Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kriterier vid val av webbhotell

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-20, 08:17 #1
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag fascineras gång på gång av diskussionerna här på WN. Hur tänker ni egentligen när ni väljer webbhotell?

Jag har läst många exempel på webbhotell som inte svarat på epost eller i telefon på flera veckor. Under tiden har sidan legat nere; men som kund är du jättenöjd ändå.

Eller webbhotellet som var nere ett par timmar per dygn, nästan varje dag i flera månader och ändå rekommenderades för fullt i trådar.

Nyss läste jag senaste tråden där, som jag förstår det, första kontakten med webbhotellet är att deras egen hemsida inte går att nå. Trots det placeras hemsidan på det webbhotellet ett par timmar senare.

Därav vore det mycket intressant att veta hur ni tänker när ni väljer webbhotell.

Min uppfattning är att service och tillgänglighet är absolut viktigast. Priset kommer en bra bit ner på listan.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 08:22 #2
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
jag har provat flera och kör med loopia, samt rekommenderar loopia till alla som frågar mig om webhotell

så jag väljer efter egen erfarenhet kan man väl säga
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 08:27 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by melin@Apr 20 2007, 08:22
jag har provat flera och kör med loopia, samt rekommenderar loopia till alla som frågar mig om webhotell
så jag väljer efter egen erfarenhet kan man väl säga
Det var kanske inte riktigt svar på frågan. Frågan är snarare vad får dig att välja Loopia. Vad är dina erfarenheter?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 08:32 #4
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Tror att de flesta verkar vara dumsnåla/okunniga och går på priset. Eftersom de en efter en väljer b-one och liknande skithotell och sen klagar.

Jag utgår efter vad jag kan få för "features" (har brainfart och kan inte komma på svensk översättning) i paketet. Som t ex. kontrollpanel, mysql, ssh, statistikprogram, mod_rewrite, php safe_mode och sådana saker. Men även upptid och stabilitet. Det ska helst fungera så bra att jag inte ens ska behöva kontakta support. Men om man måste, skall det givetvis fungera någorlunda smärtfritt. Vilket det tyvärr inte gjort hos vissa webbhotell.

Tror det beror väldigt mycket på behov och erfarenhet.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 08:36 #5
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
Företagssidor:
Snabbladdat och företaget ska veta vad de håller på med (seriösitet). Därav brukar jag surfa på någon av deras sidor innan jag köper, om databasen är slö märker man det rätt fort med rätt sida. Självklart uptime också.

Mindre viktiga seo-sajter:
Mycket utrymme i mb, till ett så bra pris som möjligt. Uptime mindre viktigt, dock så är det viktigt att ägaren verkar veta vad denne håller på med igen. Seriösitet.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 08:38 #6
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
det som får mig att välja loopia är en mycket väl fungerande support samt att jag kan ringa till dom

Visst har jag läst om saker som inte funkat men inget system är perfekt eller ofelbart. Och de gånger det har felat för mig så har dom (vad jag kunnat se) gjort vad dom kunnat för att hjälpa mig att lösa det

Sen gillar jag deras kontrollpanel och att jag fritt kan växla mellan unix och windows för mina sidor. Jag behöver inte välja.

Jag kan koppla på flera domäner så jag behöver bara ett konto, en mySQL databas osv

Kan lista fler saker men då vill jag ha betalt av Loopia
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 11:03 #7
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Själv så lägger jag oftast väldigt mycket fokus på vilket bemötande man får. Är personerna som jobbar där trevliga och kunniga och ägaren kanske till och med hänger i samma forum som jag så är chansen stor att jag väljer dem förutsatt att vissa grundkrav är uppfyllda.

*Hyffsat prisvärt
*Stöd för de språk och databaser jag använder
*Ok uptime och tillgänglighet (läs. snabb lina och bra prestanda)

Senare har jag också börjat intressera mig för skalbarhet för vissa av de sajter jag utvecklar. Skulle de mot all förmodan växa snabbt så vill jag helt enkelt att min hosting ska kunna växa med snabbt och smärtfritt utan att jag behöver byta webhotell.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 14:34 #8
ChLa ChLa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 152
ChLa ChLa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 152
När jag väljer webbhotell börjar med att se till att de har de funktioner jag efterfrågar, som exempelvis kontrollpanel, PHP, MySQL etc...

Sedan är det kontakten med företaget väldigt viktigt för mig. Om företaget tar längre än 24 timmar att svara på två mail jag skickar - är det goodbye.... Det brukar väl bli något runt 10-20 mail med alla olika sorters frågor som jag ställer. Om supporten uthärdar det och fortfarande svarar lika trevligt så har de en chans.

Det brukar sedan bli en ordentlig sökning på webbotellets namn på Google. Om jag exempelvis får upp en forumtråd där något negativt beskrivs om webbhotellet, skickar jag ett mail till dem och frågar hur de löste problemet - eller om misstaget är fixat.

Tillslut ringer jag deras support för att testa den också.

Detta är viktigt i följande ordning för mig:
- Stabil tjänst
- Bra support
- Bra pris
- Roliga och extra funktioner

Sedan fördrar jag små och trevliga webbhotell framför stora som ibland kan glömma bort en som enskild kund... man blir bara en i mängden.

Edit: la till....
ChLa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-21, 21:18 #9
Rodik Rodik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 3
Rodik Rodik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 3
Citat:
Originally posted by Wojt@Apr 20 2007, 08:32
Tror att de flesta verkar vara dumsnåla/okunniga och går på priset. Eftersom de en efter en väljer b-one och liknande skithotell och sen klagar.
Inte för att jag haft problem med b-one då... men jag tror det är rätt mycket behovet som styr ens webhotell val. Ska man bara ha en "info-sida" med 4-5 länkar (undersidor) och några bilder? Eller ska man ha en script-sida med bilduppläggning, gästboksinlägg m.m.? Eller en fulländad community?
Rodik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-27, 03:42 #10
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
jag har loopia - främst pga deras goda rykte. Mycket nöjd.

Resonemanget är "mycket hög kvalitet, ganska högt pris, men inte jättehögt". Bättre grejer finns ju, men då blir det å andra sidan kanske inte lika prisvärt heller. De siter jag har där kräver inte 99.999% uptime och bästa möjliga prestanda, så loopia håller gott och väl.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017