Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Interneträtt?"

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-09, 22:31 #1
specos specos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 52
specos specos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 52
Standard "Interneträtt?"

Finns det något bra uppslagsverk/lagsamling som behandlar domäner och Internet?

Har inte lyckats hitta något bra, men får väl ta en runda till biblioteket under veckan.

Det jag funderar på är ett hypotetiskt fall:

Jag är inblandad i ett byggprojekt som har ett samlingsnamn. Låt oss säga att vi bygger i en stad som heter Kiruna och en stadsdel som heter Kolme. Vi anlägger ett nytt bostadsområde. Mitt byggprojekt och husen som vi säljer gör vi under namnet Kolme By. "Kom och bo i nya fräsha hus i Kolme By".

Låt oss också säga att vi har missat att registrera kolmeby.se och att någon annan gör detta och publicerar diverse mindre lämpligt innehåll på denna andress. Det är ingen smutskastning mot företagen som är iblandade, men låt oss säga att det kan ge sken av att det är ett "syndigt" område som ploppar upp...

Har jag någon möjlighet att få tillgång till denna domän om det framgår att innehavaren registrerat den bara för att jäklas? Eller är enda utvägen att jag köper loss domänen från vederbörande?

Om det är det sistnämnda måste man jädra vara snabb i vändningarna innan man publicerar kommande projekt som har namn som är svåra att namnskydda (i mitt fall ort/stadsdelsnamn och kanske "-by", "-stad", "-dunge","-riket".......

Någon som vet eller vet var littertur finns att finna?
specos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-09, 23:26 #2
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Det är olika regler för olika toppdomäner. .SE tillämpar något som kallas ATF för att överklaga tilldelningen av en domän, mer info om ATF hittar du på http://www.iis.se/domaner/atf

För .COM, .NET och .ORG gäller WIPO processen, information hittar du på http://www.wipo.int/portal/index.html.en
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-09, 23:43 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Om det inte är ett registrerat varumärke har du knappast någon chans att lyckas.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 10:34 #4
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Om det inte är ett registrerat varumärke har du knappast någon chans att lyckas.
Mja, det finns ju ett flertall ATF:er som vunnits av sökanden i alla fall. T.ex. alla de fall av typos som blocket.se fått. Ett annat (skumt) beslut är fasse.se där FASS fick rätt till domänen.

Dock loosade Braun sin ATF mot NN för Braun.se, så i slutändan så handlar det nog snarare om vilka bevis man lägger fram i sin ansökan samt vilket svar den andra parten lämnar.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 00:45 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av specos Visa inlägg
Har jag någon möjlighet att få tillgång till denna domän om det framgår att innehavaren registrerat den bara för att jäklas? Eller är enda utvägen att jag köper loss domänen från vederbörande?
Ja, om du kan bevisa att personen har registrerat domänen i så kallad "ond tro" så kommer den att överföras till dig efter en ATF. I alla fall om det är en .SE.

Problemet är hur du ska bevisa att personen registrerat domänen i ond tro? Ibland är det uppenbart och i sådana fall blir utfallet givet. Men i de flesta fall så är det inte helt svartvitt.

Är man riktigt paranoid av sig så blir den enda lösningen att göra som Vodka Absolut, dvs att registrera alla tänkbara domäner som innehåller namnet. Vodka Absolut äger hundratals (om inte tusentals) porrdomäner med ordet "absolut".
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 14:33 #6
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Ja, om du kan bevisa att personen har registrerat domänen i så kallad "ond tro" så kommer den att överföras till dig efter en ATF. I alla fall om det är en .SE.
Det räcker inte med att enbart bevisa att nuvarande innehavaren handlat i ond tro. Den nuvarande ägaren skall heller inte ha någon rätt eller berättigat intresse för domänen och du som sökande måste också påvisa att du har det.

Alla tre måste uppfyllas för att man ska få en domän genom ATF och det räcker alltså inte med att påvisa enbart ond tro.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017