Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Geo-IP

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-10, 19:47 #1
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Standard Geo-IP

Sorry för dubbelpostning men kom på att den kanske hamnade i fel forum?

I alla fall, här är mina funderingar...



Hej,

Jag sitter och bygger om så att vår sajt ska slussa in användaren i rätt land baserat på IP-adress och det har dykt upp lite frågor:

1. Bör vi ladda landets officiella språk eller kolla browserns språk och sätta detta?
2. Om man surfar in från ett IP vars land vi ännu inte stödjer - vad laddar vi för land då?
3. Behöver jag ta hänsyn till t ex bots (t ex Googlebot) på något speciellt sätt när jag använder mig av denna lösning?


När väl land och språk är satt så hamnar det i en kaka för nästa gång som användaren dyker in på sajten.

Tack!
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-10, 23:36 #2
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Vad jag skulle välja:

1. Browserns språk först och sedan efter geo, om browsern har engelska och besökaren kommer från ett icke-engelskspråkigt land så gå efter geo.
2. Engelska som språk och det mest relevanta landet.
3. Dela upp sajten på ett sådant sätt att varje språk har en egen undersida eller dylikt, d.v.s. att alla olika språkversioner av sidor har en unik url så borde rimligtvis inte indexering (om det nu är detta som du syftar på) vara några problem.

Lycka till!
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-11, 09:44 #3
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Tack för dina synpunkter Karl!

Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos Visa inlägg
1. Browserns språk först och sedan efter geo, om browsern har engelska och besökaren kommer från ett icke-engelskspråkigt land så gå efter geo.
Jag har börjat tänka att om man surfar in på vår sajt från Sverige så borde det kanske vara mest rimligast att ladda svenska som språk. Nästan alla mina bekanta sitter med engelsk browser men skulle läsa sajten i svenska.

Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos Visa inlägg
2. Engelska som språk och det mest relevanta landet.
Vilket är det mest relevanta landet? Det är här som jag går bet. För att ta ett exempel: säg att vi lanserat i Tyskland, Italien, Österrike och Frankrike och användaren surfar in från Schweiz som vi inte lanserat i ännu. Vilket blir det mest relevanta landet?

Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos Visa inlägg
3. Dela upp sajten på ett sådant sätt att varje språk har en egen undersida eller dylikt, d.v.s. att alla olika språkversioner av sidor har en unik url så borde rimligtvis inte indexering (om det nu är detta som du syftar på) vara några problem.
Ok! Då har jag gjort "rätt"
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-11, 10:50 #4
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Ursprungligen postat av iamandreas Visa inlägg
Vilket är det mest relevanta landet? Det är här som jag går bet. För att ta ett exempel: säg att vi lanserat i Tyskland, Italien, Österrike och Frankrike och användaren surfar in från Schweiz som vi inte lanserat i ännu. Vilket blir det mest relevanta landet?
För Schweiz vore rimligtvis Tyskland och tyska med möjlighet att byta till franska och italienska det bästa alternativet. Annars kan du göra så att du kör engelska för de länder som blir onödigt komplicerade och för de som inte finns.

Notera att jag inte baserar mina svar på egen erfarenhet utan enbart egna uppskattningar och vad jag troligen hade gjort själv.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-11, 11:45 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det framgår inte om besökaren kan byta språk. Det skulle vara mycket irriterande om det blev fel språk i annat fall.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-11, 12:52 #6
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Jag skulle faktiskt inte göra något av detta.

* Hur man än försöker lösa detta så finns det stor chans att det blir fel
* Användare gillar själva att vara i kontroll över språk.

Jag skulle göra såhär:

* Om användaren inte valt språk (dvs du har inte kaka för det)
* Då skulle jag erbjuda ett val där besökaren får välja språk (och eventuellt land)
* Förvalt skulle land vara från Geo-IP

En sak om språk i browsers:

* En browser som är engelsk (dvs engelsk windows) har inget med språk att göra.
* Språk i browsers styrs av operativsystemet (Både OSX och Windows)
* Du kan alltså ha engelskt os och/eller browser men ändå ha svenska inställt då du säkert vill ha svensk locale (dvs. svensk tid på klockan, svenskt tangentbord osv)

Anledningen till att GeoIP är bättre.

Jag skulle också fundera lite över culture. Jag har själv pillat en hel del med detta, absolut inte trivialt. (dvs landskod+språk = culture)

Men tvåspråkiga länder (som exempelvis Finland för att ta ett nära exempel) har både svenska och finska som officiella språk. I dessa får du helt enkelt söka upp matchande språk.

IF SupportedLanguages IN UserAgent Cultures (typ) så väljer den språk i listan enligt.
* Finska
* Svenska
* Engelska

Dvs. har ni varken Finska eller Svenska blir det engelska. Detta påvisar ju dumheten att Svenska skulle vara viktigare än Engelska (vilket en och annan finne inte skulle hålla med om). Detsamma kan ju gälla för Schweiz...
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-12, 09:03 #7
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det framgår inte om besökaren kan byta språk. Det skulle vara mycket irriterande om det blev fel språk i annat fall.
Användaren har en drop-down i headern med möjlighet att välja land + språk. Tex:

Sweden | English
Sverige | Svenska
Norge | Norska
Norway | English

o.s.v.
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-12, 09:24 #8
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Jag skulle faktiskt inte göra något av detta.

* Hur man än försöker lösa detta så finns det stor chans att det blir fel
* Användare gillar själva att vara i kontroll över språk.

Jag skulle göra såhär:

* Om användaren inte valt språk (dvs du har inte kaka för det)
* Då skulle jag erbjuda ett val där besökaren får välja språk (och eventuellt land)
* Förvalt skulle land vara från Geo-IP

En sak om språk i browsers:

* En browser som är engelsk (dvs engelsk windows) har inget med språk att göra.
* Språk i browsers styrs av operativsystemet (Både OSX och Windows)
* Du kan alltså ha engelskt os och/eller browser men ändå ha svenska inställt då du säkert vill ha svensk locale (dvs. svensk tid på klockan, svenskt tangentbord osv)

Anledningen till att GeoIP är bättre.

Jag skulle också fundera lite över culture. Jag har själv pillat en hel del med detta, absolut inte trivialt. (dvs landskod+språk = culture)

Men tvåspråkiga länder (som exempelvis Finland för att ta ett nära exempel) har både svenska och finska som officiella språk. I dessa får du helt enkelt söka upp matchande språk.

IF SupportedLanguages IN UserAgent Cultures (typ) så väljer den språk i listan enligt.
* Finska
* Svenska
* Engelska

Dvs. har ni varken Finska eller Svenska blir det engelska. Detta påvisar ju dumheten att Svenska skulle vara viktigare än Engelska (vilket en och annan finne inte skulle hålla med om). Detsamma kan ju gälla för Schweiz...
Jag tolkar ditt svar som att jag varit otydlig med att det går att välja land + språk via header från sajten på alla sidor.

Det du kallar för "culture" är för mig Locale och detta är vad jag använder mig av.

Följande kommer att gälla som krav: i det land vår sajt finns kommer enbart landets officiella språk + engelska att vara tillgängliga som språk. Jämför med t ex Hennes & Mauritz hemsida (www.hm.com).

Exempel: I Schweiz kommer det finnas möjlighet att se den Schweiziska sajten i språken Tyska, Franska, Italienska och Engelska.

Anledningen till detta är att vår sajt är en annonssajt som bygger på lokalt content, bokannonser. Kika in vår sajt www.cambobo.com (som idag har en "country select"-sida och inte GeoIP).
Alltså, content (bokannonserna) är ju olika beroende på vilket land man går in i.

Detta leder till att jag är inne på att sammanfatta följande:

1. Om ingen cookie finns; gå på GeoIP + officiella språket för landet (i de fall två eller fler språk finns, välj det största).

2. Om cookie finns; gå på dessa värden för land och språk

3. Om vi inte finns lanserade i land givet från GeoIP så slussa vidare till vår "huvudsajt" med engelska som språk.

Vad tror ni om detta?
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017