Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PTS kritiserar IIS.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-13, 18:10 #41
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Men Conny, argumenten för att införa restriktioner för bank men inte bnak eller andra teckenföljder är just phising. Om det är "nordeabank" och liknande alternativ man vill stoppa så är Nordea tillräckligt registrerat för att kunna vinna en traditionell ATF.

En mycket vettigare idé vore istället att införa phising i regelverket och göra det möjligt för IIS att avregistrera och för en tid spärra domännamn som används för phising.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-13, 23:34 #42
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Phishing är en annan fråga som hag fullkomligt håller med om att IIS borde ha möjlighet att åtgärda.

Men det var inet det frågan gäller utan just teckenföljden "bank" Om någon reggar en domän "InvestmentBanken.se" och börjar lura folk att lämna ut sina pengar till detta fast de inte är registrerade hos Finansinspetionen, så finns det ingen som har detta namn (har ej kollat nu), det är dessa som det reserverade ordet bank stoppar. Det funkar så med firmanamn idag. PTS vill att det ska funka likadant för domäner.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-14, 12:04 #43
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Låt oss komma med ett antagande:

Jag lämnar mina pengar till ett för mig okänt företag, Investmentbanken AB. Utan att kolla upp om det är seriöst, utan att kolla om bolaget enligt bolagsverket verkligen heter InvestmestBanken AB, eller kanske InvestmentTanken AB och sen använder ett annat namn utåt sett. Jag struntat också i att kontrollera att Tanken i fråga har insättningsgaranti.

Och du tycket det är ett problem? Har folk inget eget ansvar längre?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-14, 12:45 #44
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Låt oss komma med ett antagande:

Jag lämnar mina pengar till ett för mig okänt företag, Investmentbanken AB. Utan att kolla upp om det är seriöst, utan att kolla om bolaget enligt bolagsverket verkligen heter InvestmestBanken AB, eller kanske InvestmentTanken AB och sen använder ett annat namn utåt sett. Jag struntat också i att kontrollera att Tanken i fråga har insättningsgaranti.

Och du tycket det är ett problem? Har folk inget eget ansvar längre?
Jag tror ju dock att en vanlig svensson inte kollar upp sånt här.
Dem kanske inte vet hur man gör, eller helt enkelt tror att det är ok för att dem heter något med "bank".
Jag vet heller inte hur man kollar upp vad ett företag egentligen heter.
Vet att det finns ett register men inte vart jag hittar det.
Så jag tror inte många anser sej behöva/kan kolla upp det.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-15, 02:11 #45
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Stackars bedragare som nu inte kan anvanda Banken.se utan far noja sig med Banken.com , Banken.nu , Banken.ae m.fl. Om man nu ar sa godtrogen att man glatt lamnar over sina pengar till vad som helst som har ett domannamn innehallande *bank*.se ar det ju svart att tro att man inte gor detsamma till *bank*.com, *bank*.nu etc.

Jag ser nu inte detta forslag som nagot storre problem. Lite langre ansokningstider for de med berattigat intresse och allmant mer byrakratiskt men kanns ju framforallt ytterst naivt att tro att detta ska ha nan speciell effekt mot phishing etc.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-15, 21:14 #46
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Till att börja med: Bedrägerier där folk luras att tro att något är något annat genom att använda sig av ett namn som låter "seriöst" eller anspelar på t.ex. bank, lyckas bara på grund av att folk inte kan läsa igenom vad det hela handlar om och göra några enkla kontroller. Som sagt vad. Var finns det personliga ansvaret? Det är så löjligt rent ut sagt att vi ska behöva skapa lagar och annat för att många människor rent ut sagt "ska få vara slarviga". Varför ska jag behöva finansiera andra människors "rätt" att få vara lata och slarviga?

Sedan detta med förbud eller restriktioner mot vissa teckenkombinationer. Det är totalt förkastligt att börja införa restriktioner och manuella granskningar mot en högre avgift. Inte för att det skulle kanske vara krångligt utan helt enkelt för att när väl ett undantag har införts så kommer det att börja drälla med undantag. Det åtminstone borde väl kunna få vem som helst att förstå hur pass negativt PTS förslag är.

Vi människor är faktiskt väldigt tjockskalliga. Nästan var och varannat begränsande förslag har lett till ytterligare inskränkningar eller ökade kostnader för oss människor. Se bara på skatterna. Många skatter är införda som tillfälliga skatter, vilka sedan har blivit permanenta skatter. Vi är tjockskalliga för att vi inte kan se vad som hänt på andra områden och sedan analogt kan överföra de erfarenheterna till andra områden.

Det finns anledning att säga totalt nej till PTS förslag även om det kan verka bra. PTS kommer även att vidga sitt förslag med tiden bara för att den tjänsteman som började med detta ska ha något att göra i framtiden också. Så fungerar de flesta organisationer. Med tiden så verkar de bara för sin egen existens och inte för det syfte de har.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-16, 15:31 #47
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Phishing är en annan fråga som hag fullkomligt håller med om att IIS borde ha möjlighet att åtgärda.

Men det var inet det frågan gäller utan just teckenföljden "bank" Om någon reggar en domän "InvestmentBanken.se" och börjar lura folk att lämna ut sina pengar till detta fast de inte är registrerade hos Finansinspetionen, så finns det ingen som har detta namn (har ej kollat nu), det är dessa som det reserverade ordet bank stoppar. Det funkar så med firmanamn idag. PTS vill att det ska funka likadant för domäner.
1. Kan jag registrera ett företagsnamn med ordet "bank" i, hos bolagsverket idag?

2. Kan jag köpa annonsutrymme i en telefonkatalog eller annan pappersmedia med nyckelordet "bank" i annonsen?

Svaret på båda frågorna är ja. Varför skulle internet skilja sig?
Vi kanske bör operera in små GPS-sändare i kroppen också?
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-16, 17:21 #48
Enrico Enrico är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 13
Enrico Enrico är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 13
Närmare 2000 .se-domäner innehåller "Bank", ett par hundra orter innehåller "Bank" och flera hundra personer HETER "Bank"... De ska nu behöva förpröva sina domäner för att Handelsbanken inte vill betala för en aktiv domänstrategi som alla andra...

Viktigast är dock att om ett företag (Handelsbanken, som lobbat sedan 2004) på några år kan få igenom detta - vad kommer härnäst? Varumärken? Hot mot minoritetsgrupp? Andra professioner? Namn som industrier ogillar: "warez" el. fildelningsrelaterade ord?

Denna regeln skulle bli den första i Västeuropa av sitt slag - men inte den sista! Det är problemet.

________________________________________
Web: http://www.binero.se Blog: http://Blogg.binero.se
Enrico är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-16, 22:20 #49
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Enrico Visa inlägg
Närmare 2000 .se-domäner innehåller "Bank", ett par hundra orter innehåller "Bank" och flera hundra personer HETER "Bank"... De ska nu behöva förpröva sina domäner för att Handelsbanken inte vill betala för en aktiv domänstrategi som alla andra...

Viktigast är dock att om ett företag (Handelsbanken, som lobbat sedan 2004) på några år kan få igenom detta - vad kommer härnäst? Varumärken? Hot mot minoritetsgrupp? Andra professioner? Namn som industrier ogillar: "warez" el. fildelningsrelaterade ord?

Denna regeln skulle bli den första i Västeuropa av sitt slag - men inte den sista! Det är problemet.
Så sant som det var sagt. Stoppa galenskaperna innan de sprider sig.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 03:03 #50
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
1. Kan jag registrera ett företagsnamn med ordet "bank" i, hos bolagsverket idag?

2. Kan jag köpa annonsutrymme i en telefonkatalog eller annan pappersmedia med nyckelordet "bank" i annonsen?

Svaret på båda frågorna är ja. Varför skulle internet skilja sig?
Vi kanske bör operera in små GPS-sändare i kroppen också?
Ja, det går under förutsättning att ditt företag har en bankoktroj eller står under finansinspektionens tillsyn, annars i princip inte (det är finansinspektionen som granskar firmor med ordet "bank" i).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
atf, iis


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 3 (0 medlemmar och 3 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017