Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


X antal frågor om webbhotell.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-27, 02:49 #1
Chaz Chaz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3
Chaz Chaz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3
Hejsan!

Jag är dels helt ny här men kan dessutom inget om grejjerna ni diskuterar på detta forumet (lär mig efterhand dock). [Om detta inlägget bryter mot någon regel så ber jag om ursäkt och ber någon att genast ta bort det och, ja, jag har sökt och läst igenom ganska mycket här]

Vad gör jag då här, kanske vissa undrar?
Förklaringen är ganska enkel.
Kom hit av en slump och upptäckte att här var en massa kunniga människor.

Till saken. Jag skissar på en affärsidé där en webbsidelösning spelar huvudrollen.
Tyvärr kan jag inte gå mycket närmare in på vad idén går ut på (som ni säkert förstår).

Men, jag har en del frågor om webbhotell och dylikt. Kommer att fråga människor i "verkligheten" också men jag tänkte att jag provar här först så kan jag jämföra sen. Om ni har tid får ni gärna hjälpa mig men kom ihåg att jag kan nada om sånt här. Så, keep it simple tack och hoppas ni förstår mina (idiotiska) frågor.

När jag läser om webbhotell hos olika leverantörer så förekommer det en del storleksuttryck som jag skulle vilja veta mer om.

Avdelning 1 . Utrymme. Det finns många olika storlekar på dessa tex 50mb, 100, 300, 500mb etc. Om jag förstått detta rätt så betyder det hur mycket plats man har att bygga upp sin sida på?
Men om (förhoppningsvis) sidan växer efterhand som nya kunder dyker upp, hur hanterar man detta?
Hur mycket plats använder tex en sida som Aftonbladet.se? WN.se? Vad är mycket, vad är lite?

Avdelning 2. Trafik/mån. Även detta finns i många olika varianter. Om jag förstått det här rätt, så beror trafiken på hur många besökare man har, om de laddar ner nåt osv?
Ändras trafiken om de laddar upp grejjer till mig?
Dessutom, vad anses som mycket här? Hur mycket trafik har exempelvis Blocket.se i GB mätt? Hur mycket har WN.se?


Jag har fler frågor.

Om man tänker bygga upp en databas i någon form, påverkar detta då utrymmet (alltså avd 1) eller?

Jag vill också höra era rekommendationer på webbhotell som "aldrig" går ner, som har mindre paket att erbjuda företag men som man kan uppgradera om man växer ur skorna så att säga?
Vilka webbhotell använder de riktigt stora aktörerna (eller kör dess alltid med egna hotell?), och har dess webbhotell lösningar även för mindre företag?
Jag är framförallt intresserad av svenska webbhotell. Måste tänka på att sponsra det svenska näringslivet ju.

OK, det finns mer frågor men det här ska inte bli någon roman så jag håller där för tillfället.

Hoppas någon orkar läsa igenom iaf.
Tack på förhand.
Chaz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-27, 06:23 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Välkommen till WN !

Utrymme
Detta är väldigt skiftande, ibland får du 20mb utrymme för din hemsida, och ibland anser leverantören att dessa 20mb även skall räcka till mailkonton.
Liten varningssignal alltså, kolla med den tänkta leverantören hur det ligger till, om databaser (mysql t.ex.) och e-post delar på utrymmet.
Om mail och mysql, samt webutrymmet är samma, bör du ha i åtanke att avsätta 15-30mb enbart för mail/databas (om du nu kör det), och ungefär lika mycket till sidan.
1mb är väldigt mycket om man ser till utrymmet på en sida, 20-50 mb räcker idag till dom allra flesta sajterna, det beror helt på hur effektivt man bygger och optimerar.
När det utrymme du skaffade från början börjar lida mot slutet, så kan man oftast uppgradera, endera till en annan "paketlösning" eller köpa ytterligare plats, säljs ofta i block om 10mb.

Trafik
Denna del är också mycket beroende på vad leverantören har för riktlinjer, en del räknar allt, d.v.s trafiken besökare genererar när dom besöker sidan, trafik du genererar när du hämtar/skickar mail, och en del tar även med trafiken du nyttjar när du laddar upp saker och uppdaterar din sida. Liten varningssignal där med att kontrollera med den tilltänkta leverantören hur dom löst det.
Trafik är, och har alltid vart överskattad, folk tror dom behöver 20-30-40gb för sina sidor, och köper mer än dom behöver. Hur mycket trafik man drar beror på hur mycket besök man har, och hur många "delsidor" som besökaren klickar sig in på.
Av egen erfarenhet så drar inte normala sajter mer än 1-2gb som max, och då är dom lagomt stora. Visst finns det storfräsarna som drar ~150gb per månad, men dom är få.
Ligger man runt 5-10gb i starten, och har statistik som visar vad man nyttjar, så kan man analysera vad som händer på just din sida, och fortsättningsvis uppgradera / köpa ytterligare trafik vid behov.

En viktig sak att tänka på, kontrollera alltid möjligheterna till att uppgradera, kostnader, avgifter, rimliga priser? o.s.v.

Gällande utrymmen vid databaser, se min förklaring under Utrymme

Större aktörer, Blocket, lunarstorm, aftonbladet o.s.v har väldigt ofta egna servrar, och sköter i många fall driften av dom också. Dom allra största använder väldigt ofta något som kallas "Managed Hosting" , d.v.s dom betalar för en eller flera servrar hos någon operatör, och operatören sköter driften åt dom.

Rekommendationer av webhotell överlåtar jag till Wn´s övriga medlemmar att framföra
Webhotell som aldrig går ner tror jag inte finns, då många saker spelar in, nätverkskonnektivitet är en stor faktor, mindre hotell har ofta inte heller UPS eller brandväggslösningar vilket också ger en del trubbel ibland.
(finns även många diskussioner här i forumet över webhotell, bra, dåliga)
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-27, 15:32 #3
Chaz Chaz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3
Chaz Chaz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3
Jag tackar allra ödmjukast för denna info!

Det var i stora delar ungefär vad jag ville få reda på.
Några rekommendationer om webbhotell behövs inte.
Jag tittade in på ditt eget och om min idé blir realitet så kommer jag defintivt att kontakta dig då din/era lösningar verkar mycket vettiga!

Tack igen.
Chaz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017