Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur mycket ska jag betala för en .se-domän?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-18, 20:41 #1
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Standard Hur mycket ska jag betala för en .se-domän?

Hej alla glada domänexperter!

Jag är själv ny på området och skulle behöva få hjälp med att få en domän värderad som jag tänkte köpa. Domänen i fråga är en .se-domän, xxxx.se, där xxxx är fyra bokstäver. Jag vill inte skriva ut domännamnet för då kommer säkert alla här att surfa till siten och artificiellt öka trafiken dit.

Domänägaren ifråga har inte utvecklat siten, utan består bara av en tom sida utan något innehåll. Googlar man domännamnet (utan .se) rankas det som resultant 19 utav 1.160.000 sidor. Själv hade jag tänkt använda domänen för min firmas site.

Hur mycket kan domänen vara värd och hur mycket borde jag betala för att få den? Jag har mailat innehavaran som, typiskt nog, svarar med "ge mig ett bud." Kanske är det som att svära i kyrkan, men alla dessa domain parkers gör mig förbannad. Antagligen tror väl killen nu att han sitter på en guldgruva och ska tjäna miljoner bara för att jag visat intresse för hans sketna domän. Dock är jag inte rik så några fantasisummor kan han glömma.

So please help me out here. Hur mycket hade ni varit beredda att ge i min situation?
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 20:59 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Några hundringar?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 21:05 #3
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Det är bara du själv som kan svara på hur mycket den är värd för just dig och ditt företag.

Ett företag som omsätter 3 miljader om året och skulle öka sin omsättning med 30% genom att köpa en specifikt domän är säkert villiga att hosta upp ett antal miljoner för den domänen.

Om samma företag i stället omsatte 300 000 kr om året (med samma omsättningsökning) så vore ju domänen av naturliga skäl inte värd mer än hundralappar/tusenlappar.

Med andra ord är det helt omöjligt för någon annan än dig själv att värdera domänen.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 21:55 #4
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Det är lite samma sak som att fråga "Hur mycket ska jag betala för ett hus?" och sen inte bifoga någon mer information. post.se eller porr.se är ju såklart mycket "värda" mer än tex qqxz.se. Så det spelar väldigt stor roll vilka bokstäver det är.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 22:58 #5
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
Hur viktig är webben för dig? Får du merparten av kunderna där?

Är domännamnet ett sökord som är nära förknippat med dina produkter? Finns det skäl att tro att någon som söker på "xxxx" är intresserad av dina produkter?

Om ditt företag hete "Bengans Plast" och domännamnet är BEPL så kommer ju ingen hitta dig lättare om du har BEPL.se, ingen söker ju på BEPL om man letar efter plast.
Är det däremot "plast.se" så är det ju en helt annan sak.
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-19, 08:32 #6
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Om den är registrerad under senste året och bara visar ett webbhotells parkeringssida är det kanske större chans att få lägre pris än om den är fem år gammal och har annonser.

Består den av ett ord som många använder?

Finns det fler än du som skulle kunna tänkas vara intresserade av att köpa domänen?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-19, 15:50 #7
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Tack för alla svar! Det slutade med att jag erbjöd killen 1500 kr för domänen vilket jag tror är ett väldigt generöst erbjudande.

Jag fattar vad du menar med att det är som att köpa hus utan att berätta vad det är för hus. Men låt oss säga att domänen är bark.se. Ungefär så intressant är själva ordet i domännamnet.

Nästa gång tror jag att jag skiter i de upptagna domänerna. Känns som det är bra mycket mer jobb och krångel i att överta en domän än det någonsin kan vara värt (för mig).
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-20, 01:23 #8
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Berätta gärna om du fick den eller inte.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-20, 07:16 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Hej alla glada domänexperter!

Jag är själv ny på området och skulle behöva få hjälp med att få en domän värderad som jag tänkte köpa. Domänen i fråga är en .se-domän, xxxx.se, där xxxx är fyra bokstäver. Jag vill inte skriva ut domännamnet för då kommer säkert alla här att surfa till siten och artificiellt öka trafiken dit.

Domänägaren ifråga har inte utvecklat siten, utan består bara av en tom sida utan något innehåll. Googlar man domännamnet (utan .se) rankas det som resultant 19 utav 1.160.000 sidor. Själv hade jag tänkt använda domänen för min firmas site.

Hur mycket kan domänen vara värd och hur mycket borde jag betala för att få den? Jag har mailat innehavaran som, typiskt nog, svarar med "ge mig ett bud." Kanske är det som att svära i kyrkan, men alla dessa domain parkers gör mig förbannad. Antagligen tror väl killen nu att han sitter på en guldgruva och ska tjäna miljoner bara för att jag visat intresse för hans sketna domän. Dock är jag inte rik så några fantasisummor kan han glömma.

So please help me out here. Hur mycket hade ni varit beredda att ge i min situation?
Värde: 99-200 SEK.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-20, 08:30 #10
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Är det en premium .se så kan värdet ligga på några hundra tusen, mode.se såldes av Bolama för några år sedan för 30 000€ och hade förmodligen kostat mycket mera idag. Om du lyssnar på ConnyWesth så lär du aldrig kunna köpa ett domännamn som är vettigt. Dra ett PM till mig med domännamnet så kan jag göra en amatör värdering.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017