här går snacket i alla webmaster forum runt om i världen när det gäller sökord i domänen.
Mycket snack, lite handling.
Om det nu har bevisats flera gånger, kan du inte lägga fram åtminstone ett av dom bevisen?
För om det nu finns bevis som du säger, så behövs ju inte detta ämnet ältas om och om igen.

Ganska intressant att notera ditt val av domän i SEO World Championship 2007
eglobalwarmingawareness2007.com när tävlingen gick ut på att ranka för frasen globalwarming awareness2007. Hur tänkte du då?
Obetydande fortfarande, men om man kan ska man givetvis ha med det i adressen till sidan. Men det ger ingen direkt inverkan i resultatet. Under tävlningens pågång låg flera domäner först som inte har ordet i domännamnet (exempelvis spoony life.com, ecolo band.com).

Om vi tar ett sökord som konkurrensen är dålig på och där sidorna knappt har inlänkar med ankartexten så får domännamnet en större betydelse procentuellt av all optimering. Men om vi går in på sökord där konkurrensen är medel till stor så är inte fördelarna med namnet i domänen märkbart längre.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-06, 21:45 #15
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Domänbranschen är baserad på en artikel från en Ding Ding värld där det stod att bra domäner förbättrar ens ranking på Google.

Visste ni inte det?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-07, 02:30 #16
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by WebboT@Nov 6 2007, 18:16
(...) så lär jag nog regga en domän för i stort sett varje produkt vi har.
Jag känner fler än en som har fått sina e-butiker bannade från Googles index på det sättet. Men det kan naturligtvis ta flera år innan Google upptäcker att du spammar serpsen. Att arbeta med satellitsidor är mycket effektivt, men du måste ge varje sida ett unikt innehåll och mer information än bara lite optimerad text och en länk/banner till din shop. Ett gott råd är alltså att ta det lite försiktigt när du spammar och inte gå till överdrift. Skillnaden mellan det som Google belönar och straffar kan vara hårfin.

Väg även nyttan mot kostnaden när du jobbar med satellitsidor. Kostnaden ligger inte i registreringsavgiften för en domän, utan den arbetstid som du blir tvungen att lägga ner på ditt nätverk av sidor.

Domännamnet är en viktig faktor för hur man placerar sig på en viss sökfras i serpsen, men det är inte avgörande.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-07, 02:57 #17
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
(...) så lär jag nog regga en domän för i stort sett varje produkt vi har.
Jag känner fler än en som har fått sina e-butiker bannade från Googles index på det sättet. Men det kan naturligtvis ta flera år innan Google upptäcker att du spammar serpsen. Att arbeta med satellitsidor är mycket effektivt, men du måste ge varje sida ett unikt innehåll och mer information än bara lite optimerad text och en länk/banner till din shop. Ett gott råd är alltså att ta det lite försiktigt när du spammar och inte gå till överdrift. Skillnaden mellan det som Google belönar och straffar kan vara hårfin.

Väg även nyttan mot kostnaden när du jobbar med satellitsidor. Kostnaden ligger inte i registreringsavgiften för en domän, utan den arbetstid som du blir tvungen att lägga ner på ditt nätverk av sidor.

Domännamnet är en viktig faktor för hur man placerar sig på en viss sökfras i serpsen, men det är inte avgörande.
Jag är väl medveten om det du säger.
Skulle ju inte direkt lägga upp alla på en gång och under samma IP range och bla bla....
Tog nog i lite i överkant när jag sa alla produkter, men en 5-6 st skulle det nog kunna bli.
Unik text och material skulle inte bli några problem, eftersom vi har en ruggigt bra spökskrivare.
För säkerhets skull är det inte mot huvudbutiken jag tänkte rikta dessa sidor, om jag gör det överhuvdtaget. Ska ju se om det funkar med en till att börja med.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-07, 09:31 #18
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Känner du inte att det ändå vore trevligare att optimera en domän med flera undersidor?
Det låter aningen bättre att få in alla kunder på kallesbutik.se än på 50 olika domäner.

Handlar ju om att finnas med på marknaden en stund bara...
Alternativt köpa adwords på bäst säljande..
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-07, 16:08 #19
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by Mattias@Nov 7 2007, 03:31
Känner du inte att det ändå vore trevligare att optimera en domän med flera undersidor?
Det låter aningen bättre att få in alla kunder på kallesbutik.se än på 50 olika domäner.
Det vore jättetrevigt att vara nr 1 för alla sökord och produktsidor i alla sökmotorer.
Det funkar bara i den perfekta världen.
I den riktiga världen har ingen lyckats med det än.

Den här tråden handlar om ett test av en (1) "sökordsdomän".
Vet ju inte ens om det funkar än.
Den kanske faller som en sten efter ett par månader.
Men OM det går bra så ser jag inte fel i att sakta men säkert regga fler "produktdomäner" och driva trafik till specifika produktsidor.
När man drivel ehandel så handlar det ju faktiskt om att sälja.
Hittar man då ett sätt att driva upp den försäljningen ytterligare så är det väl bara bra, eller?

Citat:
Handlar ju om att finnas med på marknaden en stund bara...
Hade faktist tänk att vara på marknaden lite längre än så....
Citat:
Alternativt köpa adwords på bäst säljande..
Jo, jag har hört talas om Adwords... ..jag lägger $50,000+ per år på mina annonser i Google...Väl investerade pengar när man har hög conversion rate.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-07, 16:33 #20
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Jag som missuppfattat dig lite i detta fall
Lycka till och hojta till med resultat om det inte förblir sekretess.
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017