Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Feedback på pluggomaten.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-03, 19:52 #1
ronsoft ronsoft är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 8
ronsoft ronsoft är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 8
Tool Feedback på pluggomaten.se

Pluggomaten ska hjälpa elever i grundskolan vid läxläsning. Målsättningen är att vi på Pluggomaten ska göra allt vi kan för att tillhandahålla en så lättanvänd och funktionell tjänst som möjligt. Fokus ska ligga på att bli klar med läxan så snabbt som möjligt och med bästa möjliga resultat.

Nu är första steget taget, vi har utvecklat ett glosförhör som kommer ihåg vad du hade lätt för och vad du hade mindre lätt för och anpassar övningarna efter det.

All feedback vi kan få så här i starten är mycket uppskattad.
ronsoft är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-04, 19:48 #2
KajMagnus KajMagnus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 10
KajMagnus KajMagnus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 10
Hej!

Kul idé med ett bra syfte helt klart!

Jag är lite pedantisk emellanåt, så ha överseende med att jag kanske ger lite väl detaljerade förslag. Och ta inte mina tips på stort allvar, jag är ju bara en ensam person.

1.
Jag hade kortat ner intro-texten på hemsidan till:

"""Vill du hjälpa ditt barn att lära sig det viktiga i skolan på ett roligt och inspirerande sätt?

Det vill vi!

Med utgångspunkt från det eleverna läser i skolan bygger vi Pluggomaten. Pluggomaten hjälper barnet med läxläsning och ger förslag på vad han/hon borde öva lite mer på. Övning ger färdighet och tyngdpunkten ligger således på repetition.""""

Korta texter = texter som folk kanske läser :-) tänker jag.

Och tagit bort "snabb", "stabil", "ingen reklam". Det är väl inte därför föräldrarna väljer tjänsten. Och att det inte är reklam fattar de väl, då det står 49:- uppe till höger.

2.
Flikarna Elev / Förälder / Lärare tycker jag bra om. Tydliga och lätta att förstå.

3.
Jag känner mig osäker på vilken av knapparna "logga in", "prova på", "registrera konto" jag ska välja. Kanske kan jag trycka på "Logga in" och logga in direkt via OpenID. Och måste jag "registrera konto" innan jag kan "prova på"? Kanske kunde ni göra ["rätt" knapp för förstagångsbesökare] större?

4.
När man är *förälder* och trycker "prova på", verkar det som att man får prova på *att vara elev*. Då tycker jag att knappen skulle heta "Prova på att vara elev" istället :-) Då hade jag tryckt på den direkt ty det är att vara elev som jag är nyfiken på.

5.
När jag kommer till sidan "Välkommen till Pluggomaten Klok Test-Apa!" ("Klok Test-Apa kallade jag mig) så vore det marginellt tydligare om knapparna hette "Träna glosor" och "Träna verb" i.s.f. bara "Glosor" och "Verb". Knappen "Grupper" och "Mina kunskaper" fattade jag inte vad de innebar förrän efter att jag hade tryckt på dem. "Grupper" skulle kanske heta "Dela med vänner" istället?

6.
Jag trycker på "Glosor". Nu kommer jag till en sida med 2 färgade knappar: "Ny gloslista" och "Öva". Det känns bra, lätt att förstå. Dock är jag förvånad att "Öva"-knappen går att trycka på, trots att det inte finns någon gloslista ännu (tänkte jag).

7.
Jag tryckte på knappen "Öva". Då dyker det upp en skärm där det står "ärtsoppa" och sen finns ett textfält och en OK-knapp. Jag inser faktiskt inte vad jag ska göra härnäst. Vad ska jag skriva i textfältet? En synonym till "ärtsoppa" eller "ärtsoppa" på något annat språk? Vilket språk i så fall? Först efter att jag skrivit "groda" och tryckt OK och ordet "pea soup" dyker upp, inser jag att det hela handlar om engelska glosor.

Och till slut lägger jag märke till den lilla ikonen som visar en engelsk flagga en bit högre upp på sidan. Men har småbarn någon koll på olika länders flaggor? :-)


***

Har ni gjort någon Usability Testing? Då får ni sitta bredvid vuxna och barn som test-använder sajten och se över axeln vad de gör och så får de berätta vad de tänker. Kolla in denna toppenbok: Don't Make Me Think

Det finns så himla många scenarion på en dylik sajt ... testning + att fixa alla småsaker som dyker upp kan kanske ta veckor/månader?

***

Lycka till med projektet! Det är en jättebra idé tycker jag. Undrar dock om ni inte får (hård?) konkurrens från andra sajter? Eller så finns det inga motsvarande på svenska ännu ....

Mvh Magnus
KajMagnus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-04, 20:40 #3
ronsoft ronsoft är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 8
ronsoft ronsoft är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 8
Thumbs up Supertack

Några av dina förslag kommer absolut att påverka Pluggomaten. Vi ska gå igenom dem omgående.

Det kan inte nog understrykas hur viktigt det är att tjänsten är enkel att använda och lätt att förstå. Vi ska lägga ner allt jobb vi kan för att förenkla så mycket som möjligt.

Vi har gjort Usability Testing i liten skala och fångat upp en del, men det är ett område man måste återkomma till.

Att test och fixa småsaker tar tid, det är det ingen tvekan om. Det får ta tid.

Angående konkurrensen så kan man se det såhär. Om den blir tuff är det eleverna som är vinnare, det vinner vi alla på.


mvh
Mats
ronsoft är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-16, 17:34 #4
Bocaj Bocaj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 49
Bocaj Bocaj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 49
Hade nog velat se mer konkreta exempel på vad pluggomaten erbjuder som medlem
Bocaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-17, 10:04 #5
ronsoft ronsoft är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 8
ronsoft ronsoft är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 8
Tack för ditt svar. Vad tänker du att du vill se?

En punktlista med features?
Videomaterial?
Enklare att testa (nu vill vi ha email+namn för att man ska kunna testa)?
ronsoft är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-17, 10:47 #6
Bocaj Bocaj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 49
Bocaj Bocaj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 49
Jag gillar designen och upplägget, det är lättanvänt och lättförståeligt. Men som besökare i egenskap av skolbarn/förälder/lärare så skulle jag nog vilja få uppkört i ögonen direkt vad det är ni erbjuder som gör att jag vill utforska mer på hemsidan En smidig punktlista med de viktigaste fördelarna kanske hade varit något
Bocaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-25, 18:22 #7
Kingcases avatar
Kingcase Kingcase är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 16
Kingcase Kingcase är inte uppkopplad
Nykomling
Kingcases avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av Bocaj Visa inlägg
Hade nog velat se mer konkreta exempel på vad pluggomaten erbjuder som medlem
Instämmer på denna post. Detta hade varit bra att ha synligt direkt på förstasidan för att locka besökaren att vilja veta mer. Kändes som jag inte riktigt kunde hitta vad man får ut av tjänsten.

Bra och enkel design tycker jag är kanon. Speciellt om lite yngre besöker sidan så ska det vara pedagogiskt upplagt.

Kör hårt!

Mvh
Kingcase är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-26, 12:50 #8
diego diego är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 159
diego diego är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 159
Du ska definitivt ha exempel på funktionerna, för annars förstår man inte värdet av tjänsten. Läs på lite om USP och kom på en riktigt tydlig affärsidé.

Det viktigaste för eleven är att det blir enklare och går snabbare att göra läxorna. Hjälper tjänsten till med detta?

Viktigast för föräldern är att elevens resultat och vilja att plugga på fritiden ökar. Gör tjänsten det?

Viktigast för läraren är att slippa rätta uppgifter manuellt. Fixar tjänsten det?

Det som bäst passar in på din tjänst ska du fokusera på i din marknadsföring. Det är från den typen av beställare du tar betalt och som din tjänst hjälper till att fylla ett behov hos.

Designen var annars helt godkänd.
diego är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
glosförhör, glosor, plugga, skola


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017