Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


100 kronor klicket på Aftonbladet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-10, 17:49 #11
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Precis. Om man satsar på varumärkesbyggande kan det vara ok att annonsera. Men då ska man som företag ha råd att bara "kasta bort" stora summor. Kasta bort inom citationstecken, eftersom varumärkesbyggande förstås har sitt värde.

Problemet är att säljarna inte riktigt verkar fatta varför man som företag i lite mindre klass än Fritidsresor, Astra Zeneca och Swedbank inte kan slänga ut pengar på samma sätt. Jag har tom blivit rent ut sagt förolämpad för att jag tackar nej, sista kortet de spelar ut verkar vara att få den potentiella kunden att känna sig okunnig och dum som inte begriper sig på marknadsföring. Som tur är köper jag inte det.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-10, 18:42 #12
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Notera också deras låga CTR, 0,03%, det säger mer än ett klickpris tycker jag. Om det är ett typiskt värde så är det något fel på sidan, den kan inte driva trafik. Tror iofs att det är skillnad på var man ligger, köper man den fetaste annonsplaceringen mitt i fejan på läsaren så klickas det mer, men besökarna kommer dit för att läsa nyheter och inte för att klicka på annonser.
Storköparna spelar i en annan division, de har helt enkelt inte så mycket att välja på än AB och ett par sajter till om man vill ut riktigt brett. Jag vill inte ut brett eftersom jag har nischad produkt, och när jag annonserar på nischade sajter så får jag riktigt bra trafik med bra ctr och alla är glada och nöjda. Så AB är fel för mej redan från början.
Behöver jag tillägga att resten av mailkonversationen handlade om "varumärkesbyggande" och andra floskler som annonssäljare tar till när sakargumenten tryter.....
Är ju med ibland på redaktionell plats (gratisreklam är gott!) med länk och allt och då klickas det minsann! Men summan är att tidningsajt inte alltid är bäst, nichade sidor/portaler med gott rykte och bra trafik är bättre att synas på, både redaktionellt och som annonsör.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-12, 12:25 #13
kapa kapa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 7
kapa kapa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 7
Viktigt att skilja på olika typer av reklamköpare och vad man har för produkter. I många fall handlar det om att bygga ett varumärke snarare än att driva direkt försäljning och då är ju antal visningar högst relevant. För de flesta på det här forumet torde säljdrivande marknadsföring vara det som är viktigast.

Mitt intryck av alla tidningars som finns på webben är att de bara översatt sitt tänk från den tryckta tidningen till webben och då missat en del poänger. Det finns ingen anledning att lägga en massa pengar på en lång kampanj med osäkert resultat när man med några dagars test kan lista ut samma sak. Betala hellre lite extra för att få göra ett test så kan du utvärdera kanalen. Den reklamsäljare som inte är intresserad av att det ska gå bra för annonsörerna förtjänar inga kunder.

För mig är det inte en reklamplats som jag köper utan snarare försäljning. En fråga om vilken budget man har förtjänar inget bättre svar än "hur mycket försäljning kan ni leverera?". Om en kanal funkar finns i princip ingen övre gräns på hur mycket man kan spendera, därför är det logiskt att låta kunderna testa på kanalen. Allt annat blir bara en stark signal om att de inte själva tror att det fungerar.
kapa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-12, 12:35 #14
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Bra inlägg kapa, men att betala 100kr/klick är fortfarande ganska mycket. Säg att jag driver en webbshop, och en genomsnittlig beställning ligger på 400kr (inklusive moms). Jag ligger på en avslutsfrekvens på 20%, men på dessa riktade kunder som kommer via annonsen kanske jag har 50%.
Det ger att jag betalar 200kr för en försäljning på 320kr. Jag ska ha extremt god marginal för att det ska vara värt det.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-12, 12:42 #15
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Det beror väl på, annonsköparen får ju rätt många tusen impressions för varje klick också. Om man vill profilera sig som samarbetspartner med aftonbladet tex kanske det kan vara värt det. Det fungerar ju lite annorlunda i the big league än för oss som säljer för 30k i månaden om man säger så..
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-12, 13:05 #16
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Citat:
Originally posted by grazzy@Nov 12 2008, 13:42
Det beror väl på, annonsköparen får ju rätt många tusen impressions för varje klick också.
Isåfall tycker jag man ska överväga att betala för impressions istället. Om jag värderar en impression till X kronor, och det innebär Y kr per klick, så känns det bättre än att betala Y kr per klick, och hoppas att jag får Z impression.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017