Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Någon som läst?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-13, 00:32 #11
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Citat:
Originally posted by Jester@Sep 12 2004, 14:00
Problemet med MS är att de gärna gör upp sina egna standarder och sedan gör allt för att slippa någon form av konkurens. Kvalitéen blir lidande helt enkelt.
Det har ju funkat ganska bra, eller hur? Att man dessutom har lite pengar att spendera påverkar ju inte negativt. Att de gör på detta sättet är ju inte svårt att förstå, däremot väldigt svårt att acceptera. Om vi som skapar sidorna däremot använder de rekommendationer/standarder som kommer från W3 och sidorna inte renderar riktigt som de ska i IE så har ju vi gjort vad vi kan för att visa vart vi står. Men det är känsligt eftersom man inte vill tappa besökare...
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 09:27 #12
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Problemet (iaf för några år sedan) var att utveckling formligen sprang ifrån w3c som tog 1-2år på sig att klubba igenom förslag; frågan är om browserutvecklarna ska stagnera och konstatera att de har uppfyllt standarden och sen vänta denna tid innan de kan gräva ner sig i nästa version eller om de ska fortsätta att sätta ribban för framtida standarder och ge input på vad som ska ingå i dessa (puh, lång mening...sorry)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 10:16 #13
Infocores avatar
Infocore Infocore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 121
Infocore Infocore är inte uppkopplad
Medlem
Infocores avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 121
Det är knappast Microsofts fel att det blivit som det blivit, om ALLA kunnat komma överens hade det kunnat vara annorlunda. Sen var det ju Netscape som var först med att köra sitt eget race med egna standarder, då tänkte la Microsoft att det va OK eftersom dom gjorde det.
Infocore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 12:15 #14
Jesters avatar
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 363
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare
Jesters avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 363
Citat:
Originally posted by Infocore@Sep 13 2004, 10:16
Det är knappast Microsofts fel att det blivit som det blivit, om ALLA kunnat komma överens hade det kunnat vara annorlunda. Sen var det ju Netscape som var först med att köra sitt eget race med egna standarder, då tänkte la Microsoft att det va OK eftersom dom gjorde det.
Å andra sidan har väl adlrig MS varit speciellt pigga på att dela med sig av kakan. Det är ju bara att se till vilka medel de använder för att knyta alla användare till sin egen webbläsare. Man har ju "för att skrika ut högt" (läs: engelska) tillochmed diskuterat huruvida MS bryter mot monopollagen genom att distribuera IE på det viset som de gjort. Det är klart, använder 90% av marknaden ens programvara behöver man ju inte lägga ner så många kronor på att följa någon standard då man ändå vet att vi webmasters ändå måste se till att vara kompatibla med IE för att ha en chans.
Jester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 12:26 #15
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Ursprungligen postat av Jester
Citat:
Ursprungligen postat av Infocore
Det är knappast Microsofts fel att det blivit som det blivit, om ALLA kunnat komma överens hade det kunnat vara annorlunda. Sen var det ju Netscape som var först med att köra sitt eget race med egna standarder, då tänkte la Microsoft att det va OK eftersom dom gjorde det.
Å andra sidan har väl adlrig MS varit speciellt pigga på att dela med sig av kakan. Det är ju bara att se till vilka medel de använder för att knyta alla användare till sin egen webbläsare. Man har ju "för att skrika ut högt" (läs: engelska) tillochmed diskuterat huruvida MS bryter mot monopollagen genom att distribuera IE på det viset som de gjort. Det är klart, använder 90% av marknaden ens programvara behöver man ju inte lägga ner så många kronor på att följa någon standard då man ändå vet att vi webmasters ändå måste se till att vara kompatibla med IE för att ha en chans.
Men enligt det resonemanget så kan man undra varför utvecklare blir irriterade på att siter ser annorlunda ut i IE än i webläsare xxx som följer standard; det är ju kanske 80-90% som använder IE...
Borde man inte bli glad över att en site ser bra ut för majoriteten? =)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 12:44 #16
Jesters avatar
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 363
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare
Jesters avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 363
Citat:
Originally posted by Robert@Sep 13 2004, 12:26
Men enligt det resonemanget så kan man undra varför utvecklare blir irriterade på att siter ser annorlunda ut i IE än i webläsare xxx som följer standard; det är ju kanske 80-90% som använder IE...
Borde man inte bli glad över att en site ser bra ut för majoriteten? =)
För min egen del skulle det kvitta om w3 gick ut imorgon dag och sa att från och med nu gäller MSIE som standard. Det som retar mig är det sätt som MS försöker dominera marknaden på. Det gör det genom att vara störst på andra områden och inte genom att vara bästa på webbläsare. Det är fel!

:angry:
Jester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 13:42 #17
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Ursprungligen postat av Jester
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Men enligt det resonemanget så kan man undra varför utvecklare blir irriterade på att siter ser annorlunda ut i IE än i webläsare xxx som följer standard; det är ju kanske 80-90% som använder IE...
Borde man inte bli glad över att en site ser bra ut för majoriteten? =)
För min egen del skulle det kvitta om w3 gick ut imorgon dag och sa att från och med nu gäller MSIE som standard. Det som retar mig är det sätt som MS försöker dominera marknaden på. Det gör det genom att vara störst på andra områden och inte genom att vara bästa på webbläsare. Det är fel!

:angry:
Jo, men ibland så måste man lägga politiken på hyllan.

Skulle jag inte ha gjort det så skulle jag ha kört:

Spectrum (istället för min C64)
Atari (istället för min(a) Amigor)
Mac (istället för PC)
Linux (istället för MS)
NS (istället för IE)

etc etc

Frågan är om jag öht hade haft jobb idag... =P
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 14:12 #18
Jesters avatar
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 363
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare
Jesters avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 363
Citat:
Originally posted by Robert@Sep 13 2004, 13:42
För min egen del skulle det kvitta om w3 gick ut imorgon dag och sa att från och med nu gäller MSIE som standard. Det som retar mig är det sätt som MS försöker dominera marknaden på. Det gör det genom att vara störst på andra områden och inte genom att vara bästa på webbläsare. Det är fel!

:angry:

Jo, men ibland så måste man lägga politiken på hyllan.

Skulle jag inte ha gjort det så skulle jag ha kört:

Spectrum (istället för min C64)
Atari (istället för min(a) Amigor)
Mac (istället för PC)
Linux (istället för MS)
NS (istället för IE)

etc etc

Frågan är om jag öht hade haft jobb idag... =P
[/quote]
Man får välja sina strider
Jester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017